2017. 04. 28.

A RegioJet Ausztriában terjeszkedik

Meglepő hírrel szolgált április utolsó hete és a RegioJet: a cseh magánvasút Ausztriában terjeszkedne, amire igen jó esélyei lehetnek, hiszen műszaki szempontból semmi akadálya az osztrák piacon való megjelenésnek.






Osztrák és svájci eredetű személykocsik, a mozdonyok között szintén van olyan, ami az osztrák pályákon (is) közlekedhet, mi akadálya lehet hát annak, hogy Radim Jančura magánvasútja, a RegioJet betegye a kerekét Ausztriába is? Tulajdonképpen semmi, ha csak az nem, hogy kell egy vasútvállalat, aki partnerként dolgozik az osztrák szakaszon. Ez is meglett: az osztrák állam tulajdonában álló, magánvasútként kezelt Graz-Köflacher Bahn, a GKB lesz az. Így az a pikáns helyzet alakulhat ki, hogy az állam saját magának, illetve a másik cégének csinál konkurenciát – a versenyhelyzet viszont köztudomásúan jót tesz az ellustult állami monopóliumoknak, ezt már láttuk a Westbahn és az ÖBB esetében is.

A Pershingek természetesen maradnak otthon, de RegioJet vonatai Vectron-vontatással gond nélkül közlekedhetnek Ausztriában – decembertől ez is napirenden lesz
(fotók: RegioJet)

A lényeg: a decemberi menetrendváltástól napi négy pár Bécs–Břeclav–Brno–Prága viszonylatú gyorsvonat beindítását tervezi a RegioJet. A cég áraival próbál meg versenyezni a két órás ütemben közlekedő ÖBB-ČD Railjetekkel, azt ígérik, a piacon ők lesznek a legolcsóbbak, cserében a fedélzeten meleg italokat, internet-hozzáférést és olvasnivalót is kínálnak majd az utasoknak.
A 2016-ban közel nyolcmillió utast szállító cég korábban a szlovákiai gyorsvonat-tenderre koncentrált, ennek eredményétől tett függővé több későbbi lépést – ám a tendert végül a szlovák szaktárca visszavonta. Reménykedhettünk, hogy Budapestre is eljön a sárga vonatokról ismert cég, ám úgy tűnik, hogy a magyarországi bürokrácia miatt erről a tervükről (egyelőre?) letettek és a jövedelmezőbb és egyszerűbb bécsi tengelyt támadják meg. Ráadásul ne feleljtsük el: a RegioJet a buszos ágazata, a Student Agency révén komoly piaci szereplő már Ausztriában, a két közlekedési mód kombinálásával és megfelelő csatlakozásokkal pedig olcsón és gyorsan elérhető a rendkívül forgalmas és Közép-Európában komoly jelentőséggel bíró schwechati repülőtér is.

Halász Péter