Sok szó volt már róla, de immáron hivatalos, hogy a svájci Südostbahn részt fog venni a távolsági forgalomban. Az SBB által elnyert két vonalon fogja az SOB adni a járműveket és a szolgáltatást 2020-tól.
A svájci Südostbahn mai formájában 2001-ben alakult, azóta az elődjei vonalain nagyrészt a helyközi forgalomban vannak jelen. Az 1992 óta ezen a néven közlekedő Voralpen Express az egyetlen, félig-meddig távolságinak nevezhető vonata a cégnek. Lassan egy éve, még a Gotthard-bázisalagút megnyitása előtt jelentkeztek be a 2018-tól újonnan kiírt távolsági koncesszió keretében néhány távolsági vonalért, így például a Gotthardbahnon a hegyen át közlekedő vonatokért. Ez az ügy még máig sem zárult le, azonban egy másik fronton már most biztosnak látszik az SOB sikere, ugyanis aláírtak egy együttműködési szerződést a szövetségi vasúttal, az SBB-vel.
A tavaly rendelt távolsági kialakítású Stadler Flirtök jó szolgálatot fognak tenni a most aláírt szerződés keretében is
(fotók: Südostbahn)
A szerződés értelmében a Südostbahn fog üzemeltetni két, az SBB által a távolsági forgalomra kiírt koncesszióban elnyert vonalat. Ezek egyike az épp idén megszűnt, a Gotthard-vonalon a hegyen át Zürichből illetve Bázelből Luganóba illetve Locarnóba irányuló közlekedés. Ezen kapcsolat a helyi turizmusnak is nagyon kell, kár hogy lesz négy év rendszeres közvetlen vonat nélkül a Gotthardra, reméljük ez nem lesz elég a vasútról való leszoktatáshoz.
A másik vonal egy jelenleg nem is létező közvetlen kapcsolatot indít majd be, Bernből a régi vonalon át Olten-Zürich-Pfäffikon-Sargans útirányon át Churba közlekedő vonatokat érinti. Ezzel átszállás mentes kapcsolat létesül nem csak Bernből, de Burgdorfból, Langenthalból és Oltenből is Graubünden kanton székhelyébe.
A szerződés értelmében az SBB által elnyert vonalakon a Südostbahn fogja adni a teljes szolgáltatást, így a járművektől a személyzeten át egészen a marketingig. Ezek a vonatok minden valószínűség szerint az opcióból lehívandó Stadler Flirtök lesznek, amelyek a jelenleg ezeken a vonalakon közlekedő vonatokhoz képest nem csak modernebbek, de például az első osztályon a 2+1-es üléselrendezésnek köszönhetően nagyobb komfortot is nyújtanak majd.
Berky Dénes