Használt német személykocsikkal újítja fel járműparkját a gaboni vasút, a Sociéte d'Exploitation du Transgabonais. A járművek közül az első kilenc már útnak is indult májusban, miután Romániában felújították és a helyi igények szerint alakították át őket.
A Sociéte d'Exploitation du Transgabonais, a gaboni vasút a Libreville–Franceville vonalán közlekedő éjszakai vonatok számára vásárolt a DB Regio egykori szmeélykocsijai közül jóhéhányat. Az érintett kocsik a Bpyz456 sorozatú betétkocsik, amelyek még 2016 közepén érkeztek meg a romániai Pașcaniba, ahol az Electroputere VFU végzi az átalakításokat az afrikai igényeknek megfelelően. A járművek közül négy kocsi elsőosztályú járműként újult meg, 2+1-es ülésosztással és 54 ülőhellyel; a többi öt kocsi az első eresztésből pedig 2+2-es ülésosztással, másodosztályú járműként közlekedik majd.
Ilyen a másodosztályú kocsi utastere a gaboni igényekre szabva
(fotó: Tudosă Mihai-Marian / Electroputere VFU)
(fotó: Tudosă Mihai-Marian / Electroputere VFU)
A járművek átalakításnak egyik kulcspontja a szellőztető rendszer átépítése, aminek következtében a tetőn két, nagyteljesítményű klímaberendezés kapott helyet. A kocsikban dugaljaka alakítottak ki és fedélzeti információs rendszert is telepítettek, amelyek a kocsik közötti enthernet-kapcsolat segítségével szórakoztató központként is működnek, amelyek tartalmát a kalauz szolgálati szakaszából lehet vezérelni, emellett pedig wifit is kínálnak az utasoknak.
A kocsik új üléseket és új padlót kaptak, a víztartályok kapacitását 1000 literre növelték kocsinként, ami így elég egy menettérti útra újratöltés nélkül. A kocsik elektromos rendszerét úgy alakították át, hogy a Gabonban használatos generátorkocsik által termelt 400 V-os egyenáramot fogadni tudják. Az utastér világítását új LED-es világítással oldották meg.
A kocsivégeken a hagyományos csavarkapcsokat SA3-as központi ütköző-vonókészülékre cserélték, a GP200-as forgóvázakat pedig új kerekekkel és új féktárcsákkal látták el.
A kocsik külseje is megújult: a SETRAG kék-sárga fényezését kapták, az automata lengő-tolóajtók pedig lenyíló lépcsővel bővültek.
Ilyen volt, ilyen lett – a DB Regio személykocsijai Afrikában, Gabonban folytatják pályafutásukat
(fotó: Tudosă Mihai-Marian / Electroputere VFU)
(fotó: Tudosă Mihai-Marian / Electroputere VFU)
A mostani kilenc kocsit várhatóan további 11 követi még 2017 végéig, ezek közül kettő elsőosztályú és négy másodosztályú kocsi lesz; további három étkezőkocsiként születik újjá, míg kettő VIP-kocsiként szolgál majd. A személyzet képzését a román fél vállalta; az anyagi hátteret a belga DAXI teremtette elő.
Az új gaboni kocsik alapjait a DB Regio 1998-1999 során az egykori DR halberstadti kocsijaiból átépített PumA avagy Modus-kocsijai jelentették. A betétkocsik az elmúlt években maradtak munka nélkül Németországban a magánvasutak térnyerésével és a motorvonat-beszerzéseknek köszönhetően. A viszonylag korszerű járműveket jó ideig kínálta megvételre a DB AG, végül a gaboniak vásárolhattak meg húsz járművet. A járműcsalád Németországban maradt példányai jellemzően mentesítővonatokban, Nürnberg és Kiel környékén fordulhatnak elő.PumA-kocsik a DB Regionál: még maradt pár, bár közel sem a teljes széria. Halász Péter felvétele egy hibás vezérlőkocsi miatt szendvicsben közlekedő PumA-szerelvényről Würzburg pályaudvarán készült 2011 nyarán
Halász Péter