Ha túl sok az utasod, toldd meg 2 elemmel. Ez is lehetne a mottója a Potsdamban jelenleg folyó beruházásnak, de ennél azért többről van szó.
A Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH (ViP) még 2015 novemberében kötött szerződést a Siemensszel 8 Combino meghosszabbítására, az első kocsi pedig tegnapelőtt elindult Wegberg-Wildenrath felé. A beavatkozásra a 2000-es és 2001-es gyártású példányok lettek kijelölve, pályaszámaik 409 és 416 közöttiek. A város hosszas vajúdás után határozta el magát a villamoshálózat fejlesztésére, aminek első látható eredménye a december közepén megnyíló két megállós Viereckremise–Campus Jungfernsee szakasz rohamtempójú építése. A járműhosszabbítás is az 50 millió eurós beruházási csomag része és az aktuális tervek szerint decemberre legalább hárommal elkészül a Siemens. A legutolsó 2018 közepén áll majd forgalomba, így a 30,5 méterről 41,6 méterre növekvő járművek által a kibocsátható férőhelyek száma összesen 5600-zal növekszik. A járművek mellett a karbantartócsarnokot is átépítik, a középső részen lévő négy vágány fölött 7,5 métert toldanak a 2001 szeptemberében átadott épülethez.
2012. szeptember 22-én a 410-es pályaszámú Amsterdam volt beosztva a "Kémek hídjához" (Glienicker Brücke) közlekedő 93-as vonalra. A képen a leszálló peron mellől a felszálló peronhoz tart a vonalon lévő kórházat reklámozó villamos.
Az új modulok (egy hajtott futóvázas és egy befüggesztett) a Bécsben aktuálisan készülő Avenio M-nek felel majd meg, mert az Ulm számára épülő 12 darabos sorozat mellett ezt is le tudják gyártani. Az összeépítésre a Siemens Wegberg-Wildenrathban lévő telephelyén kerül majd sor, ahol a saját próbapályán rögtön ki is lehet próbálni. A két újonnan beépülő modul kap légkondicionáló berendezést, a többi modul ilyen szempontból változatlan marad. Az utasok reakciójára kíváncsiak vagyunk, bár a most meglévő bukóablakok is relatív későn nyílnak arrafelé.
A 2014. szeptember 30-án készült képen a Damit Deutschland vorne bleibt (Amivel Németország elöl marad) reklámba burkolt 416-os pályaszámú Offenbach a felszállóhelyen látható.
A vonal másik végpontja a város átellenes végén lévő Bahnhof Rehbrücke.
(fotók: Adorján Péter)
A vonal másik végpontja a város átellenes végén lévő Bahnhof Rehbrücke.
(fotók: Adorján Péter)
Az átalakított járművek a nagy forgalmú, a dél-keleti Stern-Streckét és a város északi részt összekötő 92-es és 96-os vonalra kerülnek majd, ahol évek óta a legnagyobb fogalmat mérik. Az északi részeken épülő lakóterületek pedig tovább növelik az utasszámot.
Járműfotós szemmel érdekes lesz majd az akár 8 éve is hordott reklámok sorsa, bár Cicero óta tudjuk, hogy a változatosság gyönyörködtet.
Járműfotós szemmel érdekes lesz majd az akár 8 éve is hordott reklámok sorsa, bár Cicero óta tudjuk, hogy a változatosság gyönyörködtet.
Még a projektet reklámozó szórólapba illesztett képen is jól látszanak az utólag beépített modulok. A digitális beavatkozás alanya a 414-es pályaszámú Charlottenburg.
(fotómontázs: Stadtwerke Potsdam)
(fotómontázs: Stadtwerke Potsdam)
Ilyen beavatkozást eddig csak a Bernmobilnál szolgáló Combinok (Be 4/6) esetében hajtott végre 2009-ben a gyártó, a meghosszabbított példányok hivatalos jelzése Be 6/8 lett. Azok a villamosok akkor még csak 5-7 évesek voltak, a potsdami esetben pedig az esedékes fővizsgálat keretében végzik az átépítést.
Berky Dénes tavaly augusztusi felvételének bal szélén a Bernmobil Be 6/8 típusú 761-es pályaszámú motorkocsija látható a Bolligenstrasse kocsiszínben. A középső befüggesztett elemen csak egy ajtó van,
ami az átépítés egyértelmű jele, ugyanis a modul a többitől kissé eltér.
ami az átépítés egyértelmű jele, ugyanis a modul a többitől kissé eltér.
Adorján Péter