Egyre komolyabb igény mutatkozik a távolsági vasúti közlekedés fejlesztése tekintetében a Berlin–Rostock tengelyen. A vasúti pálya felújítása lényegében véget ért, a kisebb munkák persze még évekig húzódnak és emiatt legkorábban csak 2019 végétől jöhetnek az IC-k a két város között.
Komoly tömegjelenetek zajlanak minden jobb hétvégén az Ostsee partján lévő vasútállomásokon: rengetegen utaznak pihenni vonattal, a vasúti közlekedés pedig kapcaitásai határán dolgozni. Nem csoda: a tartományok által finanszírozott regionális forgalomban rövid vonatok, viszonylag korlátozott befogadóképességgel közlekednek és ilyenkor hiába az órás vagy két órás ütem, az utastömeg koncentráltan egy-egy járaton jelenik meg. A tartományoknak azonban a távolsági közlekedés finanszírozására alig van pénze, így maradnak a tömegjelenetek – vagy az elvándorlás a buszok felé, mivel magáncégek sem közlekedtetnek távolsági vonatokat már Berlin és Rostock térsége között.
Az RE5-ös viszonylat vonatai teremtenek ma kapcsolatot Berlin és Rostock között – 2019-től a DB AG hasonló, de világos színű emeletes vonatokkal bővítené a kínálatot InterCity-ként. A felvétel Oranienburg állomásán készült, ahol az IC-k is megállnak majd
Mindenesetre most már legalább a két város viszonylatában látszik valami változás a DB AG részéről: a szövetségi vasúttársaság ugyanis talán 2019 végétől beindítja újra a Berlin és Rostock közötti távolsági közlekedést – ekkora lesz ugyanis elegendő emeletes IC-szerelvényük, amelyek persze nem sokban különböznek a regionális rokonoktól, de legalább több pénzt lehet kérni az utasoktól az utazásért.
A jelenlegi helyzet nem túl rózsás: a vonalon 160 km/h-val lehet már menni jobbára, ezt ki is használják a brandenburgi és mecklenburgi pusztában alig-alig megálló RE-k. A tervezett IC-knek még a mostani RE-knél is kevesebb megállása lesz majd, tervezetten csak Oranienburg, Neustrelitz és Waren (Müritz) szerepel a listában. Pár évvel ezelőtt ezt a megállási rendet tudta egy hétvégi „fürdős” RE is: a Berlin és Rostockon át Warnemünde között közlekedő „Ostsee-Express”, ám mára ez a járat is beleolvadt az ütemes rendszer összesen kilenc megállós rendjébe. A tervezett IC-járatok amúgy kétóránként indulnának, a menetidő a két város között 2 óra 42 perc lesz.
A DB AG a tervek szerint IC2-eseket járatna Berlin és Rostock között – nem sokkal jobbak, mint a regionális rokonok
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A megállások szám még sokak szerint így is sok, a pár évvel ezelőtti menetrendekben még szereplő ICE-járatok ugyanis egy vagy nulla megállással közlekedtek, ám itt a tartományokat is be kívánják vonni a finanszírozásba és az IC-k főleg hétköznap egyfajta prémium-RE-k lesznek, ahol talán elfogadják a tartományi jegyeket is. Az átmeneti szint persze, amit az új IC-járat képvisel, szintén nem új, ezt tudta régebben a Mehdorn-érában kivégzett InterRegio-hálózat is.
Persze, a Berlin és Rostock közötti forgalom sem újkeletű igényeken nyugszik: az NDK idején az ország egyik legforgalmasabb tengelye volt, számos gyors- és expresszvonattal, Warnemündében pedig vasúti komp segítségével Dánia felé kilépő nemzetközi vonatokkal is büszkélkedhetett a vonal.
Halász Péter