2017. 04. 21.

Vágányzár a Keletiben – „időben” szólt a MÁV...

Szerkesztőségünkhöz április 20-án, csütörtökön 11:55-kor érkezett meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának közleménye, ami szerint április 22-24. között komoly változásokra kell számítani a Keleti pályaudvar térségében közlekedő vonatok forgalmában – emiatt pedig a többi járat is érintett. Ha már ennyire későn keresi a nyilvánosságot a MÁV-csoport, nézzük, mi változik – de azt is megmutatjuk, hogy legközelebb mit lehetne jobban csinálni.


Április 22-étől 24-éig a Keleti pályaudvaron valamint a Keleti és Kőbánya felső között az egyik vágányon több száz méter hosszban ágyazatot cserélnek és számos más, kisebb munkát is elvégeznek. Emiatt ebből a pályaudvar kapacitása erősen korlátozott lesz, így a MÁV vágányzári menetrendet léptet életbe. A menetrend nem egy egyszerű vágányzári menetrend lesz, hiszen minden nap változik valami. Nézzük hát naponként, hogy éppen mit hol érdemes keresni!

Távolsági forgalom


Április 22-23. között a szombathelyi, soproni és pécsi IC-k a Keleti pályaudvar helyett a Délibe érkeznek és onnan indulnak. Kivételt képez a Rippl-Rónai és a Kvarner IC, valamint a bajai expresszek, ezek változatlan menetrend szerint járnak.

A dunántúli IC-k végállomása a Déli pályaudvar lesz majd – ahogy azt a vasúttól megszokhattuk már, kivéve, amelyiknek nem
(fotó: Halász Péter)

Április 22-23. között a Budapest és Békéscsaba között közlekedő távolsági vonatok a Keleti pályaudvar helyett a Nyugatiból indulnak és oda is érkeznek.

Április 22-23. között a kelebiai vonatok mindegyike Kőbánya-Kispestre közlekedik majd.

Április 22-23. között az átlós Hortobágy és Avala EC-k, valamint a Dacia nemzetközi gyorsvont csak Kelenföldön áll meg – az Avala várhatóan ferencvárosi körüljárással halad tovább majd Belgrád felé és Bécs felé is így tesz majd.

Április 22-24. között A szobi határátmenetben közlekedő vonatok a Keleti helyett a Nyugati pályaudvarról indulnak és oda is érkeznek.

Elővárosi forgalom


Tekintettel arra, hogy a Nyugati pályaudvar kapacitása véges, emiatt több elővárosi vonat a 100-as vonal felől csak Kőbánya-Kispestig jár és onnan fordul vissza.
A MÁV közleménye szerint „a Nyugatiból 6:28-kor, 8:28-kor, 10:28-kor, 12:28-kor, 14:28-kor, 16:28-kor és 18:28-kor induló Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony közötti sebesvonatok a Nyugati és Kőbánya-Kispest között felár megfizetése nélkül vehetők igénybe. Szintén nem kell felárat fizetni ugyanezen szakaszon, az ellenkező irányban a Kőbánya-Kispestről 9:16-kor, 11:16-kor, 13:16-kor, 15:16-kor, 17:16-kor, 23-án 18:16-kor, 19:16-kor, 23-án 20:16-kor és 21:16-kor továbbmenő, Záhonyból a Nyugatiba tartó sebesvonatokon.” Erre azért van szükség, mert április 22-24. között a lajosmizsei vonal vonatai Kőbánya-Kispestig közlekednek, onnan fordulnak vissza.

A Keleti pályaudvar térségében cifrább lesz a helyzet, itt naponta változik majd a menetrend a 80-as és a 120-as vonalon. Ember legyen a talpán, aki ezt tudja követni, még szerencse, hogy jobbra csak a hétvégi ingázókkal tolnak ki.

