2017. 04. 19.

TRAXX-ot vesz a RegioJet

Összesen nyolc TRAXX-ot rendelt Radim Jančura cége, a RegioJet a Bombardiertől. A magánvasút az F160MS2 nevet viselő változatból rendel és további húsz mozdonyra van opciója.





A cseh magánvasutak egyik legerősebbike, a RegioJet a Bombardiertől rendelt nyolc új mozdony. A cég nem a hazai piacon is ismert Škodától rendelte meg a „zászlóshajónak” számító 109E típust, hanem az Európában bevált és nagy számban üzemelő TRAXX-ok mellett döntött. A nyolc megrendelt gép mellett további húszra opciós jogot is szerzett a RegioJet.
A TRAXX-ok Csehországban sem ismeretlenek: a Metrans számos ilyen gépet birtokol és üzemeltet és több magáncégnél pedig lízingben fordulnak meg a Bombardier gépei – ám a RegioJet járművei lesznek az elsők, amelyek ablakos vonatokat is továbbítanak majd.
A RegioJet az induláskor a Ferrovie Nord Milanotól vett kilenc Škoda 71E típusú gépet, amelyek azonosak az állami vasúttársaság 162-es sorozatú gépeivel és 1995-ben hagyták el a pilzeni gyárat. A felújítás és honosítás után ezek a gépek jelentik a járműpark alapjait, de a több áramrendszerű hálózatrészt is érintő vonatok továbbítására nem alkalmasak, ezeket a járatokat az ELL-től bérelt Vectronok továbbítják.

(forrás: RegioJet)

A RegioJet új mozdonyai 5600 kW teljesítményűek lesznek és 160 km/h-s tempóval közlekedhetnek majd úgy a 25 kV 50 Hz-es és a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramú felsővezeték alatt, mint a 3 kV-os egyenáramú alatt is. A járművek a Prága–Ostrava–Kassa vonalon közlekednek majd elsősorban, de felbukkannak majd a Prága–Brünn–Pozsony járaton is. Az első öt gépet még idén forgalomba állítják, a maradékra 2018-ig kell várni. Az,, hogy egyelőre mi lesz a 162-esek sorsa a TRAXX-ok szolgálatba állítása után, nem ismert.
Régóta terítéken van, hogy a RegioJet terjeszkedne Magyarország felé is. Legutóbb azonban a szlovák belföldi tenderre vártak, amit végül visszavont a szaktárca. Nem lenne meglepő lépés, ha Magyarország felé nyitnának, bár kérdés, hogy piaci alapon tudnának-e érdemi alternatívát kínálni az állami vasúttársasággal szemben? Nyilván a fedélzeti szolgáltatásokban igen, az árakban azonban nem, mert ezek jelentős kedvezményeket kínálnak a két- és többoldalú megállapodásoknak köszönhetően. Kérdés, hogy a magyarországi partnere ki lehetne a RegioJetnek, hiszen egyelőre hazai személyszállítási engedéllyel nem rendelkeznek. Mindenesetre meglátjuk, hogy a saját tulajdonú Pershingekkel és az új TRAXX-okkal együtt mihez is kezd majd Jančura cége?

Halász Péter