Alighanem megirigyelhette a BKV és a BKK az európai nagyvárosok közül többnél is tapasztalható példát, ami szerint egy-egy viszonylat legalább egy járműve vagy akár a teljes viszonylat kocsiparkja nosztalgiajárművekből áll, ezzel vonzóvá téve az turisták és a hétköznapi utasok számára is a közlekedést. Jöhet Budapesten is a mindennap közlekedő nosztalgiajárat!
Sokan ugyan most is úgy vannak a budapesti tömegközlekedéssel, hogy az önmagában nosztalgia, hiszen a lassan 20-25 éves autóbuszok és trolibuszok, a 30-50 éves villamosok simán beleférnek ebbe a kategóriába. Ám most úgy döntött a főváros vezetése a kiszivárgott hírek szerint, hogy követik az Európa több városában is alkalmazott megoldást: a napi üzembe egyfaja színfoltként vetik be a nosztalgiajárműveket – ezzel persze némileg tehermentesítik a meglévő járműparkot is.
A RegionalBahn információi szerint a 49-es villamos vonalán jelennek majd meg a régi szerelvények és a Kiskörúton színesítik a forgalmat, a későbbiekben pedig valamilyen „vetésforgó” keretében a 19-es vonalon is felbukkannak majd a kocsik. A három UV-szerelvény forgalomba adásának köszönhetően valamivel kevesebb ipari csuklóst kell kiadni és elkezdődhetnek végre az előkészületek a kiskörúti ICS-k élettartam-növelő felújítására.
A 3875-ös kocsi még 2006 nyarán az Astoránál – visszatérnek az UV-k a Kiskörútra
A tervek szerint a járművek normál díjszabással vehetők igénybe, de a kocsikon dolgozó kalauzoktól apró értékcikkek vásárolhatók majd és az ezekből befolyt bevételeket a járművek üzemeltetésére fordítják majd.
A nosztalgiavillamosok alkalmas forglami számokban reggelente forgalomba állnak majd és a kora esti órákban térnek majd vissza a kocsiszínbe – egyelőre Zuglóba, később pedig Kelenföldre.
A szolgáltatást május 1-jétől szeretné beindítani a BKV és várhatóan májusban és júniusban próba jelleggel hétvégente üzemelteti majd e modell szerint a viszonylatok valamelyikét – a döntés várhatóan április első hetében megszülethet majd. Ezt követően egyelőre utasok nélkül bizonyára többször láthatjuk majd a villamosokat a Kiskörúton, egyelőre csak a személyzet típus- és/vagy vonalismereti képzése tekintetében.
A régi Deák Ferenc tér (Madách Imre téri) végállomásról indult vonatával 2007. március 1-jén a 3875-ös kocsi
A járműveket a FUTÁR-rendszerbe is integrálják majd, információink szerint azonban nem kapnak fedélzeti egységet a kocsik, hanem a járművezetők részére kiadott tableten futó alkalmazás kommunikál majd a FUTÁR központi szervereivel – a hírközlő kapcsolatot pedig hordozható, a FUTÁR rendszerébe illesztett rádiókészülékek biztosítják majd. A nosztalgiakocsik a BKK utazástervezőjében a láthatók lesznek majd így.
Vizsgálat tárgyát képezi a fonódó vonalán közlekedő 19-es viszonylat részleges UV-sítása is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A nosztalgiaközlekedés így leginkább a berlini 218-as buszra fog hasonlítani, azaz a mindennapos forgalmi kocsik mellett a nosztalgiajárművek is közlekednek – vegyes üzemben, a menetrendben megjelölve a nosztalgikus kocsikat.
Írásunk – kivételesen – minden alapot nélkülöző álhír április 1-jére való tekintettel. A jövőbeni valósággal való bárminemű esetleges egyezés csak a véletlen műve, mint ahogy az minden évben ilyenkor lenni szokott és a szerkesztőség természetesen önmagától is elhatárolódik eme tekintetben.
Halász Péter