2017. 06. 30.

Hétvégi gyors – 2017. június 24–30.

Leváltják a Karosákat. Nyolcvan Mercedes-buszt vesz Varsó. Villamosbaleset sok sérülttel Berlinben. Tramino és Avenio villamosokat rendeltek német városok, de Frankfurt am Main még csak a tenderkiírásnál tart London 2050-re zéróemissziós tömegközlekedést szeretne. Hírösszefoglaló június végén.


Búcsúznak a Karosák


Pozsony | Szlovákia — A szlovák főváros közlekedési cége, a DPB összesen kilencven új autóbuszt rendelt, a rendelés kétharmadának pedig szeptember közepéig meg kell érkeznie. Az első adagban 32 SOR NB 18 City és 28 darab SOR NB 12 City típusú autóbusz érkezik Pozsonyba. A gyártó a kocsik 240 ezer kilométeres futásáig biztosítja a tartalékalkatrészeket és a karbantartás egy részét, együttműködésben a DPB-vel. Az új kocsik teljes egészében alacsonypadlósak lesznek, a klíma mellett az utasoknak USB-töltőpontokat is kínálnak majd, hogy útközben a különféle kütyüiket tölteni tudják. A finanszírozást fejlesztési hitelből oldotta meg a DPB, a 24 millió eurós hitelt pedig saját forrásokból tervezi visszafizetni a közlekedési cég.
A maradék harminc autóbusz közül 24 darab midi és 6 darab minibusz lesz majd, itt azonban még nem ismert a leendő gyártó neve.

2016 őszén a 1632-es azonosítóval bíró, 1996. január 9-én állományba vett Karosa B741-es Récsén tart a 65-ös vonal végállomása felé – a szélvédő sarkában a tábla jelzi: ő tartalék autóbusz, műszaki hibás kocsi pótlására állt forgalomba
(fotó: Halász Péter)

A szóló- és csuklós SOR-beszerzésnek köszönhetően a DPB leállíthatja az utolsó Karosa gyártmányú magaspadlós buszait is, amelyek manapság már csak jobbára tartalékként közlekednek. A nyári időszakban nem lesz szükség a kocsikiadás teljesítéséhez az öreg kocsikra, szeptemberben pedig rövid hattyúdalra térhetnek csak vissza jó eséllyel a régi kocsit.

Villamosbaleset Berlinben


Berlin | Németország — Harmincan megsérültek Berlinben június 29-én, csütörtökön, amikor a Danziger Straße és a Prenzlauer Alle kereszteződésében összeütközött két villamos. Az M2-es és az M10-es vonalon közlekedő járműveken utazók közül 25-en könnyen, a többiek közepesen súlyosan sérültek meg az ütközés következtében. Az ütközés miatt a két villamos kisiklott, közölte a BVG szóvivője, Jannes Schwentuchowski, egyben jelezte, hogy még nem tisztázott, miképpen közlekedhetett egymással szemben a két villamos. A balesetben a 4015-ös és a 4028-as pályaszámú, kétirányú Flexity-villamos sérült meg.

(fotók: Berliner Feuerwehr)


London: zéróemissziós tömegközlekedés 2050-re?


