Június 8-ától ismét közlekednek a személyszállító vonatok Szarajevó és Mostar között – közölte a Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine. Egyelőre napi egy pár vonatot hirdetnek meg, az viszont jó eséllyel a bosnyák Talgo-szerelvények egyike lesz. A vasúti közlekedés hosszú évek után indul újra a két város között: 2015-ben kezdődött a teljes kizárással járó pályafelújítás.
2017. június 8-án ismét felveszi a forgalmat a ŽFBH a Szarajevó és Čaplinja közötti vasútvonalon. A Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine közleménye szerint Szarajevóból 16:26-kor indul majd vonat Čaplinja felé, ami 19 órára ér majd oda; ellenkező irányban a gyorsvonat 5:52-kor indul és 8:32-re érkezik meg a szövetségi fővárosba. Ezen túlmenően több személyvonat is közlekedik majd: minden nap 5:19-kor Konjicból Szarajevóba, ellenkező irányba 15:49-kor indul majd személyvonat, nagyjából másfél órás menetidővel. A nyári időszakban egy további gyorsvonat is közlekedik majd Szarajevó és Čaplinja között: ez a vonat Szarajevóból 7:01-kor indul és 9:35-re ér le; ellenkező irányban pedig 19:25-kor indul és 21:59-re ér Szarajevóba. A nyári időszakban közlekedő szezonális vonat csak június 15. és augusztus 31. között közlekedik.
A ŽFBH mindkét gyorsvonatot Talgo-szerelvényekből tervezi kiállítani, a vonatokra helyfoglalás kötelező lesz, cserében a vonatok csak Konjic és Mostar állomásán állnak majd meg. A helyjegy a viteldíjon felül irányonként és fejenként 1 konvertibilis márka, azaz 50 eurócent. A menetrendeket ígérete szerint a ŽFBH a saját honlapján is közzéteszi.
Bosnyák Talgo-szerelvény a Neretva völgyében. A kék folyó felett hamarosan mindennapos látvány lesz a korszerű fehér szerelvény
(a képek forrása: Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)
(a képek forrása: Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)
A Szarajevóból dél felé vezető vasútvonalat még 2015 elején zárták le, azóta teljes kizárás mellett folyt a vasúti pálya korszerűsítése. A rekonstrukcióra szükség is volt és van, hiszen az 1950-es és 1960-as években épített normál nyomtávolságú vasúti pálya (ami a XIX. század végén épült 760 milliméteres kisvasúti vonalat váltotta fel) alaposan megsínylette a balkáni háborúkat és közel sem volt versenyképes a közúti közlekedéssel. Ráadásul Bosznia-Hercegovina számára a turisztika mellett gazdasági jelentősége is van a vonalnak, hiszen Čaplinján túl a horvátországi Ploče kikötője is könnyen elérhető lesz. Arról egyelőre nincs hír, hogy a Ploče felé közlekedő nemzetközi vonatok forgalmát újra felveszik-e.
Halász Péter