Április 22-én a sátoraljaújhelyi vonatokat Hatvannál elvágják. A Keleti pályaudvar és Hatvan között az egri vonatokokal lehet majd utazni, mert a hatvani elővárosi személyeket szintén lemondják – az egri „gyors” így személyvonattá válik és minden állomáson és megállóhelyen megáll. Na persze, arról nagyon ne álmodjuk, hogy három vonat utasaiért cserében akár tripla FLIRT fog járni erre...
Hogy a szolnoki vonal utasai is jól járjanak, a sülysápi, illetve reggeli nagykátai vonatokat lemondják, helyettük a szolnoki vonatokat állítják meg minden megállóhelyen, a sülysápi zónahatáron belül 50%-kal csökkentve a menetrendi kínálatot.

A sátoraljaújhelyi gyorsok április 22-én nem járnak majd Budapest-Keleti és Hatvan között; 23-án viszont talán igen, de 16 óra után a Keleti helyett Kelenföld lesz a végállomásuk – utas legyen a talpán, aki ezen kiigazodik
(fotó: Halász Péter)

A következő napon, április 23-án 16:00-ig az egri és a sátoraljaújhelyi vonatok már eljönnek Budapestre kivétel nélkül, hiszen a hatvani személyvonatokat pótolják és emiatt mindenhol megállnak majd. A 16 óra utáni megállási rendről nincs információ, de az biztos, hogy a Keleti helyett Kelenföldre közlekednek majd ezek a vonatok és oda is érkeznek.
A 120-as vonalon az előző nap megszokott, ritkított menetrend lesz érvényben – ezt talán az üzemirányításnak is sikerül pontosan betartania.

Az újabb ütem április 24-én a MÁV közleménye szerint már csak „egyes reggeli, illetve esti hatvani, gödöllői és sülysápi” személyvonatokat érint majd, amelyek a Keleti pályaudvar helyett csak Kőbánya felsőig járnak majd és onnan fordulnak vissza. Az ingázókat a szolnoki zónázó vonatokra és a Rákoson is megállított békéscsabai, lőkösházi; valamint a Kőbánya felsőn is megállított sátoraljaújhelyi és egri gyorsokra terelik át – a gyorsvonatokat rendkívüli gesztusként ezeken a szakaszokon pótjegymentessé tették.
Fontos tudni, hogy a délutáni, 13 és 18 óra között normálisan minden óra 45-kor a Keletiből Nagykátára, illetve Szolnokra közlekedő gyorsított személyvonatok ezen a napon Kelenföldről indulnak majd.

Nagykátai gyorsított vonat húz ki Kőbánya felsőről 2014. május 12-én – ekkoriban a Százlábú híd átépítése miatti vágányzári menetrend szerint Kelenföldről jártak ezek a délutáni sűrítő vonatok az utasok osztatlan örömére
(fotó: Halász Péter)

A vágányzári menetrend részletesen böngészhető a MÁV-csoport honlapján, de nyugodtan lehet kérdezgetni a MÁVDIREKT munkatársait is a 06 1 3 49 49 49-es telefonszámon a változásokról.
Érdemes megjegyezni, hogy a vágányzári aloldalon már fent van a májusi két hosszú hétvégét érintő korlátozások menetrendje is – a kiadott közlemény persze erről hallgat, nem szólnak előre az utasoknak a sajtó útján, hogy ez a mostani eset nem egyszeri történet lesz.

Eddig tehát a közszolgálat – a MÁV-csoportot és annak ténykedését vakon imádó látogatóink ne is olvassanak tovább, mert kritika következik az imádott vasúttársasággal szemben. Érdemes megnézni, hogy minden hogy is siklott ki és miért is írtuk már a bevezetőben azt, hogy komolyat hibázott a kommunikációban vasúttársaság. Az már csak apróság ezek mellett, hogy miért két nappal a vágányzár előtt kell az első (!) sajtóközleményt minderről kiadni?

