Bár a vasút az egyik, a környezetet legkevésbé terhelő közlekedési és szállítási mód, mégis egyre csökken a teherszállításban a részesedése. Ennek oka az infrastruktúrát üzemeltető társaságok árképzése, de a folyamatosan emelkedő pályahasználati díjaknak próbálnak gátat szabni Németországban: olcsóbb pályahasználati díjak elérését célozza a a szövetségi kormányzat legújabb terve.
A vasúti teherszállítás fejlesztését célzó intézkedéscsomagról döntött a német szövetségi kormányzat a CSU-s szakminiszter, Alexander Dobrindt javaslatára. A szövetségi kormányzat elképzelése szerint 350 millió eurót foglaltak le a jövő évi költségvetésben a teherszállítás támogatására. A mostani bejelentés szerint mintegy 50 százalékkal csökkenne a vasúti teherszállítás pályahasználati díjainak terhe.
Ezt a forrást közvetlenül az infrastruktúra-üzemeltető, a DB AG kapná meg a szövetségi kormányzattól, ennek fejében csökkenteni kellene a pályahasználati díjat a tehervonatok esetében. Az operátorok számára ez a kedvezmény a villamosenergia-felhasználást érintené, tekintettel arra, hogy ez a leginkább zöld módja az áruszállításnak. Ráadásul a hosszabb, akár 740 méter hosszú tehervonatok hatékonyabban használhatók, ellenben ehhez számos helyen szükséges az infrastruktúra fejlesztése, a mellékvágányok hosszának bővítése.
A szakmai szervezetek üdvözölték a kormányzat döntését, az Allianz Pro Schiene és a Verband der Bahnindustrie egyértelműen úgy látja, hogy jóval vonzóbb szállítási lehetőség lehet a közútnál. Egyedül csak azt a kritikát fogalmazták meg, hogy túl későn született meg a döntés. Az SPD szerint viszont nem csak a tehervonatok, hanem a személyszállító vonatok esetében is szükséges lenne a pályahasználati díjak csökkentése, mert a távolsági autóbuszokkal csak így vehetik fel a versenyt a kötött pályás járatok.
Halász Péter