London | Egyesült Királyság — London polgármestere, Sadiq Khan június 21-én mutatta be első tervezetét a város közösségi közlekedési stratégiájára. A tervezet ambiciózus célja, hogy a közösségi közlekedés 2050-re nulla károsanyag-kibocsátással üzemeljen. Bár mindenki számára ismertek a „zéróemissziós” jelige mögötti ellentmondások (mint például az, hogy a villamos energia megtermelése máshol még bőven járhat komoly emisszióval attól, hogy a felhasználás helyén nem), a cél ettől még ugyanúgy nemes és jogos. A tervek szerint 2025-re zéróemissziós zónákat alakítanának ki London belvárosában és az elővárosok központjaiban, majd fokozatosan kiterjesztik ezen zónákat a teljes agglomerációra. A másik fontos cél, hogy 2041-re a mai 64% helyett 84%-ra emelkedjen a gyalog, kerékpárral vagy közösségi közlekedéssel megtett utazások aránya. A drasztikus közúti korlátozásokat logikusan az áruszállítást ellátó járművekre is kiterjesztik – innovatív logisztikai megoldásokkal és áruelosztó központokkal tervezik kiváltani a városba érkező furgonok szerepét. Fontos és minden bizonnyal sokat vitatott ötlet lesz az is, hogy a jövőben épülő lakóépületek környékén mesterségesen korlátozzák majd a parkolóhelyek számát - a tömegközlekedési centrumok közelében épített házaknál pedig egyáltalán nem lehetne majd parkolókat létesíteni. A meredek ötlet ellenpontjaként növelnének az elektromos járművek számára kialakított töltőpontokat, míg a közösségi közlekedéssel gyengébben ellátott elővárosokban ösztönöznék a gépkocsik megosztását. Természetesen az ambiciózus terv részeként a metróhálózatot is bővítené a polgármester.
Ami a tervek finanszírozási oldalát illeti, érdemes figyelembe venni, hogy a Transport for London (TfL) megrendelőszervezet közvetlen állami támogatása 2018-ban megszűnik, így innentől teljes mértékben a helyi önkormányzatok és a jegyárbevételek fedezik majd a kiadásokat - már ha nem sikerül alternatív forrásokat találni. Ez utóbbira biztosan szükség lesz ahhoz, hogy a zéróemissziós tervek ne a fiókban végezzék.


Bréma az Avenióra szavazott


Bréma | Németország — A Bremer Straßenbahn AG (BSAG) évek óta halogatja az 1993 és 1996 között beszerzett 78 darabos AEG/ADtranz GT8N típus felújítását és ebből jól jöttek ki: 67 Aveniot rendeltek a Siemenstől, amivel a flotta legidősebb példányait válthatják ki. A megállapodás 17 példányos opciót is tartalmaz, így annak lehívásával teljes mértékben kiváltható a GT8N széria és amennyiben a járatsűrűség nem változik, néhány Bombardier Flexity Classic GT8N-1 is lecserélhető lesz. A GT8N-1 típushoz hasonlóan a GT8N-2 típusjelzést kapott Avenio is 2,65 méter széles lesz. A típussal visszatérnek a GT8N-1 által megszakított hagyományhoz, miszerint a forgóvázakkal megegyező számú kocsiszekrényből állnak a járművek. A teljesen LED-alapú fénytechnika és az utastéri klíma alapfelszereltség, a 30 éves élettartam után pedig 90%-ban újrahasznosíthatóak a járművek. Az akadálymentesítés a korábbi járműveken megszokott módon, a második ajtóhoz beépített hidraulikusan mozgatható padlóelemmel lesz megoldva. A járművek 2019-től közlekednek majd a város 79 kilométeres hálózatán.

Az új járművek a szabványok változása miatt a korábbi 35 helyett 37 méter hosszúak lesznek. (grafika: Siemens AG)


Tramino a Stadlertől!?


Braunschweig | Németország — A Braunschweiger Verkehrs-GmbH a már meglévő 18 mellé 7 új Solaris Traminot rendelt, amit a Stadler Pankow gyárt majd. A furcsának tűnő gyártás a Solaris Tram Sp.z.o.o. és a Stadler Rail Group között év elején kötött partnerségi kapcsolat miatt lehetséges. A négy modulos, 35,74 méter hosszú járműveken az elődmodelltől eltérően a 4. ajtónál egy második kerekesszékes hely kerül kialakításra. A dupla ülések egymáshoz képest 5 centiméterrel eltolva kerülnek beépítésre, így kényelmesebben lehet egymás mellé leülni. A járművek a még meglévő és forgalmi állományban lévő 1977-es és 1981-es gyártású magaspadlós szerelvényeket váltják majd, hogy a személyszállítási törvényben (PBefG) 2022-ben élesedő akadálymentességi kitételnek már 2019-től megfeleljenek.

