Huszonkét motorvonatot szállíthat a Stockholm Transport számára a Stadler Rail. Az X15p sorozatú szerelvények alapvetően személyre szabott járművek, amelyek a kemény télnek is ellenállnak, ha kell.
Meglehetősen egzotikus a svéd Roslagsbanan nyomtávolsága: 891 milliméterről beszélünk. E nyomtávolságra épít a Stadler Rail huszonkét villamos motorvonatot. Ez a feladat persze nem túl nagy feladat a svájci járműgyártónak, akik már meglehetős rutinnal dolgoznak a különféle speciális igényeknek megfelelve.
A vonatok belső tere komfortos, az utasok fele ülve utazhat a szokatlan nyomtávolságú elővárosi vonalon
(grafika: Stadler Rail)
(grafika: Stadler Rail)
A Stockholm Östra és Kårsta, illetve Österskär, valamint Näsbypark közötti 65 kilométer hosszú hálózaton a vonatok akár 120 km/h-val is közlekedhetnek – ez komoly kihívást jelent azért még a svájci járműgyártónak is. Egy szerelvény akár 300 utast is szállíthat, ebből 150 ülőhelyen foglalhat helyet a tervek szerint. A vonatok megfelelnek a mozgáskorlátozott utasok igényeinek is. A szerelvények különösen télálló kivitelben készülnek majd: a kocsik közötti átjárók dupla kivitelben készülnek, a légfűtést padlófűtés egészíti majd ki, aminek köszönhetően télen a latyak sem marad meg a vonatok utasterében.
A 22 vonatot 2020 decemberéig szállítja le a Stadler Rail – további 45 járműre pedig opciós joga van a megrendelőnek.
Halász Péter