2017. 05. 12.

Hétvégi gyors – 2017. május 5-12.

Kékülnek a Nagy Piros Villamosok? Leépít a Siemens. Egy drezdai Münchenben. Mégsem lesz új főpályaudvar Duisburgban. Álépítkezésekkel a forgalombiztonságért. Tartományi támogatásból akadálymentesít a VBK. Vége a Locomorenak? Megússza a bűnvádi eljárást az Amtrak vétkes mozdonyvezetője.


Kékülhetnek a Nagy Piros Villamosok


Budapest | Magyarország — Az egykori indexes újságíró, Tevan Imre nevével fémjelzett Fonódó Reblog szerint hamarosan kezdődhet a MÁV-START első hatvan FLIRT-motorvonatának átfényezése és felújítása. A hírblog szerint a vonatok külsőleg a későbbi motorvonatok kék-fehér fényezését kapják, mondván a vörös fényezés alapvetően a dízeljárműveké. A lassan tíz esztendős vonatok utastere is kisebb frissítésen esik át: konnektorokat és várhatóan USB-töltőpontokat is felszerelnek majd a járművek fedélzetén, az utasok komfortosabb utazása érdekében. A programról egyelőre nem ismertek részletek, a közbeszerzés pláne nem került még kiírásra, mindenesetre a MÁV-csoport nem cáfolta meg tételesen a motorvonatok átfényezésének hírét.

A MÁV-START átfestené a most még hatvan Nagy Piros Villamost is – a többivel megegyező kékre
(fotó: Halász Péter)

Halkan jegyezzük meg: a kérdés már felmerült korábban is, a további motorvonatok beszerzésekor, amikor kiderült, hogy más színtervet kapnak a 61-es feletti számú vonatok, ám akkor a túl magas költségekre tekintettel letett erről a tervről a MÁV-START. Érdemes megjegyezni: a piros vonatokat a Stadler pusztaszabolcsi bázisán, a kékeket a MÁV-START istvántelki telephelyén tartják karban.


Sárga, nagy és nem is marad sokáig


München | Németország — Május 8. és 18. között teszteli az MVG München a DVB Dresden egyik Mercedes-Benz CapaCity L autóbuszát. A csuklós busz ugyan két méterrel rövidebb az MVG által üzemeltetett 47 pótkocsis busznál, de hasonló kapacitással bír. A teszt első sorban a túlméretes csuklós buszok közlekedtethetőségét hivatott vizsgálni, mert ugyan a szabványok alapján egy normál csuklós busznak szükséges helyen elfér, de a valóság okozhat meglepetéseket. Május 13-ig az 57-es, utána az 56-os vonalon lehet találkozni a járművel.

Az ártatlan apácák megtévesztésére a busz sárga-fekete színekben szállítja az utasokat



Leépít a Siemens


München | Németország — Leépít a Siemens Mobility, méghozzá „nem kicsit, nagyon”. A Railway Gazette értesülései alapján az 1700 fős elbocsátásból a vasútijárműves üzletág Krefeldben található fő gyáregysége 300 fős leépítéssel veszi ki a részét. A cikk szerint a cég ugyan nyereséges, de a fővonali és városi vasúti szegmens lejtőre került - az ok pedig kézenfekvő: a kínai állami járműipari mammut, a CRRC saját túlkapacitásával is küzdve dömpingárakkal tarol a globális piacon. A fagyi visszanyalásának kezdetét az elmúlt hónapok-évek járműbeszerzési hírei már előrevetítették (mi is bőven adtunk hírt ezekről), a Siemensnek pedig a jelek szerint nincs a zsebében a megfelelő fegyver a visszalövésre, így marad a hátrálás - kérdés, hogy meddig. Nekrológot írni még talán korai, de az biztos: komolyat kell varázsolni a nyugat-európai járműiparnak ahhoz, hogy a kínaiak egész pályás letámadása ne mossa le őket 10 éven belül a piacról.



Egyelőre marad a leromlott állapotú csarnok


Duisburg | Németország — Tavaly szeptemberben ünnepélyes keretek között mutatták be az állomás felújításának nagyratörő terveit, de a közbeszerzésnél a peronok építésére egyetlen és nem túl gazdaságos ajánlat érkezett. A felújítás gyakorlatilag újjáépítés lenne, mivel a műemléki védettségű csarnok műszaki állapota nem teszi lehetővé a '30-as évekből való épület jelen formájú megtartását. Az állomás a 21 1. kategóriájú állomás közé tartozik, de ez legfeljebb a forgalmán látszik. A perontető 30-40 millió euróból megvalósítani tervezett átépítésének 2017 közepére tervezett kezdete viszont előre meghatározatlan időre lekerült a napirendről.


Minden lehet hamis


Köln | Németország — A rendkívül leromlott állapotú Rheinbrücke Leverkusen (Köln-Leverkusen) miatt rendszeres torlódások alakulnak ki, amikor egy személyautónál nagyobb jármű vezetője próbál felhajtani az 1965-ben épített ferdekábeles hídra. Az eredetileg 8 tonna tengelyterhelésre és napi 40.000 egységjárműre méretezett átkelő mára olyan állapotba került, hogy csak egy teljes cserével oldható meg a napi 120.000 egységjárműre duzzadt forgalom biztonságos elvezetése. Amíg az új híd várhatóan 2020-ra elkészül, az utak fenntartásáért felelős hivatalok a folyton növekvő baleseti számokat látva először óránként 80 és 60 kilométerre korlátozták a sebességet. Miután a táblaerdő nem mutatkozott hatásosnak, most az építkezési területeken megfigyelt pozitív hatásokat szeretnék kihasználni. A közeli Kreuz Leverkusen autópálya-kereszteződésben elkorlátozó elemek felhasználásával hamarosan hamis építkezési területet jelölnek ki, mert az A 1-ről az A 3-ra Köln irányába nagy sebességgel felhajtó járművezetők a budapesti Erzsébet hídra erősen hasonlító, 1951-es építésű Mühlheimer Brücke szintén korlátozott kapacitása miatt visszatorlódó járműoszlop végében találják magukat. Ezt a baleseti típust lesz hivatott megelőzni az álépítkezés. Az ADAC szakértői szerint viszont az építkezési területeken számottevően nagyobb a baleseti kockázat és a munkaterületekhez kapcsolódó fokozott figyelmet is ronthatja egy túl sokáig fenntartott ilyen megoldás.