Kívülről nincs változás, de belül az eltolt ülések újdonságnak számítanak. Ilyen jellegű, de fordítva eltolt üléseket eddig csak a Setra S 500 HD buszaihoz lehetett rendelni, hogy a belső helyen ülőt kevésbé zavarja a szomszéd a kilátásban. (grafika: Solaris)


Villamostender a Majna partján


Frankfurt am Main | Németország — A frankfurti villamosközlekedést és Stadtbahnt üzemeltető VGF 38+15 villamos beszerzésére vonatkozó tendert írt ki. A tervek szerint a jelenleg futó R sorozatú kocsikat szeretnék 2020-tól kiváltani. A frankfurti tipológia szerint T sorozatú kocsik gyártóját szeretnék a mostani eljárás keretében kiválasztani, a döntést 2018 májusáig hozzák meg majd a szakemberek – áll a VGF közleményében.
A Majna-partján az elmúlt évek során komoly fejlesztések történtek, a Stadtbahn-hálózaton lecserélték a vonatokat korszerű szerelvényekre, összesen 700 millió eurót költve a modernizációra. A legöregebbek így a hagyományos villamosvonalakon közlekedő, R sorozatú kocsik, amelyekből 1993 és 1998 között 38 darabot szereztek be eredetileg a DUEWAG-tól, ám a neves járműgyártót az ebben az időszakban vette át teljes egészében a Siemens és a szolgálatba álló kocsik már Siemens márkanév alatt futottak.

A 031-es pályaszámú, R sorozatú kocsi 2011 nyarán a frankfurti főpályaudvar előtt – az első generációs alacsonypadlós kocsikat 2020-tól váltaná le új járművekkel a VGF
(fotó: Halász Péter)

A 100%-ban alacsonypadlós kocsik kiváltására legalább 70%-ban alacsonypadlós járműveket rendelne a VGF, a kocsik hossza legfeljebb 31 méter lehet és 48 fix,valamint 6 lecsapható ülés mellett kb. 140 állóhellyel kell rendelkeznie az új járműveknek. A térfigyelő rendszer és a korszerű utastájékoztatási rendszer telepítése magától értetődő. A szállítás ütemezését a VGF úgy képzeli, hogy 2020-ban két kocsit vennének át, 2021-ben és 2022-ben 15-15 járművet állítanának forgalomba, a maradékot pedig 2023-ban. A költségekről és a rendelkezésre álló forrásokról érthető okok miatt a VGF nem nyilatkozott.

Nyolcvan Mercedes-buszt vesz Varsó


Varsó | Lengyelország — A Miejskie Zakłady Autobusowe, a városi buszokat üzemeltető cég nyolcvan Mercedes-Benz Conecto autóbusz szállítására szerződött a Daimlerrel. A varsói cég már rendelt korábban is a típusból: 2012 óta hatvan ilyen kocsit üzemeltetnek, láthatóan elégedetten. A mostani rendelés járművei még idén elkészülnek és a megrendelő rendelkezésére fognak állni – ígéri a Daimler Buses. A kocsik közül 45 csuklós, 35 darab pedig szóló kivitelben készül a Daimler gyárában.
A Daimler Buses közölte azt is, hogy rövid időn belül ez a harmadik nagy megrendelés városi buszokból, legutóbb a brazíliai Recife városa rendelt kétszáz kocsit; a szaúdi SAPTCO pedig 600 (!) Citaro-buszt rendelt május közepén.
A Varsó által rendelt Conecto típus alapvetően a Citaro-járműcsalád kissé „lebutított” változata, elsősorban a szerényebb büdzsével rendelkező közép- és kelet-európai buszüzemeknek szánt járműtípus. Magyarországon többek között a VT-Arriva és a BKV üzemltet jelentősebb flottát e típusból. A járműveket, amelyeket a német szakma „olcsó Citaro” néven is emleget, jellemzően a Mercedes törökországi gyárában szerelik össze.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán