2017. 04. 18.

Villamos-keverés: hosszabbítanak és megszüntetnek Bécsben

Lassan szivárognak a hírek a bécsi U1-es metró déli hosszabbítása kapcsán a felszíni közlekedésben bekövetkező változásokról. Egyelőre egy olyanról érkezett hír, ami inkább csak a dátumában kapcsolódik a metróhosszabbítás szeptember 2-i átadásához: búcsúzik az 58-as villamos, hosszabbodik a 10-es és a 60-as.





A Wiener Linien régóta tervezgeti a hietzingi villamosok átszervezését: egy viszonylatot kihúzhatnak a listából, kettő meghosszabbításával pedig átszállásmentes kapcsolatot adhatnak a város délnyugati részének. Lássuk hát, hogyan is alakul majd a hietzingi csomópontot érintő villamosok közlekedési rendje 2017. szeptember 2-ától!

A viszonylatok átszervezésének áttekintő térképe: fent a mai, lent a leendő állapot
(grafika: Wiener Linien / APA)

Kezdjük a sort a megszűnő viszonylattal: az 58-as villamos jelenleg a Westbahnhof és Unter St. Veit, Hummelgasse között közlekedik. A Verbindungsbahn melletti villamoshurok sokaknak lehet ismerős, csalhatatul jelezte, hogy Bécsben vagyunk és a vonatunk rövidesen befut a Westbahnhofra. A villamosviszonylat ebben a formájában 1993 óta létezett – korábban a járat belső végpontja a Ringnél volt, az U3-as metró Volkstheater és Westbahnhof közötti szakaszának megnyitásakor került át a Westbahnhofhoz. A vonalon jellemzően rövid ULF-ek szállítják az utasokat.

Az 58-as villamos hosszú évek után nyugdíjba vonul és lekerül a szám a bécsi vonalhálózati térképről, Helyét itt, a Verbindungsbahn mellett a 10-es villamos veszi majd át
(fotó: Halász Péter)

Az 58-as megszűnésével két vonal viszont hosszabbodik: az egyik a 10-es, amely a mai végállomásától, Hietzing metróállomástól az 58-as végállomásáig meg majd. Ez a hosszabbítás célszerűségi okokat szolgál, semmint valódi utasigényeket, de megmarad az U4-es metróhoz a kapcsolata a helyieknek.
A másik, sokkal jelentősebb változás a 60-as villamost érinti: a járat belső végállomása ugyanis a mai Hietzing, Kennedybrücke végponttól átkerül majd az 58-as belső végállomására, a Westbahnhofhoz. A régóta szorgalmazott hosszabbítás elsősorban a helyieknek jelent könnyebbséget: a belváros bár hosszú, mintegy 40-45 perces villamosozással, de átszállásmentesen érhető majd el. Az 58-as korábbi utasai pedig a hosszabb villamosszerelvényeknek örülhetnek, hiszen a 60-ason csatolt E2+c5-ösök járnak, illetve hosszú ULF-villamosokat járat itt a Wiener Linien.

Hietzing vágányainak térképe jelenleg: a csomópont északi oldalán a most balra fordító váltó mögött egy újabbat építenek be (ezt jeleztük a térképen pirossal), hogy a metróállomás melletti belső vágányra is bejárhassanak a Westbahnof felől érkező villamosok
(térkép: Magistrat der Stadt Wien)

A viszonylatok átszervezése kapcsán megváltozik a hietzingi csomópont elrendezése. A különleges, a Wien folyó felett átívelő Kennedybrückén helyet kapott csomópont kapcsán sokszor fogalmazták meg a kritikát a helyiek: a villamosvágányokat keresztezve érhető csak el a térséget feltáró buszok végállomása. Az 56A, az 56B és az 58A buszok új felszállóhelyet is kapnak majd, a villamosvágányokat pedig úgy alakítják át, hogy a buszok, a villamosok és a metró közötti átszállás még hatékonyabb legyen, emellett pedig kevesebb konfliktushelyzet alakuljon ki a gyalogosok közlekedése során.

Balra a 60-as vonalon közlekedő hosszú és jobbra a 10-esen közlekedő rövid ULF Hietzingnél. A 10-es északról, a háttér felől érkezett, de a metrómegálló épülete mellé nem tud bejárni a megfelelő vágánykapcsolat hiánya miatt – ezt pótolja a Wiener Linien
(fotó: Halász Péter)

A változtatás lényege, hogy a Westbahnhof felől érkező villamosok is a metróállomás épülete melletti, belső vágányra tudjanak beállni – ehhez egy új kitérőt és egy új vágánykeresztezést kell beépíteni. A szükséges pályaépítési munkákat a Wiener Linien a pünkösdi időszakban végzi majd el.

Halász Péter