2017. 06. 29.

Az ajtók záródnak, tessék vigyázni!

Miközben a csehektől belátható időn belül kivesznek a régi személykocsik a közforgalomból, addig a szlovák vasút a régebbi személykocsijainak biztonságát javítja, ami azt mutatja, hogy középtávon még számolnak a régi, ízelt ajtós járművekkel.


A ZSSK fokozni kívánja az utasok biztonságát a vonatokon, legyen szó régi vagy akár új személykocsikból álló szerelvényről. Az vonatok nagy részén még a mai napig is ízelt ajtók vannak, amelyet sok utas nem kedvel, mert a mozgatásukhoz komoly fizikai erő kell, ráadásul ha nem zárják be rendesen őket, a zárszerkezet nem akad be, akkor menet közben is kinyílhatnak – ebből pedig könnyen tragédia lehet.

A kocsibelsőben világító fény jelzi a kiadott ajtózárási parancsot

A ZSSK most úgy gondolta, hogy két dolgot is megold egyszerre: egyrészt az utasok figyelmét felhívja az ajtók záródására – Szlovákiában ugyanis a legtöbb vonaton össze van dugva az UIC-vezeték és a levegőellátást biztosító fővezeték, így a Magyarországon szinte ismeretlen táv-ajtózárás tökéletesen működik a vonatok nagy részén. Másrészt a részben bezárt, behajtott ajtók esetében nem mindig működött ez a megoldás megbízhatóan – ilyenkor ugyanis a levegős rendszer nem volt alkalmas arra, hogy kinyissa, majd „becspava” az ajtót rendesen bezárja azt, így az érintett ajtó reteszeletlenül maradt, adott esetben félig nyitva, ami magában hordozza a balesetveszélyt is.

Ha világít, baj van – egyelőre harminc kocsi kapja meg ezt a rendszert, ha sikeres lesz a próbaüzem, jöhetnek a további kocsik is
(fotók: ZSSK)

A ZSSK a személykocsikat egy optikai jelzőrendszerrel szereli fel, amelyik a kocsi külsején jelzi az utasok és főleg a vonatszemélyzet felé a nyitott ajtókat: narancs fénnyel világít akkor, amikor a zárási parancs ki van már adva, de az ajtó valami miatt nem került zárt végállásba. A ZSSK egyelőre harminc személykocsit lát el ezzel a rendszerrel.

Halász Péter