A várakozásoknak megfelelően zárult a Hamburg környéki jegyellenőrzési maraton, ahol újabb rekordot sikerült felállítaniuk a jogosulatlanul utazóknak. Az elmaradó bevételek és behajthatatlan pótdíjtartozások viszont csak a szabályokat betartó utasoknak okoznak áremelkedést.
A Hamburger Verkehrsverbund (HVV) idén harmadik alkalommal rendezte meg a részes közlekedési szolgáltatók 300 ellenőrének bevonásával az egész napos jegyellenőrzési maratont, amit akár sikeresnek is tekinthetnek. A 15.542 ellenőrzött utas között 607 jegy nélkül és 10 hamis jeggyel utazó akadt fönt az ellenőrök sorfalán. Az akciót egy héttel előre meghirdették és a média képviselőit külön kérték a 9 ellenőrzési helyszín közlésére. Ennek ellenére sokan gondolták okosabbnak vagy ügyesebbnek magukat a metró- és buszállomások kijáratát felügyelő ellenőröknél. A legrosszabb eredményt Harburg S-Bahn-állomáson regisztrálták, ahol az ellenőrzött utasok 5,4%-a nem tudta igazolni utazási jogosultságát. Klein Flottbek buszállomás (4,6%) és Altona S-Bahn- és buszállomás (4,5%) került még dobogós helyre, az utolsó helyen Mundsburg metróállomás és Blankenese buszállomás (1,8%) végzett. Az összesítés után az utasok 3,9%-áról mondható el, hogy megpróbált jegy nélkül utazni.
„Treffre álló” busz az altonai végállomáson – itt még mindig magas a potyázók aránya
A közlekedési szövetség szóvivője szerint a fedélzeten és állomásokon végzett ellenőrzések sikeresnek tekinthetőek, a felhős időjárás is hozzájárulhatott a sikeres felderítéshez, hiszen ilyenkor többen választják a járatokat a gyaloglás helyett is. A Hochbahn AG ellenőrei az év első három hónapjában 20.000 jogosulatlanul utazóval szemben szabtak ki pótdíjat, holott az egész tavalyi évben csak 43.000 renitens utast szűrtek ki. Láthatóan nem elég elrettentő hatású a 60 € mértékű büntetés. A HVV számításai szerint évente 20 millió € veszteséget okoznak a jegyet nem váltó utasok, a behajthatóság viszont katasztrofális mértékű, az S-Bahn Hamburg által tavaly kiszabott 4 millió € pótdíjnak csak a felét sikerült behajtani.
Sem a HVV, sem az S-Bahn Hamburg nem tudja minden kintlévőségét behajtani – több tízmillió eurós kárt okoznak a szolgáltatóknak a jegy nélkül utazó utasok
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A 2015-ös maratonon még csak 2,2% volt az arány (15.715 közül 346), tavaly ez 2,7%-ra emelkedett (12.390 közül 335). Éves összesítésben viszont 2015-ben 3,8%, 2016-ban 4,2 % nem vásárolt jegyet utazás előtt. 2011-ben a buszokon bevezették a kötelező első ajtón történő felszállást, akkor az 5% fölötti arányt sikerült 2-3% köré leszorítani, de láthatóan ez nem volt tartós eredmény. Ellenőrzések természetesen minden nap vannak és kevésbé beharangozott nagyellenőrzések is előfordulnak. Ingyenebéd természetesen nincs, az elmaradó bevételek miatt emelkedő jegyárak viszont tovább növelhetik a jegyet nem váltók számát.
Adorján Péter