Tarol a Mireo Baden-Württembergben. Búcsúzik az RER márkanév a párizsi sínektől. A Bombardier nyert a hazai pályán – Aventra vonatok Londonnak. Nagysebességű vasút Indiában is. LZB-t kapnak a bajor 420-asok. Hírösszefoglalónk a hétvége előtt.
Növekvő Mireo-flotta Baden-Württembergben
Stuttgart | Németország — Nem okozott nagy meglepetést, hogy a januárban elnyert Netz 4 (Rheintal) után a héten a Netz 6b (S-Bahn Rhein-Neckar) is a DB Regio üzemeltetésébe került. Annál nagyobb meglepetés volt, hogy a tendert egy még csak rajzasztalon létező típussal sikerült megszerezni. Az InnoTrans 2016 során bemutatott Siemens Mireonak még a prototípusa sem készült el, így annál érdekesebb lesz az üzembe állás, ami a Netz 4 esetében 2020 június, a Netz 6b esetében 2020 december és a mainzi ág esetében 2021 december. A járművek 76 centiméteres padlómagassága igazodik majd a meglévő vagy felújított peronokhoz, egységenként 5 többcélú tér akár 26 kerékpár elszállítását is lehetővé teszi és a díjmentes internet-hozzáférés is szolgálja majd az utasokat.
A már most sem kis méretű hálózatokon tovább növelik a járatok számát: a Rheintal esetében 40%-kal több vonat közlekedik majd, az S-Bahn Rhein-Neckar esetében pedig az ütem most meglévő lukait töltik föl. A hálózat már most is kiterjed Hessen és Rheinland-Pfalz tartományok területére is de 2021-től Mainzban csatlakozni is fog a Frankfurt am Main központú S-Bahn Rhein-Main S 8-as vonalához. A tartományi határok átlépése mellett a közlekedési szövetségi határokon is átlép majd a leendő S 6 (Mainz–Worms–Mannheim–Bensheim), Guntersblumig az RMV, onnét a VRN területén halad majd.
A Siemens Mireo a Baden-Württemberg tartomány által előírt fényezésben
(grafika: Ministerium für Verkehr Baden-Württemberg)
(grafika: Ministerium für Verkehr Baden-Württemberg)
LZB a 420-asokra
München | Németország — Várhatóan az első LZB-vel felszerelt vonat a 420 450-es egység lesz majd a hírek szerint. Az S-Bahn München ugyanis azt tervezi, hogy a Stuttgartból átvett „Szent Motorvonatokat” majd a város alatt átvezető Stammstreckén is szolgálatba állítaná, enyhítendő a járműhiányt. Az alagúti üzemhez azonban szükséges az LZB telepítése, amivel viszont a stuttgarti motorvonatok nem rendelkeznek. A tervek szerint további három szerelvényt, a 434-est, a 445-ös és a 447-est szerelik fel még folyamatos vonatbefolyásoló rendszerrel. A próbaképpen átépített szerelvényt a DB Systemtechnik Mindenben vizsgálja, a többi vonat átépítése ez után kezdődik majd.
Búcsúzik az RER márkanév
Párizs | Franciaország — Elég otromba ajándékot kapott 40. születésnapjára a Párizs környéki RER, azaz Réseau Express Régional (magyarul kb. expressz regionális hálózat, a rövidítés kiejtése „er-ö-er”): az 1977 óta folyamatosan bővülő „párizsi S-Bahn” márkanevét idén nyáron megszünteti a szolgáltatást megrendelő STIF, azaz a Párizst és környékét magában foglaló Ile-de-France régió BKK-analóg megrendelőszervezete. A döntés indoklása szerint az elmúlt években hét különféle márkanév volt használatban a szolgáltatásokra, így a vonatokra is kettő: a sima vonat (ezek voltak a párizsi fejpályaudvarokra közlekedő hagyományos elővárosi vonatok) és az RER (azaz a város alatti alagutakat használó elővárosi vonatok). A STIF szeretné csökkenteni a márkanevek számát, így a jövőben „vonat” lesz minden elővárosi vonat, mely nagyvasúti pályán közlekedik.
