2017. 06. 15.

Menetrendtervezet a csehektől

Első alkalommal publikálta a jövő évi menetrendtervezetet a cseh vasúti infrastruktúra üzemeltetője, az SŽDC. A decembertől életbe lépő menetrend számos változást hoz magával, amelyet magyar szemmel is érdemes megnéznünk.





A most bemutatott menetrendtervezet, amelyet először tett közzé a cseh pályavasút, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), még közel sem a végleges: várják a társadalmi egyeztetésbe bevont települések véleményét és kisebb módosítások még lehetségesek, ám a decembertől érvényes közlekedési rend kereteit már ez a tervezet határozza meg – közölte a cseh szakminisztérium.
Hozzátették azt is: áttörés, hogy a pályavasút publikálja a menetrendtervezetet és érdemi társadalmi egyeztetés lehet a vasúti közlekedés rendjéről, bevonva nem csak a településeket, hanem akár az utazóközönséget is. Ráadásul már a mostani változat kialakításához is kaptak észrevételeket a régióktól és a regionális közlekedésszervezőktől.
Bár Svájc kapcsán szinte minden évben elmondtuk már, de fontos megjegyezni a Magyarországgal igen is joggal összevethető cseh példa kapcsán azt, hogy a csehek rájöttek: jó közszolgáltatást nyújtani csak megfelelő társadalmi elfogadottság, megfelelő előkészítés után lehet nyújtani. A társadalmi egyeztetés fontosságát is felismerték a csehek, akik pont a piaci verseny miatt látják fontosnak ezt a szakaszt. Azt a szakaszt, ami Magyarországon érdemben nem létezik, többek között azért, mert a MÁV-csoporton belüli, valamint a MÁV-csoport, a megrendelő NFM és az NFM háttérintézménye, a KTI egyes munkatársai (!) közötti kicsinyes érdekharcok miatt sem kerülhet nyilvánosságra. De az átlagos állampolgárnak, aki a minisztériumnál is jelentkezne a társadalmi egyeztetésre, simán elhajtják, hogy nincs köze hozzá, mire költik majd az idevonatkozó adóforintjait. Az állampolgár és az utas csak egy módon, a pénztárnál mondhatja el a véleményét – vagy a már életbe lépett menetrendre panaszkodhat a szolgáltatónál, nyilvánvalóan eredmény nélkül, mert az utassal nem szeretnek foglalkozni a MÁV-START erre hivatott Ügyfélszolgálatán (sem).
A következő menetrendi évadban elsősorban a magán operátorok bővítik majd a kínálatukat a jelenlegi állapotok szerint: a legtöbb változás a RegioJet, a GW Train Regio és a KŽC Doprava szolgáltatásaiban várható.
Radim Jančura cége felhagyja a Staré Město u Uherského Hradiště felé közlekedő járatokat, viszont újra a menetrendbe kerül Opava. A legnagyobb változás azonban a Brünnt érintő vonalakra vonatkozik: napi nyolc pár vonatot közlekedtetnek majd Prága és Brünn között, ebből négy Pozsony, négy pedig Bécs felé közlekedik majd tovább. A RegioJet terjeszkedése komoly versenyhelyzetet teremt az állami ČD számára: a vasúttársaság az elmúlt évek során komolyan javította a szolgáltatási szintet és lassan a külföldi partnerek is felveszik a ritmust, amit a ČD kikényszerített belőlük: itt elsősorban a MÁV-START-ra gondolunk, ahol lassan végre megújulnak a berlini EC-kben közlekedő személykocsik és olyan luxussal kényeztetik azt utasokat, mint a konnektor vagy éppen a működő klímaberendezés...

A RegioJet komolyan megszorongathatja az ÖBB-t – vajon hogyan hat az állami cégre a verseny?

De térjünk vissza a RegioJethez: a Jančuráékat komoly kritika érte amiatt is, hogy a ČD-t az éjszakai vonatok piacán is szorongatni készülnek. az utolsó brünni vonat nem sokkal este tizenegy előtt hagyná el Prágát: namármost a ČD és a MÁV-START koprodukciójában közlekedő Metropol EN pedig kicsivel később távozik a főpályaudvarról, így itt is komoly verseny lesz majd.
A GW Train Regio komoly mértékben bővítheti a szolgáltatását: a Šumava régióban több vonalon is átveszi a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat, míg a KŽC Doprava a nyár folyamán több turisztikai jellegű vonatot közlekedtet majd Prágából: a célállomások között Volar, Jičín és Mšena is szerepel, de napi több vonat jár majd Čelákovice és Mochov között is a cég megbízásával.
A DB-csoporthoz tartozó Arriva jelenleg tervezi a szlovákiai Nyitra felé közlekedő vonatok napi szinten való közlekedtetését, de tervezik a České Budejovice felé közlekedő vonatok beindítását is.
A LEO Express részéről – vélhetően a minapi baleset miatti szűkös járműkiadás miatt is – egylőre nem tervezik a régóta ígért Prága–Liberec járatok beindítását és a lengyelországi terjeszkedés is egyelőre lekerült a napirendről.

Pilzenből érkezett gyorsvonat Prágában: a kínálatot bővítik az új menetrenddel

A ČD részéről is számos változás jellemzi majd az új menetrendi évadot: az állami vasúttársaság Prága és Pilzen között bővíti a kínálatát majd jelentősen – most órás-kétórás ütemben közlekednek az Rx-vonatok ezen a tengelyen.
A regionális forgalomban elsősorban Prága térségében lesz bővülés: a Prága–Poříčany–Nymburk–Kolín viszonylaton, valamint Prágából Mělník, Beroun, Kralupy nad Vlatvou és Benešov u Prahy felé hétvégente, péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel közlekednek majd az elővárosi vonatok is.

A prágai elővárosban hétvégi éjszakánként bővítik a kínálatot, jönnek az éjszakai CityElefántok
(fotók: Halász Péter)

Több viszonylaton rövidülnek a menetidők a közelmúlt felújításainak köszönhetően: a legnagyobb gyorsul a vasúti közlekedés. A legnagyobb előrelépés a Jihlava–Brno vonalon várható, ahol hat perccel gyorsabbak lesznek a vonatok a Brno–Třebíč vonalon. De a ČD más vonalon is gyorsít: Prága és Brünn között 2 óra 29 perc lesz az átlagos menetidő, igaz, a RegioJet úgy tervezi, hogy 2 óra 25 perccel veri meg az állami szolgáltatót, miközben megáll majd Brno-Židenice állomáson is. Más vonalakon viszont lassul a közlekedés: a megbízhatóbb közlekedés érdekében növelték a menetidőt Prága és České Budejovice között. Az ok itt a Praha-Hostivař térségében a Vinohrady alagút felújítása, így a két város között 2 óra 2 perc lesz az átlagos menetidő.
Az új vasúti menetrend 2017. december 10-én lép majd életbe Csehországban, a tervezet az SŽDC honlapján elérhető.

Halász Péter