Elsősorban tudni kell, hogy olyan, hogy utastájékoztatási szakterület, a személyszállító vasúttársaságnál nincs – ez a szervezeti ábrából is világosan kiderül. Van egy Ügyfélszolgálat, ami azon túl, hogy az utasokkal ellenségeskedik, sokra nem jó, e-mailban kérdezni sem érdemes tőlük, a személyes ügyfélszolgálati pontokon szintén hasonló helyzet. Önálló utastájékoztatási ágazat nincs. Ez önmagában alapvető hiba, de ettől még talán valahogy át lehetne vészelni a vágányzárral terhes időket. A nagyobbik gond, hogy a kommunikációt nem a MÁV-START, hanem anyacége, a MÁV Zrt. és annak kommunikációs igazgatósága intézi. Ennek vezetői pedig leragadtak a gőzöskorszakban, amikor még a menetrend is titok volt – az utasokkal csak minél később közölték azt. Így ha lenne is önálló gondolata a személyszállító vasútnak, azt nem követheti, kommunikációs tekintetben is vissza van húzva a céges mocsár aljára.

Viszont a fairplay jegyében tegyük hozzá: a jól eldugott vágányzári hirdetményes aloldalon a törvényi határidők szerint fent voltak a menetrendek – a vasúttársaság szerint ezzel el is volt intézve az utastájékoztatás.

Jobb helyeken egy ilyen szintű változást legalább egy hónappal korábban, komoly szórólapos és hirdetéses kampány előzne meg – a vasútállomások hangosítása ettől harsogna, ha kell, ha nem. A vonatok fedélzetén erről beszélne mindenki, ha kell, ha nem a hangosban. Ehhez képest arra nem futja, hogy Európa legnagyobb menetrendi keresőjének adatbázisán átfuttassák a három napos vágányzári menetrendet. Így az átlag turista majd jól pofára fog esni, ha a prágai vonatát a Keletiben keresi – hiába. Az idegen nyelvű tájékoztatás a vágányzárról ezeken a vonatokon szintén nulla, már ami az előrejelezést jelenti. Alighanem a vágányzár alatt is csak annyiban merül ki, hogy „Nekszt sztáp: Budapest-Nyugati”, osztjónpaotkívánok.

A DB keresőjében, amelyet „csak” fél Európa használ, nincs egy mondat sem arról, hogy április 22-én nem a Keletiben kellene keresni a Berlinen Hamburgba közlekedő EuroCity-vonatot...

Arról már nem is beszélve, hogy a belföldi vonatok közül a miskolci gyorsvonatok hétvégén igen komoly forgalmat bonyolítanak le Budapest felé – pont ezeket kell Kelenföldre terelni? Ennél még a 120-as vonal vonatainak Kelenföldre terelése is vállalhatóbb idea lett volna – látszik, hogy a vágányzári menetrend kidolgozói az utasforgalmi adatokkal nincsenek tisztában, de hát a vasúttársaságokat általában az utas zavarja leginkább.

Arról már álmodni sem merünk, hogy a MÁV-csoport egyeztetett volna a fővárosi tömegközlekedést irányító Budapesti Közlekedési Központtal és mondjuk megrendelte volna a Keleti és Kelenföld között közlekedő M4-es metró sűrítését, netán a Kőbánya felsőt kiszolgáló 37-es villamos sűrítését a Blaha Lujza tér felé. Esetleg a Keleti és a Nyugati közötti kapcsolatot biztosító 73-as troli sűrítését... Nem, erről szó sincs. Sőt, hogy az utasnak még könnyebb legyen majd a városon belül kóborolnia a vonatát keresve, április 22-én az I bike Budapest kerékpáros felvonulása is súlyosbítja a helyzetet majd és a nagykörúti villamosok forgalmában is van némi fennakadás.

Összességében tehát elmondható, hogy egy elhibázott kommunikációval súlyosbított, dilettáns módon előkészített, bár kétségkívül szükségszerű vágányzár jön a hétvégén. Egyben viszont biztosak lehetünk: a MÁV-csoport most sem tanul majd a hibáiból.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.