2017. 05. 31.

Intelligens teherkocsik az SBB Cargonál

A sikeres tesztüzem után összesen másfélszáz teherkocsit épített át „intelligenssé” az SBB Cargo. A program csak a bekezdő tétele a 2018 végéig mintegy kétezer járművet érintő programnak, amelynek köszönhetően a járműveken elhelyezett diagnosztikai egységek adatait többek között valós időben tudják figyelni az üzemirányítás szakemberei.



A digitalizált, „intelligens” teherkocsiknak számos előnye van az SBB Cargo szerint: nem csak a járművek karbantartását egyszerűsíti a megoldás, hanem könnyebben tervezhetőbbé teszi a vonatok közlekedését, tolatási mozgásokat és általában hatékonyabbá válhat a digitális megoldásoknak köszönhetően a logisztikai lánc. A digitális rendszerhez illeszkedően három tolatómozdonyt is elláttak a megfelelő eszközökkel.
A hatékonyságot növeli a megfelelően megtervezett útvonal és a járművek vonaton belüli sorrendje, valamint az árurakodás egyszerűsítése. A rendszer figyeli a rakomány állapotát a kocsi műszaki állapota mellett, figyel arra, hogy nem változott-e meg az állapota és a helyzete a járműveken.
Az SBB Cargo a rendszert már 150 hűtőkocsin teszteli: a járművek eddig mintegy 10 millió kilométert tettek meg. Ez a kísérleti fázis és a néhány darabos prototípus-széria már bebizonyította, hogy megfelel a céloknak és a Bosch Engineeringgel közösen fejlesztett eszközök valóban hatékonyabbá tették a munkát.

A digitalizált teherkocsiknak köszönhetően az üzem hatékonyabb, a járműfelhasználás és a teljes logisztikai lánc rövidebb lehet
(fotók: SBB)

A rendszer illeszkedik az SBB Cargo másik digitális nagyprojektjéhez, a digiálisan támogatott elegyrendezéshez is. Ez utóbbi gyorsabbá teszi a tolatásokat és a balesetmegelőzésben is szerepe van: a mozdonyokon lévő radarszenzorok mintegy másfélszáz méternyi pályát figyelnek a gép előtt és adnak utasítást a járművezető számára a megfelelő beavatkozásra. Ennek köszönhetően a személyi sérüléses balesetek éppúgy elkerülhetők, mint a csak járműrongálódással, a rakomány sérülésével járó ütközések.
A rendszer további elemekkel is bővíthető: a szinte teljes automatizálásig bezárólag bármi lehetséges. Az SBB Cargo tervei szerint a vonatvizsgálat és a fékpróbák jelentős mértékben automatizálhatók, a későbbiekben pedig az automatikus ütköző-vonókészülékek bevezetésével akár teljes mértékben is automatizálható lehet az elegyrendezés.

Halász Péter