Afrikában a kínaiak bővítik a vasúti hálózatot. Rekordévet zárt a Stadler Rail. Legendák hétvégéje a Rajna-völgyben. Hírösszefoglalónk a hétvége előtt.
Afrikai vasútfejlesztés kínai forrásból
Mombasa | Kenya — Május utolsó napján adták át a forgalomnak az újonnan épített 472 kilométeres, normál nyomtávolságú vasútvonalat a tengerparti Mombasa és a kenyai főváros, Nairobi között. A vonal a gyarmati időkben kiépített és mostanra elavultnak számító méteres nyomtávolságú vonalat váltja, és a mombasai kikötőn keresztül bonyolított áruforgalom jelentős bővülését várják tőle. Ez elsősorban nyersanyagokat jelent, és a vonalat 90%-ban kínai pénzből, kínai cégek, kínai fővonali standardok (25 tonnás tengelyterhelés, 140 km/óra személyszállító vonatoknak, 80 km/óra tehervonatoknak) építették. Az ígéretek szerint a közel 500 kilométeres távot a konténerek a mai 16-24 óra helyett 8 óra alatt tehetik meg. Ami a személyszállítást illeti, érthető okokból ez inkább a játékvasutazás része a dolognak: napi egy pár non-stop expresszvonat és egy pár személyvonat közlekedik majd Nairobi és Mombasa között – a menetidő-csökkenést leszámítva ezt nyújtotta a régi, méteres nyomtávú vonal is.
A vonal a Kenya, Uganda, Ruanda és Dél-Szudán területén tervezett hálózat központi eleme lesz. 2016 őszén kezdődött a következő, 120 kilométeres szakasz építése Nairobi és Naivasha között, míg a további szakaszok előrehaladott tervezési stádiumban vannak. Eredetileg 2018 őszére tervezték üzembe helyezni a Dél-Szudánig nyúló teljes vonalat, mostanában ezt már 2020-ra becsülik. A beruházás volumene és a határidők így is lenyűgözőek: a 2937 kilométeres hálózat Mombasa (Kenya)–Kampala (Uganda)–Kigali (Ruanda) fővonala és a Juba (Dél-Szudán) felé leágazó vonalak kivitelezése továbbra is jó tempóban folyik. Nincs új a Nap alatt, a kínai gyarmatosítás eszköze és célja (vasút és nyersanyagok) ugyanazok, mint az európai gyarmatosításé egy bő évszázaddal korábban.
Sikeres évet tudhat maga mögött a Stadler
Bussnang | Svájc — Olvasóink talán már unják is, de valóban nagyon sok megrendelésről adhattunk hírt 2016-ban, ami a Stadler Rail termékeire vonatkozik. A svájci járműgyártó csoportszinten összesen 4,9 milliárd svájci frank megrendelés-állománnyal zárta a 2016-os évet. A továbbra is rendkívül erős svájci frank ellenére a cégcsoport konszolidált árbevétele 2,1 milliárd svájci frankra emelkedett. A Stadler magyarországi leányvállalatai is jelentős mértékben, mintegy 20%-kal növekedtek a korábbi évhez képest, a három vállalat összesített árbevétele 25 milliárd forintot tett ki.
Legendák hétvégéje a Rajna-völgyben
Koblenz | Németország — A DB Museum koblenzi telephelye, amely a viszonylag modernnek tekinthető, üzemképes járművekkel foglalkozik főképpen, a június 17-18-i hétvégén emlékmeneteket szervez az egykori legendás vonat, a Trans-Europ-Express-hálózat megszervezésének 60. évfordulója okán. A TEE-rendszernek része volt egykoron a nyugat-német DB prémium-vonata, a Rheingold is, amelynek ezen a hétvégén állítanak emléket, ekkor a 103 235-ös vontatta modern Rheingold-szerelvény ingázik majd Köln és Koblenz, illetve Bingen am Rhein között. A koblenzi telephelyen pedig járműbemutató várja az érdeklődőket, amelynek keretében megcsodálható a sajnos nem üzemképes V11.5-ös hajtófej is, amely egykor a legendás dízel-motorvonatok élén járta Európát a TEE-hálózat részeként.
Pershing-híradó
Budapest | Magyarország — A ZSSK Magyarországon turnézó mozdonya, a 362 014-es a június 8-i napot kénytelen volt kihagyni: a napközbeni körre nem volt megfelelő, típusismerettel rendelkező (oktató) mozdonyvezető a Keletiben, az esti kört pedig műszaki hiba miatt kellett kihagynia a gépnek. A hírek szerint mindkét akadály elhárult másnapra, így június 9-étől már ismét teljesíti a mozdony a már ismertetett fordulóját.
Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán