2017. 06. 10.

Villamosünnep Drezdában – 1. rész

Kettős évfordulót ünnepeltek Drezdában az elmúlt szombaton: 25 éve nyílt meg a villamosmúzeum és 50 éve közlekedik a ČKD Tatra T4D a városban. Ma a járműfelvonulás lesz terítéken, hogy holnap benézzünk a múzeumba és a különjáratokat is begyűjtsük.





Drezda ugyan nincs különösebben messze Budapesttől, de a cseh autópálya-építéseket leküzdeni nem túl szórakoztató, főleg nem éjszaka és ismeretlen járművel. A Prága körüli körgyűrű kisebb kitérőt okozott, mert 2010 óta alaposan átépítették és nem mindig logikus a táblázás. Megérkezés és a napijegy megvásárlása után útitársaimmal nekivágtunk a városnak, hogy kicsit utazgassunk és beérjünk a központi átszállópontnak számító Postplatzra.

A program hivatalos része a 9:30-ra meghirdetett járműkiállítással kezdődött, de a Pirnaischer Platz és a Postplatz között felállított járművek már 8:55-kor megjelentek az Ostra-Allee ellenkező végén. A pontos útvonal még a helyi közlekedésbarátok számára sem volt egyértelmű, hiszen a Postplatz három különböző irányból is elérhető, de a kiérkező diszpécsertől származó információ egyezett a logikus forgatókönyvvel.

Elsőként az 1902-ből származó 309-es pályaszámú Berolina motorkocsi és 1911-es évjáratú 87-es pótkocsi vonult el a Staatsschauschpiel Dresden 1913-ból származó szecessziós és neobarokk épülete előtt.

Az 1913-as alapokkal rendelkező 734-es számú MAN motorkocsi és az 1925-ös gyártású 1029-es egyirányú pótkocsi következett a sorban.

1930-ban épült az 1716-os Nagy Csuka, ami az 1929-ből származó 1314-es pályaszámú acélvázas pótkocsit vontatta.

1938-ból való az 1820-as pályaszámú Kis Csuka és 1918-ból az 1135-ös pályaszámú házilag épített pótkocsi.

Az 1538-as pályaszámú LOWA ET 54 motor- valamint az 1361-es és 1362-es pályaszámú EB 54 pótkocsikból álló szerelvény már a Német Demokratikus Köztársaság iparának egyenterméke, melyek 1956-ban hagyták el a gyárat.

Szintén a működő szocializmus korszakát szemlélteti az 1959-ben a VEB Waggonbau Gotha üzemében épített 1587-es ET 57 típusú motor- és a hozzá tartozó 1413-as EB 57 típusú pótkocsi.

Az 1960-ból származó 1512-es VEB Waggonbau Gotha ET 57 típusú motorkocsihoz illő pótkocsi éppen felújítás alatt áll, vele majd a második részben találkozunk.

Az 1962-ben gyártott VEB Waggonbau Gotha T4 motor- és az 1964-ben épült B4 pótkocsi megjárta Berlint is és az egyetlen ilyen típusú üzemképes szerelvény.

Az FDJ a Freie Deutsche Jugend (magyarul Szabad Német Ifjúság) rövidítése, a sárga-fekete zászló Drezda város, a zöld-fehér zászló a Szász Szabadállam tiszteletére lobogott.

Hogy ne legyen egyhangú a következő egyirányú járművek ajtótlan oldala, így ugorjunk a Wilsdruffer Straßén tartott meglehetősen rövid idejű járműkiállításra. A 30 perces pihenő során végig lehetett nézni a járműveket.

Ahogy a felirat is hirdeti, ez a Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) felsővezeték-vizsgáló járműve. Az üvegkupola alatt a magasra emelt székekből jól látszik az áramszedőre szerelt skála.

Egy újabb érdekes jármű: a síncsiszolás mellett télen a munkavezetéket fagyállóval kezeli a hátsó áramszedő középső része.

