A pozitív tapasztalatok ellenére negatív tendenciák is megfigyelhetőek a vasúti utazás biztonságát illetően. Egyre többször bántalmazzák az utaskísérőket és a biztonsági személyzetet, pedig a kamerák lassan mindenhol ott lesznek és egyre többet látnak.
A DB saját statisztikái szerint 2016-ban 2300 alkalommal bántalmazták a munkatársaikat az utasok, ami 27 százalékos növekedés az előző évhez képest. A statisztika természetesen csak a bejelentett eseteket tartalmazza, a valós szám ettől akár sokkal magasabb is lehet. Az esetek 80 %-a jegyellenőrzés vagy a házirend betartatása kapcsán történt. A szóbeli sértegetés gyakorlatilag mindennapos, a fenyegetés minden második esetben, leköpés vagy fizikai bántalmazás minden negyedik esetben történik. A szakszervezetek és a cégvezetés egyetértenek abban, hogy ez így nem mehet sokáig, megoldást viszont láthatóan nem tudnak felmutatni. A járművek biztonsági kamerarendszerrel való ellátása ugyan jó irány, de az önmagában nem tud beavatkozni.
A testkamerák képét a rendbontó az elindítás után azonnal látja, a biztonsági szolgálat pedig utólag tudja kiértékelni a kódoltan és a jogszabályokban meghatározott ideig tárolt felvételeket.
(fotó: Pablo Castagnola/DB AG)
(fotó: Pablo Castagnola/DB AG)
A DB Sicherheitnál a tervek szerint 500 munkatársat vesznek fel idén, a már bizonyított testkamerákat minden munkatársra felszerelnék és a problémásabb helyeken kutyákat is bevetnének. A tapasztalatok szerint általában a kamerák bekapcsolása eltántorítja a randalírozókat a tevékenységük folytatásától, a kutyák pedig tiszteletet parancsolnak még az elszántabbaktól is. A Bundespolizei is hasonló tapasztalatokról számolt be a február óta használt testkamerákkal kapcsolatban és feltett céljuk a járőrpárosok felszerelése.
Az eddig évekig a statisztikákat vezető rendbontó csoport a fociszurkolók voltak, de az eltiltások már éreztetik hatásukat, a DB Sicherheit munkatársai pedig Észak-Rajna-Vesztfália tartományban éjszaka és a szurkolói vonatokon kíséretként vagy önállóan jegyeket is ellenőriznek. Az egyszerű jegyvizsgálókkal ellentétben náluk önvédelmi eszközök is vannak, de a meggondolatlanság lebilincselő élménnyé is változhat.
Thomas de Maizière szövetségi belügyminiszter a 2016-os országos bűnügyi statisztika múlt hétfői bemutatásakor nem csak az elért eredményekről beszélt, hanem az árnyoldalakról is. A statisztika szerint is egyértelműen romlott a közbiztonság és általában az erőszakos cselekmények száma növekedett. A társadalom évek óta megfigyelhető eldurvulását első helyen említette az elharapózó agresszió okai között, de a tiszteletlenség és egymástól elfordulás az offline és online kommunikációban is megfigyelhető. A jelenség ellen a családok elsődlegessége mellett az oktatási intézmények is tehetnének.
Ausztriában is pozitív visszhangja van a testameráknak
(fotó: Helmut Fohringer/APA)
(fotó: Helmut Fohringer/APA)
Tavaly az ÖBB Bécs és Graz főpályaudvarain 50 testkamerát állított próbaüzembe, az eddigi eredmények alátámasztják az előzetes elvárásokat. Az erőszakos cselekedetek száma harmadára esett vissza és nyártól egyre több helyen tűnnek majd föl a biztonsági szolgálat testkamerával felszerelt emberei. Az ÖBB 2018 végéig a jelenlegi 490-es létszámot 250-nel kívánja növelni, ezen felül 130 vonatkísérőt és 40 információs munkatársat is felvennének. Az elképzelések szerint a testkamerák használatát akár a nagyobb forgalmú járatok kísérőire is kiterjesztenék. A Bundespolizei 12 eszközt Bécsben, négyet-négyet Steiermark és Salzburg tartományokban tesztelt egy évig és az eredmények náluk is azonosak, ezért jelenleg a minél gyorsabb országos bevezetés előkészületei folynak.
Szerdán osztotta ki az Allianz pro Schiene (ApS) hetedik alkalommal az utasok érdekében kiemelkedő teljesítményt nyújtó vasutasokat illető Eisenbahner mit Herz kitüntetést. A 2017-es országos győztes az Abellionál dolgozó vonatkísérő-mozdonyvezető páros lett, akik egy késeléssé fajult veszekedésnél mutatott szakértő elsősegélynyújtásuk juttatott az arany szintű medálhoz. Az ezüstöt a National Express vonatkísérője kapta, aki egy a férjétől a záródó ajtók által elszakított afgán nőnek keresett a vonaton tolmácsot, pedig jegy nélküli utazásért is felelősségre vonhatta volna. A bronz a DB Fernverkehr vonatkísérőjét illeti, aki két amerikai iskolást szolgálata után személyesen kísért Regensburgba, akik egy átszállásnál fent maradtak a vonaton. A természetvédelmi különdíjat a DB Cargo mozdonyvezetője kapta, aki egy a mozdonyának repült baglyot adott át a legközelebbi állatmentőknek. A több, mint 160 nevezett közül további 9 vasúti dolgozó kapott tartományi szintű elismerést.
A filmben megismerhetők a kitüntetettek és a történetek
Adorján Péter