A lépés egyfelől érthető, másfelől ellentmondásos. Egyrészt az RER megszokott márkanévvé nőtte ki magát az 1977-től máig eltelt négy évtized alatt, és az utasok egyértelműen azonosítani tudták ezt a márknevet a Párizst kelet-nyugat vagy észak-déli irányban átszelő vonatokkal. Másrészt az E vonal 1999-es megnyitása komoly rést ütött az eredeti koncepción - ezek a vonatok a belvárosban végállomásoznak, a Saint-Lazare pályaudvarnál lévő földalatti állomáson, azaz nem számítanak átmérős járatnak. További - nyíltan persze nem kommunikált - tényező lehet az is, hogy az RER márkanév nem éppen a megbízható szolgáltatással forrott össze a köznyelvben. Az RER dolgozói közismerten élen járnak, ha sztrájkolni kell, márpedig a franciáknál az ilyesmire nagyon gyakran találnak valamilyen okot - az RER tehát vagy jár, vagy nem jár; vagy éppen jár, csak összes-vissza. A STIF talán ezt a stigmát próbálja levakarni magáról? A franciás életstílust ismerve attól persze nem lesz megbízhatóbb az RER, hogy nem hívják RER-nek...
A lépés egyfelől érthető, másfelől ellentmondásos. Egyrészt az RER megszokott márkanévvé nőtte ki magát az 1977-től máig eltelt négy évtized alatt, és az utasok egyértelműen azonosítani tudták ezt a márknevet a Párizst kelet-nyugat vagy észak-déli irányban átszelő vonatokkal. Másrészt az E vonal 1999-es megnyitása komoly rést ütött az eredeti koncepción - ezek a vonatok a belvárosban végállomásoznak, a Saint-Lazare pályaudvarnál lévő földalatti állomáson, azaz nem számítanak átmérős járatnak. További - nyíltan persze nem kommunikált - tényező lehet az is, hogy az RER márkanév nem éppen a megbízható szolgáltatással forrott össze a köznyelvben. Az RER dolgozói közismerten élen járnak, ha sztrájkolni kell, márpedig a franciáknál az ilyesmire nagyon gyakran találnak valamilyen okot - az RER tehát vagy jár, vagy nem jár; vagy éppen jár, csak összes-vissza. A STIF talán ezt a stigmát próbálja levakarni magáról? A franciás életstílust ismerve attól persze nem lesz megbízhatóbb az RER, hogy nem hívják RER-nek...
Bombardier Aventra Londonnak
London | Egyesült Királyság — A London Waterloo pályaudvarról induló és ahhoz csatlakozó elővárosi vonalakat tömörítő South Western franchise üzemeltetőváltásáról idén áprilisban számoltunk be. Az új üzemeltető, a First MTR South Western Trains Limited ezúttal bevásárlókörútra indult, ami a South West Trains flottájának ismeretében logikus és régen várt lépés - bár komoly számban érkeztek a Desiro UK családba tartozó járművek, még mindig elég komoly „roncsderbi” van a rövid elővárosi vonalakon. A Railway Gazette minapi híre szerint a First-csoport 895 millió font értékben vásárol 9- és 10-kocsis Aventra vonatokat a Bombardier-től. A kanadai gyártó hazai pályán nyert, ugyanis a Derby-ban lévő gyár megvétele óta hagyományosan erős szereplők a brit piacon. Az új vonatok London Waterloo és Eton & Riverside illetve Reading állomások között állnak majd szolgálatba, 2019 és 2020 folyamán. A helyi szokások szerint a járművek lízingkonstrukcióban kerülnek beszerzésre, a finanszírozó a Rock Rail and partners SL Capital, illetve a GLIL Infrastructure lesz.
Nagysebesség Indiában
Delhi | India — A világ egyik legnagyobb vasúthálózata, az indiai vasút eleddig nélkülözte a valódi nagysebességű szolgáltatásokat, pedig igény minden bizonnyal lenne rá. Az Indian Railways (IR) most elszánta magát: 2018-ban megkezdik a Mumbai (Bombay) és Ahmedabad közötti 508 kilométeres új vonal építését. Érdekesség, hogy a tervek szerint 350 km/óra sebességre kiépítendő nagysebességű vonal 1435 milliméteres, azaz normál nyomtávú lesz, szemben a szubkontinensen szokványos 1676 milliméteres nyomtávval. Eheti hír, hogy kiválasztották a járműveket is: a japán JR East E5-ös sorozatú Shinkansen-vonatok 10 kocsis változatából 25 egységet vásárol majd az IR. A 2023-ban üzembe helyezendő vonal építéséhez a japán állam nyújt hosszú lejáratú, kedvező kamatozású államközi hitelt, így nem meglepő, hogy a japán járműipar kapta a megrendelést.
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán