2017. 03. 10.

Hétvégi gyors – 2017. március 4-10.

Időben jönnek az új metrók a BVG-hez. A National Expressnek már nem üzlet Nagy-Britannia, a Brexit áthozza őket Németországba? Szárnyal a CAF. Napvilágot látott az utolsó kacsacsőrű. Nincsenek húsz évesek és máris frissítik a belsejüket: indul az ICE 3 redesign-program a DB-nél. Zürichben mégis a Flexity mellett döntöttek. Bécsbe járnak a magyar TRAXX-ok. Hírek az elmúlt egy hétből.



Icke pontosan jön


Berlin | Németország — A jelenlegi ígéretek szerint időben szállítja majd a Stadler Rail az új berlini metrószerelvényeket. Az IK sorozatú, „Icke” becenevet kapott szerelvények közül az első már idén megérkezik a BVG-hez – ígéri Ulf Braker, a Stadler Pankow ügyvezetője. A típusból két prototípus már 2015 óta üzemel Berlinben, de most már a sorozatjárműveket várják az Olympiastadion állomás melletti grunewaldi metrókocsiszínben, ahol a kisprofilú hálózat járművei „laknak”. A BVG megrendelése jelenleg 38 további szerelvényre szól, ezek közül 19-et idén hívtak le – a megrendelt vonatokat 2019-ig kell a Stadler Railnek leszállítania.


Nem jó üzlet a brit vasúti közszolgáltatás?


Birmingham | Anglia — Az angol National Express vezérigazgatója a jelek szerint nem nagyon bízik a tágabb értelemben vett hazai piacban. Dean Finch a cégcsoport évértékelésében tette le voksát a német piac mellett, a brit ellenében – kiemelve, hogy a brit közszolgáltatási tenderek nagyok és összetettek (5 és 10 millió font közöttiek cask a pályázás költségei), jelentős a tőkeigényük és több rizikót hordoznak magukban. Finch sokkal kedvezőbb növekedési kilátásokat lát cége számára a német piacon, ahol az elkövetkezendő három évben harminc üzemeltetési pályázat kiírása várható. A német piac mellett szól az is, hogy az ottani jelenléttel könnyebb a környező, kapcsolódó piacokra (pl. Benelux országok) belépni, míg Nagy-Britannia esetében ilyen „szomszédhatás” nincs. A National Express 2015-ben sikerrel vette át a Rhein-Münsterland-Express szolgáltatási szegmenst és 2017-ben némi nyereséget is várnak ettől az üzletágtól.
Amint ismeretes, a National Express idén Februárban megvált az utolsó brit érdekeltségétől: a helyi üzemeltetési körzetek között az egyik legkisebbnek számító c2c-franchise már a Trenitalia-csoport kezébe jutott. A NE vezetése szerint a brit közszolgáltatási piac növekedése lelassult, ezzel pedig a „Brexit” okozta bizonytalanságokra is lépni kíván a hazai pályáról fokozatosan kivonuló szolgáltató.


Hasít a CAF


Beasain | Spanyolország — Az integrált kötött pályás járműgyártónak számító spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) rekordmennyiségű megrendelést kapott 2016-ban. A cég beszámolója szerint a javuló üzemi hatékonyság és pénzügyi helyzet mellé a tavalyi év kétszeres (!) bővülést hozott a megrendelésállományban. A tavalyi évben a bevételek 2,7%-al nőttek, és kifejezetten jól teljesített a biztosítóberendezési és távközlési üzletág. Az új megrendelések harmada már meglévő ügyfelektől származik, melynek alapján a CAF-termékek megelégedéssel szolgálják a korábbi vásárlókat. A növekedés motorja Nyugat-Európa volt, innen származik a 2016-os új megrendelések 60%-a. A számos piacon és szegmensben agresszív piacszerzési stratégiát folytató CAF megszilárdította pozícióját a nehéz terepnek számító Nagy-Britanniában, míg a kontinensen számos új ügyfelet hoztak a konyhára az Urbos-villamosok. Eközben a dél-amerikai és kisebb mértékben ázsiai piacok is jól muzsikáltak a spanyolok szempontjából, sőt, a hagyományosan a Siemens és a japán gyártók felségvizének számító észak-amerikai light rail piacon is tovább hasítanak a bostoni MBTA rendelésével. A cég vezetésének előrejelzése alapján 2017 és 2018 során kétszámjegyű növekedésre számítanak – ezt részben a gyártástehcnológiai fejlesztések teszik majd lehetővé, ugyanis a feltörekvő spanyol gyártó az alkatrészek egységesítésére komoly hangsúlyt fektetett az utóbbi időben. A piaci trendeknek megfelelően a CAF kiemelten kezeli PPP-konstrukciós beruházások elnyerését, valamint a járműfelújításra kiírt tendereket.


Elkészült az utolsó kacsacsőrű emlős


Savigliano | Olaszország — Az Alstom átadta az SBB részére az utolsó ETR 610/RABe 503 sorozatú motorvonatot, így teljessé vált a 19 darabos flotta. A járművek története még a rövid életű, az SBB és az FS közösen alapított Cisalpino idejébe nyúlik vissza: 2004-ben a csak Olaszországban bevethető ETR 600-as sorozat nemzetközi verziójaként 14 példányban megrendelt, a Giugiaro által formatervezett sorozatot 2005 júniusában már be is mutatták, de a gyártás késése és az engedélyek megszerzése miatt csak 2009 folyamán álltak forgalomba a Genf/Basel–Milánó vonalon. 2009 végén a Cisalpino feloszlatásával a két partner igazságosan megosztozott a szerelvényeken, majd az SBB 2012. augusztus 2-án nyolc újabb garnitúrát rendelt a Gotthárd-vasútvonalon közlekedő ETR 470-es sorozat kiváltására. A 2015 tavaszi megérkezés után a további 4 egységre szóló opciót is kihasználva mostanra 19 darabos flotta áll a helvétek rendelkezésére. Az olasz példányokkal a Frecciargento márkanevű járatokon lehet találkozni. Ennyi egységből már rendszeresen képezhetőek csatolt vonatok, amik a Gotthárd-bázisalagúton közlekednek. A hét kocsis, elosztott hajtású szerelvények megfelelő pálya esetén akár 250 km/h-val is közlekedhetnek és a FIAT Ferroviariától (2000-től Alstom) származó Pendolino nevű aktív szekrénybillentés a megfelelő vonalakon gyorsabban is haladhat, de az ETCS Level 2 sem okoz problémát a járműveknek. A 108 első, 296 másodosztályú mellett 18 éttermi székkel ellátott szerelvények még ennyi év után is folyamatos gondozást igényelnek, csak tavaly 12,9 millió frankot költött az SBB a szekrénybillentés és a hajtás műszaki hibáinak megoldására.

Az utolsó szerelvény egy próbafutáson.
(fotó: SBB)



Megújulnak az ICE 3-as vonatok, peronra költözhet a bevásárlás


Berlin | Németország — A héten megtartott ITB keretében érdekességekkel szolgált a Deutsche Bahn.
15 év után elérkezettnek látja a Deutsche Bahn az időt az ICE 3-as (403-as és 406-os sorozatok) motorvonatok felújítására, ígéretük szerint lényegesen kényelmesebb lesz a felújítás után ICE 3-mal utazni. A székeket a Velaro D-ből és az ICE 4-ből ismertre cserélik, így a foglalási kijelzők a csomagtartóról a folyosó felőli fejpárnára költöznek és a háttámla megdöntése nem befolyásolja a mögöttes sorban ülők kényelmét. A 66 szerelvény összesen 1280-nal több ülőhelyet kínál majd az átalakítás után, az étkezőben 12 helyett 20 ülőhelyet találhatunk. Ezentúl 2 kerekesszékkel utazó is utazhat és az asztal magassága is állítható lesz, a látásukban korlátozottak a megújított taktilis jeleknek örülhetnek. Műszaki oldalon a legfőbb változás az ETCS Level 2 beépítése lesz, így év végétől a Berlin–München nagysebességű szakaszon is közlekedhetnek. Nürnbergben 9 hét alatt végeznek egy motorvonattal, egyszerre 3 áll kezelés alatt és a 150 munkatárs kezei közül 3 hetente jön ki egy újabb felújított példány. A 210 millió eurós beruházás újabb 15 évig biztosítja a flotta használhatóságát, amire még a várhatóan év végén forgalomba álló ICE 4 mellett is igény van.
A digitalizáció jegyében március végétől Stuttgart Hauptbahnhofon, április végétől pedig Berlin Ostbahnhofon áruátvételi pontot tesztel kiválasztott partnerekkel a DB Station&Service. A BahnhofsBox néven bemutatott eszköz hűtött dobozokkal is rendelkezik, így akár az EDEKA webáruházában megrendelt élelmiszer átvételére is használható. Ezen kívül bérautó vagy nyaralásra igénybe vett rövid távú bérlakás („Ferienwohnung”) kulcsát vagy egy megtisztított ruhát is átvehetünk, ha megérkezik a telefonunkra az értesítés.



Marad a Flexity Zürichnek


Zürich | Svájc — Ugyan a villamosbeszerzési pályázat eredményét már 2016 májusában kihirdették, majd a Bombardier a VBZ (Verkehrsbetriebe Zürich, azaz a zürichi közlekedési társaság) nagy büszkeséggel mutatta be a látványterveket, a végleges döntés csak most született meg. A késedelem oka a konkurens gyártók által benyújtott fellebbezés volt, melyet a Stadler és a Siemens nyújtottak be a zürichi városi bíróságon. Érdekes módon maga a bíróság is "nem kifejezetten átláthatóként" írta le a pályázati folyamatot, de érvelésük szerint a köz érdeke inkább egy gyors folyamat, ami miatt a fellebbezési kérelmet elutasították. Ezek után a vetélytársaknak már csak csalódottságuk kifejezésére maradt lehetőségük, az akár 140 új villamos szállításáért immár véglegesen is a Bombardier felel. Az új szerelvényekről a Regionalbahn oldalain az első eredményhirdetés után is részletesen írtunk.

A Zürichnek szánt, egyedi formatervezésű Bombardier Flexity látványterve.
(forrás: Bombardier, VBZ)



Bécsbe mennek a TRAXX-szok


Bécs | Ausztria — Néhány napja megjelentek a MÁV TRAXX mozdonyai a Bécs felé tartó EuroCity-vonatok élén, ahol eddig a Tauruszok élveztek monopolhelyzetet – lévén ezek a mozdonyok Ausztrián belül is viszonylag jól felhasználhatók. Úgy tudjuk, intenzíven folyik az ÖBB-s mozdonyvezetők típusképzése is, így ez a jelenség hosszútávon is maradhat majd, habár a változás pontos oka egyelőre ismeretlen. Örömteli hír viszont, hogy a kétáramrendszerű TRAXX-szok végre ki is használhatják ezen tulajdonságukat, eddig ugyanis szinte kizárólag a hazai vagy a romániai, 25 kV-os hálózaton közlekedtek.

A matzleinsdorfi bázison tölti pihenőjét a 480 004-es számú magyar TRAXX nem sokkal eme hírösszefoglaló megjelenése előtt
(fotó: Berky Dénes)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán