2017. 07. 19.

Negrelli-viadukt: Hídpótlás metróval

A nyár elején kezdődött és úgy nagyjából két évig tart majd a prágai Negrelli-viadukt felújítása. A munkák a vasúti közlekedést is érintik, a Masarykovo pályaudvarra sokkal kevesebb vonat megy be – az ingázók nem csekély bosszúságára. Ám a csehek igyekeznek a kellemetlenségeket csökkenteni: ideiglenes állomással és remekbe szabott utastájékoztatással várják az utazókat.






Mintegy két éven keresztül tart majd a Masarykovo pályaudvartól észak felé vezető vasúti pályát tartó híd, a Negrelli-viadukt felújítása. A részben a város utcái felett, részben pedig a Moldva felett átívelő híd eredetileg a XIX. század közepén épült, igaz, azóta már többször átépítették. Ám mostanra elérkezett az alapos felújítás ideje, emiatt pedig a vasúti közlekedést korlátozni kellett.
A Negrelli-viadukt egyike a Prága belterületén a Moldva (Vltava) felett átívelő számos hídnak – egyben a Károly-híd mögött a legöregebb, jelenleg is létező hídja a városnak. Az építéséről 1842-ben döntöttek, I. Ferdinánd császár pedig 1842. november 26-án hagyta jóvá az építkezésre vonatkozó kérést. A tervezéssel a tiroli földmérőt és mérnököt, Alois Negrellit (1799-1858) bízták meg, aki a hegyi utak és vasútvonalak építésében, tervezésében már komoly tapasztalatokra tett szert. A vasútvonal tervezéséért Jan Perner (1815-1845) volt felelős. Az építkezés 1845-ben indult el, az építőanyagot a folyón hozták a helyszínre. A római aquaduktokra emlékeztető hídszerkezet a folyó mellett a Karlín városrész egy része felett is átível, összesen 1111 méter hosszban 87 ívet építettek, ezekből néhányat az 1980-as években, amikor a Moldva-part közúti kapacitását bővíteni kellett, elbontottak. A szárazföldi ívekben a vasút alatt – hasonlóan a berlini Stadtbahn-viadukthoz – üzletek, műhelyek kaptak helyet.
Az infrastruktúra-üzemeltető SŽDC, az operátor ČD és a közlekedési szövetség, a PID együttes erővel vágott bele a pótlási koncepció kialakításába, hiszen nem csak a város környékén, hanem a városon belül is komoly szerepe van az érintett vasúti viszonylatoknak.

A vágányzári menetrend utastájékoztató hirdetménye. Átlátható, egységes, világos, ám egyetlen hibája, hogy csak csehül szól az érdeklődőkhöz. A ČD webes hirdetménye is megérne egy külön fejezetet – ugye figyelnek a MÁV-START-nál?
(grafika: Pražská integrovaná doprava)

A Prága és Kralupy nad Vltavou között közlekedő R20-as, R44-es és S4-es viszonylatok a felújítás idején nem érintik Praha-Bubny állomást és Praha-Holešovice zastavkát sem. Ehelyett a vonatok a holešovicei pályaudvar felé kerülnek és így, a távolsági vonatokhoz hasonló módon a várost megkerülve érik el a Masarykovo vagy a főpályaudvart.
A Prága és Kladno közötti forgalomban részt vevő vonatok esetében ideiglenes végállomást alakítottak ki az északi hídfő előtt, Bubeneč pályaudvaron, a Vltavská metróállomás közelében. Az egyvágányos „fejmegállóhelyen” fordulnak az S5-ös, az R24-es és az R45-ös viszonylat vonatai. A korlátozott kapacitású megállóhely miatt az S54-es viszonylat (Praha–Hostivice–Středokluky) vonatai pedig a Hradzsin északi oldalánál lévő Praha-Dejvice állomásról fordulnak. Itt érdemes kitérni arra, hogy Dejvice állomásnak nagyon is ajánlható a sörözője (ottjártunkkor Staropramen és Plzeňské Prazdroj volt csapon) és a közelben található a Budvarka nevet viselő gasztronómiai egység is, amelyben a kiváló Budvar sörök mellett remek ételeket is mérnek.

Tovább a városi közlekedés felé! Az akadálymentes útvonal kissé kacifántosra sikerült, ezt tagadhatatlan...

A ČD hangulatos, bár meglehetősen korlátozott kapacitású fejmegállóhelyet épített ki a vonatok számára. Eredetileg a járatok a középső képen látható sárga pályafenntartási járművek mellett mennének tovább a Masarykovo pályaudvar felé
(fotók: Pražská integrovaná doprava / Facebook)

A közlekedési szövetség, a Pražská integrovaná doprava úgy szervezte meg a városon belüli közlekedést, hogy a ČD vonatai helyett az ideiglenes Praha-Bubny Vltavská megállótól a C metró Vltavská megállójához kell az utasoknak lesétálni, onnan pedig elérhető a Masarykovo pályaudvar környéke (a Florenc megállótól átszállva a B metróra és a Náměstí Republiky állomásig kell utazni) és a főpályaudvar is a metróval. A C metró Vltavská–Florenc és a B metró Florenc–Náměstí Republiky szakaszán elfogadják a ČD jegyeit és bérleteit is. Ugyanez igaz a 14-es villamos Masarykovo nádraží–Vltavská közötti szakaszára is.
Az ideiglenes vasútállomás Praha-Bubny állomás egykori szertárának helyére épült. Az egykori első vágányt visszabontották, ennek a helyén van a peron, a második vágányt pedig teljesen újjáépítették: 48 kilós sínek, új ágyazat... Úgy tűnik, hogy ez egy jól összehozott pótlási megoldás, hiszen egy használaton kívüli vágányhálózatot használtak fel arra, hogy a tömegközlekedési ágazatokat közel hozzák egymáshoz. Látszik az igényes, jól előkészített munka, éppúgy az infrastruktúrán, mint az utastájékoztatáson. Az üzemvitel kapcsán érdemes megemlíteni azt, hogy jelentősebb késésekkel nem kell számolni a napi üzem során, a ČD és a pályavasút, az SŽDC is jól dolgozik.
A vonatok csak a fel- és leszállás idején tartózkodnak a peron mellett, amúgy félreállnak a tárolóvágányokra, így biztosítva az egyetlen peron megfelelő átbocsátó-képességét
Mozdonyos ingavonat az ideiglenes végállomáson – a napi üzemvitelben nem jelent gondot a vágányzár, hála a gondos tervezésnek. Érdemes megfigyelni az ideiglenes peront: sehol egy tócsa, pedig a földút az éppen elállt eső nyomit mutatja
(fotók: Götz Bálint)
Hasonló megoldást lehetne idehaza is alkalmazni, akár a különféle vasúti korlátozások esetén, akár mondjuk az M3-as metró pótlása idején lehetne megfelelő tömegközlekedési kapcsolatokat biztostítani. A provizórikus jellegből pedig akár végleges megoldást is lehetne csinálni számos helyen, egyik ilyen jó helyszín lehetne Városligeti elágazás, ahol a vasútról az M1-es metró mellett az 1-es és a 3-as, 69-es villamos, valamint a 70-es troli is kényelmesen elérhető lehetne.
Götz Bálint

Halász Péter