A RegionalBahn oldalán már írtunk korábban az esseni kényszervezetéses autóbuszüzemről. Az egyedi megoldás azonban hamarosan itt is eltűnhet, ahogy abban a néhány városban már régen felszámolták a Spurbus-üzemet, ahol eddig még volt Németországban. A német fejlesztés hamarosan jó eséllyel csak az Egyesült Királyságban és Ausztráliában lesz jelen, a „szülőföldön” nem.
Mostani képünk alighanem szerepelt már korábbi cikkünkben, ám most ismét előhúzzuk, de egymagában. A felvétel ugyanis egyszerre mutatja a Spurbus-rendszer jelenét és talán jövőjét is – még ha ez utóbbi meglehetősen bizonytalan is Essen városát tekintve.
(fotó: Halász Péter)
A felvételen a Ruhr-Schnellweg közepén vezetett szakaszon indul a 146-os vonalon közlekedő Mercedes-Benz Citaro Baldeneysee felé a Felhaushof nevű megállóból, amely a pálya zöldsávjában lett kialakítva. Érdekesség, hogy a Spurbus-üzem előtt itt villamosok közlekedtek – és jó eséllyel a jövőben ismét villamosvágányok vezetnek majd itt is.
Az esseni városvezetés ugyanis egyelőre kérdésesnek látja a kényszervezetésű buszkorridor jövőjét. A város több másik pontján a hasonló szakaszokat már felszámolták, immáron itt van az egyetlen ilyen közlekedési lehetőség. Ám a Spurbusok esetében a pálya mellett a buszok is különlegesek és a csuklós Citarók éppen benne járnak már a korban, ideje a cseréjükről gondolkodni. Viszont akkor már a pályát is fel kéne újítani, ami összességében az egyedi megoldások miatt igen sok pénzbe kerülne.
Ezért vizsgálja az esseni városvezetés, hogy mi történne, ha felszámolnák itt a buszközlekedést és a városközpont és Kray városrész között megépülhetne a régi-új villamosvonal, a Spurbus mostani megállóival. Kérdés persze, hogy megéri-e a villamosvonal üzemeltetése, hiszen a szakaszon jelenleg csúcsidőben is csak tíz percenként követik egymást a buszok és bár zsúfoltság nincs rajtuk, komoly tömegről sem beszélhetünk. Mindenesetre egy komoly, nagykapacitású villamosvonal önmagában erre a szakaszra biztos pénzkidobás lenne – a hálózati szerepe ugyanis még nem tisztázott a leendő, esetleges villamospályának. Készülnek a tervek a döntés támogatásához, azonban döntés egyelőre nincs. Mindenesetre az biztos, hogy aki szeretne Essenben és általában Németországban Spurbusszal utazni, az igyekezzen a Rajna-Ruhr-vidékre mihamarabb.
Ezért vizsgálja az esseni városvezetés, hogy mi történne, ha felszámolnák itt a buszközlekedést és a városközpont és Kray városrész között megépülhetne a régi-új villamosvonal, a Spurbus mostani megállóival. Kérdés persze, hogy megéri-e a villamosvonal üzemeltetése, hiszen a szakaszon jelenleg csúcsidőben is csak tíz percenként követik egymást a buszok és bár zsúfoltság nincs rajtuk, komoly tömegről sem beszélhetünk. Mindenesetre egy komoly, nagykapacitású villamosvonal önmagában erre a szakaszra biztos pénzkidobás lenne – a hálózati szerepe ugyanis még nem tisztázott a leendő, esetleges villamospályának. Készülnek a tervek a döntés támogatásához, azonban döntés egyelőre nincs. Mindenesetre az biztos, hogy aki szeretne Essenben és általában Németországban Spurbusszal utazni, az igyekezzen a Rajna-Ruhr-vidékre mihamarabb.
Halász Péter