Megkapta a finn vasúti hatóság engedélyét a Siemens Vectron mozdonya. A gépekből nyolcvanat szállít a német gyártó a VR, a Suomen Valtion Rautatiet számára. Az eengedélyeket a megrendelést követő harmadik évben kapta meg a típus.
Még 2014 februárjában rendelt meg összesen nyolcvan Vectront a Siemenstől a finn államvasút, miután 2013 végén a német cég nyerte meg az erre vonatkozó tendert a VR-nél. A VR-csoport számára az első gépeket 2016-ban adták át, akkor az év elején kezdődtek meg a sarkkörön is túlnyúló hálózaton az engedélyeztetési eljárással kapcsolatos próbák.
A próbáknak vége, jöhet a kereskedelmi vontatás-szolgáltatás a finn Vectronok számára
A korszerű villamosmozdonyok megfelelnek az európai interoperabilitási szabványoknak, bár a járművek csak az 1524 milliméteres nyomtávolságú vágányokon és csak Finnországban közlekedhetnek – ám így az engedélyek megszerzése is valamivel könnyebb volt. A hagyományos, „kontinentális” Vectronokhoz képest a nyomtávolságon kívül különbséget jelent a komolyabb téli védelem, ami kifejezett finn kérés volt, így a nagy hidegben, akár -40°C-ban is biztonságosan üzemelhetnek a gépek. A nagy testű vadállatokkal, elsősorban rénszarvasokkal való gyakori ütközések miatt különleges erősítést is kaptak a mozdonyok.
A finneknél a teherszállításnak is komoly szerepe van, univerzális mozdonyként itt is domboríthatnak a Vectronok
(fotók: Siemens)
(fotók: Siemens)
Ezen túlmenően két dízel powerpackot is kapott a jármű, aminek köszönhetően a rövid ideig felsővezeték nélkül is teljes értékűen tud üzemelni, ez különösen a Finnországban gyakori faszállító tehervonatok esetében jön jól, ahol megspórolhatok a dízel tolatómozdonyok és egyből a vonali géppel lehet a vonatösszeállítást elvégezni. A gépeket a finn JKV-STM vonatbefolyásoló mellett az ETCS fedélzeti berendezései is helyet kaptak.
A finn hatóságok engedélyének birtokában az első kereskedelmi vonatot 2017. május 31-én Tampere és Helsinki-Vuosaari között továbbította a sorozat képviselője. A sorozatból összesen 80 darabot rendeltek, ami az eddigi legnagyobb rendelés és a Siemens 2026 végéig szállítja le a gépeket a finneknek.
Halász Péter