A meglepetésjármű szerepét a Leipziger Verkehrsbetiebe GmbH (LVB) állományából kölcsönzött 1600-as pályaszámú városnéző villamos játszotta. Esős idő esetén csak a múzeumban lett volna kiállítva.

Üdvözöljük a '70-es években! Az előreváltott jegyek bevezetésével jelentek meg a jegykezelők a járműveken.

10 órakor élő zenével kísérve – melyet Szászország egyetlen női zenekara szolgáltatott – megindult a menet a villamosmúzeum felé. Az utasszállításra alkalmas járművekkel a férőhelyek erejéig utazni is lehetett. Folytassuk hát a járművek bemutatását ott, ahol a Postplatzon megszakítottuk.

Az első, 1967-ben gyártott T4D eredeti állapotában megőrizve, az OS felirat a kalauz nélküli üzemre hívja fel az utazó figyelmét.

Az 1968-as szériát képviselő T4D már az 1971-ben bevezetett EDV-számokkal ellátva vontatta az új számozással együtt bevezetett B4D pótkocsit. Ezt a formációt Minizug néven emlegetik a helyiek.

1986-ban érkezett a T6A2 prototípusa, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A két beszerzett Großzugból (T6A2+T6A2+B6A2) egyedül ez a példány menekült meg, a többit 2002-ben elbontották.

Drezda városának Ifjúsági Hivatala 1991 és 2010 között elhasznált két ET 57+EB 57 szerelvényt, mint játszóház és mozgó oktatóterem. Az akkor éppen kihasználatlan oktatókocsit gyerekbaráttá alakítva folytatják azóta is tevékenységüket. A Lottchen névre hallgató jármű a DVB utolsó gyorsítóműves T4D-je.

Akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni. Ez hatványozottan igaz, mivel hivatalosan 2010. május 9-én elbúcsúzott a vonali szolgálattól a típus. A szászok érdekes humorral megáldott népek, ezért a mai napig látni főleg a Műszaki Egyetem előadási napjain az E3-as vonalon és a Vásárvárosban vagy a villamosmúzeumban tartott nagyobb rendezvények idején 20-as és 16-os vonalon. A DVB nem tekinti vonali szolgálatnak a sűrítő- és rásegítő járatokat.

A 2517-es pályaszámot viselő 1997-ben a Deutsche Waggonbau AG (DWA) neve alatt épült NGT6DD 2011. novembere óta reklámozza a villamosmúzeumot. A motorkocsi a város első alacsonypadlós típusának tagja, melyekre a helyi terminológia a Stadtbahn kifejezést használja. Üzemvitelileg a mai napig megmaradt a hosszú pályaszám, a képen a 232 517-5 látható.

Március vége óta reklámozza az ünnepséget a Tatra T4D színeibe bújtatott 2625-ös pályaszámú (232 625-6), 2008-ban már Bombardier Flexity Classic néven épült motorkocsi. A fülkeajtó előtt a Firenzével fennálló partnerkapcsolatra emlékeztet a címer és a felirat.

Az LVB-től kölcsönzött nyitott városnéző villamoson érdemes megfigyelni a köteles mozgatású egykarú áramszedőt. Az átszállításon felül problémát jelentett az is, hogy Drezdában 8 milliméterrel szűkebb a szélesnyomtáv, így alkalmas forgóvázakra is szükség volt. Szemmel nem megmondható, hogy Drezdában 1450 mm a szabványos nyomtáv. A múzeum weboldala szerint július 1-ig a városban tartózkodik, június 17-én és 18-án a Postplatz melletti Webergasse végállomásról indulnak városnéző túrák.

A korábban már látott síncsiszoló és jégmentesítő villamos.

A felsővezeték-vizsgáló villamos egyediségét a zebraminta adja.

Az utolsó felvonuló szerelvény a Tatra forgóvázból épített hókotrót mozgató T4D-páros volt.

Elment az utolsó felvonuló is a Pirnaischer Platzról, így a legközelebbi 3-as villamossal megcéloztuk a múzeumot, amit a folytatásban mutatunk majd be.

Adorján Péter