Új, egyszerűbb kialakítású csomópontok épülnek


Karlsruhe | Németország — Karlsruhe Oststadt kerületének két fontos átszállópontja újulhat meg Baden-Württemberg tartomány pénzügyi segítségével. A Landesgemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz (LGVFG, magyarul: tartományi települések közlekedésfinanszírozási törvénye) alapján az 5,6 millió eurós végösszegből 2,5 milliót a tartományi Közlekedési Minisztérium áll. A Hauptfriedhof megálló akadálymentes peronokat kap, így az arra közlekedő három villamosvonal (4, 5 és 6) és az S 2-es Stadtbahnvonal mellé a Kaiserstraße átépítése után további egy vonal járatai érkeznek majd. A mai Rintheimer Straße megálló a kereszteződés másik oldalára költözik és Tullaplatz néven szolgálja majd egyelőre a 6-os villamos, majd a Kaiserstraße átadásától további két vonal utasait is. Az átszállópon Az akadálymentességet a Personenbeförderungsgesetz (PBefG, magyarul: személyszállítási törvény) rendelkezése alapján 2022-ig teljesen akadálymentessé kell tenni a közösségi közlekedést, így az illetékesek ezt szem előtt tartva folyamatosan dolgoznak a megvalósításon.


Csődeljárás alatt a Locomore


Berlin | Németország — Charlottenburg kerület Bírósága tegnap délután tette közzé, hogy a közösségi gyűjtésből indított Locomore személyszállító vasúttársaság csődvédelmet kért. A cég esti közleménye nem titkolózik, feketén-fehéren elismerik a fizetésképtelenséget. A kirendelt csődbiztossal új befektetők után kutatnak, az első tárgyalások már kilátásban vannak. A jegyértékesítés felfüggesztése ellenére a mai és holnapi vonatok biztosan közlekednek, a továbbiakról pedig informálják majd az utazóközönséget. A közlemény egy kéréssel zárul, amiben a vonatkísérőkkel kapcsolatos fair és tisztelettudó hangnemet kérnek, ugyanis ők még kevésbé tudnak a felmerülő kérdésekre válaszolni.
Az elmúlt hónapokban gyorsan változó járattervek és az egyre színesebb szerelvények bizonyos tekintetben előjelei voltak a mai bejelentésnek.

Christian Trapp május 3-i felvételén egy a Nederlandse Spoorwegen fényezését viselő kocsival kiegészített LOC 1819 vonatszámú szerelvényt vontatott az MRCE ES 64 U2-009 azonosítójú, a Pán-európai Piknikre emlékeztető mozdony.


Amtrak #188 - nem indítanak büntetőeljárást a mozdonyvezető ellen


Philadelphia | Amerikai Egyesült Államok — Újabb fontos fejlemény a két évvel ezelőtti, 2015. május 9-én bekövetkezett vasúti baleset ügyében. Amint arról mi is hírt adtunk, az Amtrak 188-as számú Northeast Regional járata a Philadelphia elővárosában lévő Frankford Juction közelében, egy ívben siklott ki, jelentős sebsségtúllépés miatt. A mozdonyvezető, Brandon Bostian, az előírt 80 kilométer/órás sebesség helyett 160-al vitte a vonatot, melynek több kocsija oldalára fordult és súlyosan roncsolódott a kisiklást követően - a balesetben nyolcan haltak meg, és száznál is több sérültet láttak el a mentés során. A balesetvizsgálatot végző hatóság, a National Transportation Safety Board (NTSB) 2016 májusában azzal az eredménnyel zárta le a vizsgálatot, hogy a mozdonyvezető néhány másodperces dekoncentrációja okozta a balesetet. Alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltságra utaló jelek nem voltak, a vizsgálat a műszaki hibát is kizárta, és arra is fény derült, hogy az adott szakaszon a vonalon használt ACSES vonatbefolyásoló rendszer nem üzemelt teljes mértékben - a jelfeladás biztosítva volt, de folyamatos vonatbefolyásolás és ezzel együtt a sebességtúllépést korlátozó kényszerfékezési funkció nem. A mozdonyvezető figyelemzavarát az váltotta ki, hogy a párhuzamos vágányon a SEPTA egyik elővárosi vonata jelentősebb műszaki hiba és egy nem részletezett potenciális veszélyhelyzet miatt intenzív rádióforgalmazást folytatott a menetirányítókkal. Bostian ezt már az első kihallgatások során határozottan és tisztán felidézte, és az NTSB vizsgálata is alátámasztotta.
Ami már az idei éve és a közelmúlt fejleménye: az áldozatok hozzátartozóit képviselő ügyvédek a mozdonyvezető bűnügyi felelősségét vetették fel és bűnügyi eljárást kértek Bostian ellen. A Philadelphia környéki ügyészség eheti döntése értelmében viszont nem índítanak bűnvádi eljárást a mozdonyvezető ellen. Ezzel egy fontos fejezet zárult le az ügyben, és az érintettek kíváncsian várhatják a következő jogi lépéseket.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán