2017. 06. 29.

Mozdonytender újratöltve

A ČD után a szlovák vasút, a ZSSK is újragondolja a mozdonytenderét. Mint közleményükben írják, az elmúlt időszakban számos járműtípussal szereztek tapasztalatot, ezek fényében alkották meg az új tenderkiírást.






Mint arról annak idején a RegionalBahn oldalán is szóltunk, a ZSSK a Gorillák leváltására írt ki korábban járműbeszerzési pályázatot, ami végül eredménytelen lett. A 2014-ben kiírt és 2015-ben érvénytelenített pályázat után most ismét kiírják a járműbeszerzésre vonatkozó pályázatot, ám egy kicsit másképpen, mint azt korábban tették.
A feltételek szerint az új mozdonynak 160 km/h-s sebességre kell alkalmasnak lennie a szlovák hálózaton, ETCS-el és a helyi vonatbefolyásoló rendszerrel is rendelkeznie kell. A kétáramrendszerű mozdonyok elsősorban a személyszállításban vesznek majd részt, a tervek szerint a fő bevetési helyük a Pozsony–Kassa tengely lesz.
A ZSSK hozzátette azt is, hogy nem megvásárolni szeretnék az új mozdonyokat, hanem ezúttal alapvetően a lízingben gondolkodnak, mivel az egyszerűbb és rugalmasabb konstrukció a vasúttársaság számára. Ráadásul a járművek üzemeltetése, karbantartása sem a ZSSK-t terheli majd, ami további könnyebbségek jelent Filip Hlubocký, a cég vezérigazgatója szerint. Hozzátette: az elmúlt évek során volt lehetőségük a saját 350-es, 361-es és 381-es sorozatú mozdonyaik mellett a Bombardier TRAXX-ainak és a Siemens Vectronok kipróbálására is, így komoly mennyiségű tapasztalattal felvértezve tudnak döntést hozni majd a benyújtott pályázatok értékelése során.
A ZSSK közleménye nem tér ki se konkrét darabszámokra, sem egyéb specifikációkra.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.