2017. 04. 14.

Hétvégi gyors – 2017. április 8-14.

Potsdamban bővítik a villamoshálózatot. A reformáció évét mozdonyon hirdetik. A túlóra-tenger ellenére leépítene a DB Cargo. Pontos és nyereséges a berlini S-Bahn. Hírösszefoglalónk nagypénteken, a húsvéti sonka előtt.





Új vonal Potsdamban?


Potsdam | Németország — A minap már írtunk a ViP folyamatban lévő fejlesztéseiről, ezúttal viszont a városvezetés szeretné felülvizsgálni a közlekedési hálózatot. A Medienstadt Babelsberg állomás körzetében lévő stúdióváros és a valaha volt Karl Marx Mozdonygyár területén az eltelt 25 évben jelentős utazási igények merültek föl. A mai buszvonalakat villamossal kívánják kiváltani, ezzel két legyet ütnének egy csapásra. Az új vonal a Rathaus Babelsberg megállónál meglévő deltafordulótól indulna, a Großbeerenstraße vonalát követve érné el a vasútállomást, innét viszont két tervváltozat merül föl. Az egyik szerint a vasútvonalat alagúttal kereszteznék, majd a Neuendorfer Straßén keresztül érnék el a Stern-Streckét. Ez nagyjából 75 millió euróba kerülne és a városvezetés 2002-ben a lakosság nyomására már egyszer elvetette. A másik terv szerint a vasútállomástól a Wetzlarer Straßén vezetve érné el a kocsiszínt és a ma csak üzemi kapcsolatként használt rámpát használva jutna el a Stern-Streckére. Bármelyik változat is valósul meg, zavar esetén nem kell majd kettévágni a sugaras hálózatot, illetve rugalmasabb viszonlyat-szervezést tesz majd lehetővé. Bárhogy is döntenek az illetékesek, legalább 10 év el fog telni az átadásig.

A tervezett hálózati elemek elhelyezkedése.
(térképalap: OpenStreetMap, szerkesztés: Adorján Péter)

Reklámmozdony a reformáció emlékévére


Berlin | Németország — Új reklámmozdonyt állított szolgálatba a Deutsche Bahn AG. A 101 119-es a 2017-es reformáció emlékévének csinál hírverést, oldalán a reformáció nagy alakjaival és Kálvin téziseivel. A gép megjelenését mintegy 240 pályamű közül választották ki, a nyertes a 18 esztendős Ileana Berning pályaműve lett. A Deutsche Bahn AG nem mellesleg a legnagyobb logisztikai partnere a május 28-án Wittenbergben sorra kerülő ünnepi istentiszteletnek, ahova több mint száz ezer látogatót várnak és mintegy 260 ráhordó vonatot indít majd a DB.

(fotó: Kai-Michael Neuhold / DB AG)

Leépítések a DB Cargonál?


Berlin | Németország — Furcsa ötletet szellőztetett meg a DB Cargo háza tájáról a német sajtó. A tervek szerint ugyanis 2018-ig mintegy 400 teljes munkaidős mozdonyvezetői állást számolnának fel, de összesen mintegy 950 főnyi munkaerőtől válnának meg: a mozdonyvezetők mellett fordatervezők, felvigyázók is a leépítés áldozatai lehetnek. A vállalat tervei meglehetősen érdekesek, mert mindeközben hatalmas túlóratömeget görget maga előtt a vasúttársaság.

Pontos és nyereséges az S-Bahn


Berlin | Németország — A pontosság tekintetében kitűzött célokat ugyan neme teljesítette maradéktalanul a berlini gyorsvasút az elmúlt évben, hiszen úgy tervezték, hogy a vonatok 96%-a lesz majd menetrendszerű, de végül a mutat 94,2%-on állt meg – a pontos vonatok itt azt jelentik, hogy legfeljebb 3 perc 59 másodperc késéssel közlekedhetnek a járatok.
A bevételek viszont jól alakultak: az előző évhez képest 5 millió euróval több, 72 millió eurós nyereséggel zárta az évet az S-Bahn Berlin GmbH. Az üzemeltetéshez az elmúlt évben 8,2%-kal többet, 265,3 millió eurót kaptak Berlintől és Brandenburgtól – ebből az összegből vonják le a büntetéseket is, amelyet a pontatlanságok és számos szabálytalanság miatt kap az operátor.
Az utasok száma 3,3%-kal emelkedett, 431 millióan választották a sárga-vörös vonatokat, a közlekedési szövetségen belül a jegyeladásból származó bevételük 5,6%-kal nőtt 442,4 millió euróra.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.