Július elején döntött úgy az SBB Historic felügyeletét ellátó tanács, hogy csökkenti az üzemképes nosztalgiajárművek számára. A feleslegessé váló járműveket persze nem vágják szét, mindösszesen fenntartásukat ruházzák át másokra, elsősorban vasútbarátokra és egyesületekre.
A jelenlegi harminckettőről mindösszesen 14 járműre redukálja az „alapflottáját” a svájci vasúti örökség gondozásával megbízott szervezet, az SBB Historic. Erről döntött az alapítvány felügyelőtanácsa július 6-i ülésén. Az alapflottában kifejezetten jellegzetes, a svájci vasúttörténethez nagyon szorosan kapcsolódó járművek maradnak majd meg., minden más géptől megszabadulnak: ezeket persze nem bontják el vagy értékesítik, hanem üzemképesen megmaradnak, de karbantartásuk nem a szövetségi vasút, hanem különféle vasútbarát egyesületek gondoskodnak ezekről a járművekről a jövőben. Azokat a járműveket, amelyekre nem találnak „vevőt” konzerválják és félreállítják egy jövőbeni esetleges használat reményében.
A kevés svájci dízelmozdonyok egyike, a Bm 4/4 II 18451-es kikerül az SBB Historic flottájából – vajon melyik vasútbarát egyesületnél folytatja a pályafutást?
(fotó: SBB Historic)
(fotó: SBB Historic)
Az alapflotta az alábbi járművekből áll a döntés után:
- RAe 2/4 1001 „Roter Pfeil”
- RAe 1053 „TEE”
- BDe 4/4 1643
- B 3/4 1367
- C 5/6 2978
- Eb 3/5 5819
- Ce 6/8 II 14253 „Krokodil”
- Ce 6/8 III 14305 „Krokodil”
- Ae 4/7 10976
- Be 4/6 12320
- Ae 6/6 11411
- Ae 6/6 11421
- Re 4/4 I 10001
- Ae 3/6 I 10664
A többi, jelenleg az SBB Historic állományában lévő üzemképes járműtől tehát megválnak. Elsősorban duplikátumokról van szó, például a Re 4/4 I 10044-es gépről, de olyan egyedi példányok is szerepelnek a sorban, mint a Bm 4/4 II 18451-es számú dízelmozdony, a CZm 1/2 31-es számú gőzmotorkocsi vagy éppen a De 4/4 1679-es poggyász-motorkocsi.
A BDe 4/4 1643-as motorkocsi marad a flottában – a kisképen szereplő 1646-os motorkocsi viszont máshol folytathatja a nosztalgiaflottabeli szereplését
(fotó: SBB Historic)
(fotó: SBB Historic)
Halász Péter