Az SBB-nél a belföldi forgalom alapjait jelenti az a 341 emeletes személykocsi, amelyet még az 1990-es években állítottak szolgálatba. Az IC2000-eseken meglátszik az intenzív üzem, így 2019-től további húsz üzemév reményében megújulva várják majd az utasokat a járművek.
Az SBB összesen 300 millió frankot fordít az IC2000-esként ismertté vált emeletes ingavonatok felújítására. Az összesen 341 kocsiból álló flotta a belföldi távolsági forgalom alapjait jelenti, olyan forgalmas tengelyeken közlekednek, mint St. Gallen–Zürich–Bern–Bázel/Genf/Brig vonalak, ahol csúcsban akár fél óránként is követik egymást a 8-10 kocsis szerelvények. A vonatok nem csak InteCity-vonatként, hanem étkezőkocsi nélkül, bisztrórészes kocsival és/vagy minibárral InterRegio-járatként is közlekednek több fővonalon, többek között Zürich és Luzern között is. Az emeletes ingavonatokat kizárólag az Re 460-as sorozatú mozdonyok továbbítják és kizárólag csak az erre alkalmas útvonalon járhatnak a szűkös svájci űrszelvény miatt.
A kocsik másodosztályú emeleti utastere jelenleg
Az emeletre vezető lépcső feletti kis „klubhelyiség” sok utas kedvence
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az SBB tervei szerint teljesen megújulnak majd az emeletes kocsik kívül-belül megújulnak:a belső terek sötét színei helyett a járművek beltere világosabb burkolatokat kap majd. A világítást teljes egészében LED-es fényforrásokra cserélik majd, a konnektorokat pedig az asztalokba integrálják – korábban az ablakok feletti szegőlécen kaptak helyet a svájci szabványok szerinti „malacorrok”. Az ülések és a többi bútorszövettel borított felül is megújul majd, új huzatokat kapnak ezek a részek. A tervek szerint valamennyi mellékhelyiségben lesz pelenkázóasztal és a „Business-zónát” kibővítik, itt korszerű mobiltelefonos jelerősítők segítik majd a munkát és az adatforgalmat. Az étkezőkocsik is kívül-belül megújulnak majd.
Újdonság, hogy a kerékpáros helyek száma bővül: az eddigi öt helyett kilenc kerékpáros hely áll majd az utasok rendelkezésére vonatonként és a a járművek megfelelnek majd az akadálymentesítésre vonatkozó, meglehetősen szigorú svájci szabályoknak is.
Ilyen lesz az első osztályú tér a felújítás után...
...és ilyen a másodosztályú utastér (fotók: SBB)
Az SBB olteni műhelyében elvégzett munkák során a járműveket a kocsiszekrényig visszabontják majd és minden kocsi új fényezést is kap majd. A 2019-ben induló felújítási program mintegy 300 millió frankot fordítanak és a szövetségi vasút koncepciójába beleillik a felújítás, hiszen új számolnak, hogy a járművek élettartamuk felénél egy alapos felújításon, korszerűsítésen kell átessenek a további megbízható üzem érdekében.
Halász Péter