Viszlát BHÉV, helló MÁV-HÉV – újracsomagolt elővárosi közlekedés Budapesten és környékén. Jól teljesítenek az amerikai vasutak az AAR szerint. Komoly átrendeződés várható a németországi vasúti járműgyártási piacon. Drezdában gyorsvillamos épül. Hírösszefoglalónk a hét végére.
Itt a MÁV-HÉV
Budapest | Magyarország — A MÁV az 1950-es években néhány évig már irányította a budapesti HÉV-vonalakat – ám az akkor MÁV-BEV (Budapesti Elővárosi Vasút) néven futó projekt nem volt túl sikeres. Most viszont a főváros kérésére került át (a főváros szóhasználata szerint vissza) a feladat és a HÉV-vonalak ügye az országos közlekedést intéző szaktárcához, aki a MÁV-ra testálta a HÉV-eket. A november eleje óta BHÉV Zrt-ként működő cég március 1-jével a MÁV-csoport teljes jogú tagja lett MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság néven. A MÁV-HÉV Zrt. jogutódlással veszi át a BKV, illetve a BHÉV dolgozóit.
Amerikai vasutak: újra felfelé
Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok — Az Amerikai Vasutak Szövetsége (Association of American Railroads) heti forgalmi adatai alátámasztani látszanak az elmúlt hetek óvatosan optimista piaci hangulatát. A viszonylag jónak számító 2014-es és 2015-ös forgalom után a 2016-os elég borús jövőképet vázoltak az iparág számára, sok vasúttársaság pedig már 2016 elején drasztikus eszközökhöz nyúlt a csökkenő szállítási teljesítmény hatására megjelenő felesleges kapacitás visszametszésére. Ezek után némi meglepetést okozva az AAR heti adatsora februárra a két-három évvel ezelőttivel összemérhető számokat mutat. Az elmúlt két hétben a tavalyi év hasonló időszakához képest 6,8 és 7,6%-os növekedést mutatott a vasúti áruszállítás. Évek óta stabil növekedési bázist ad az intermodális szegmens, ez 2017 első heteiben a tavalyi év hasonló időszakához képest 6%-al teljesített jobban. A nemfémes ásványi anyagok szegmese 11% feletti növekedést hozott az elmúlt héten, míg a húzóágazat a 2016 eleji (nagyon) mélypontról 2016 második felétől egészen mostanáig dinamikusan visszakúszó szén volt, 19%-os megugrással. A negatív oldalon az elmúlt évek egyik sikerágazatának számító autóipari szállítások (alkatrészek és kész járművek; -10%), illetve fa, olaj- és vegyipari áruk (-4%) álltak.
Az amerikai vasutak szállítási volumene a gazdasági trendek precíz barométerének számít. A kilátások ezúttal vegyesek, a nemrég hivatalba lépett elnök által beígért „szankció-cunami” hatását nehéz megjósolni. Az autóipari és intermodális szegmensek elmúlt években tapasztalható töretlen növekedését a csendes-óceáni régióból érkező import illetve a járműgyártás Mexikóba áttevődése hajtotta; a feldolgozóipar esetleges hazatelepülése a várhatóan rövidebb szállítási távolságok miatt inkább a közúti fuvarozásnak fog kedvezni. A környezetvédelmi hivatal legyalulásától és az emissziós normák várható „nincs holnap” jellegű báziskapitalista beszántásától kettős hatást várnak: egyrészt az évek óta stabilan csökkenő szénszállítások visszakúszhatnak (ez persze véges: az export nem fog feltétlenül megugrani), másrészt a Keystone XL és egyéb olajvezetékek kiépítése hosszú távon pont a vasút ellen dolgozik. (Egyes vasutak, élen a BNSF-el, elég komolyan profitáltak abból, hogy a dakotai olajmezők csővezetékek hiányában kényszerűen vasútra tették a kőolajat.) Egy tényező tűnik viszonylag biztosnak: ha az építőipari beruházások felpörgetésével próbálnak életet lehelni a belföldi munkaerőpiacba, akkor a fémek és a nemfémes ásványi anyagok szegmense jobban fog teljesíteni.
Átrendeződő vasúti járműgyártás Berlin környékén
Berlin | Németország — A Bombardier tervei szerint 2018 végén bezárná a nagy múltra visszatekintő gyárát Hennigsdorfban, a Stadler éppen a Veltenben lévő üzemének kapacitását növelné. Történelmileg nézve érdekesebb képet kaphatunk.
Az 1910-ben az AEG által Hennigsdorfban repülőgépgyárként felépített üzem 1918-tól a Borsig Lokomotiv-Werke egyik gyárává vált, majd a háborúban 80 %-ban elpusztult. 1946-ban a szovjet vezetés átadta a Kelet-Német vezetésnek, így Lokomotivbau Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" néven megindulhatott a bánya- és vonali villanymozdony-gyártás. 1992-ben az AEG visszavásárolta, majd 1996 és 2001 között az ABB és a Daimler által közösen alapított ADtranz nevet viselte, azóta Bombardier olvasható a kapu fölött.
A Stadler Pankowban lévő üzemét 1995-ben az erőművi berendezésekkel foglalkozó Bergmann Electicitäts-Werke AG területén a RegioShuttle gyártásához építtette az ADtranz, a 2000 körül csőd szélére jutott üzemet a Stadler mentette meg a bezárástól. 2002-ben Veltenben végszereléssel foglalkozó üzemet, 2011-ben Hohenschönhausenben gyártóüzemet és 2012-ben Reinickendorfban logisztikai központot vettek használatba.
A Stadler Pankowban lévő üzemét 1995-ben az erőművi berendezésekkel foglalkozó Bergmann Electicitäts-Werke AG területén a RegioShuttle gyártásához építtette az ADtranz, a 2000 körül csőd szélére jutott üzemet a Stadler mentette meg a bezárástól. 2002-ben Veltenben végszereléssel foglalkozó üzemet, 2011-ben Hohenschönhausenben gyártóüzemet és 2012-ben Reinickendorfban logisztikai központot vettek használatba.
A Bombardier tervei szerint a csökkenő megrendelések és bevételek miatt a hennigsdorfi kapacitás feleslegessé vált, a gyártást Bautzenbe összpontosítanák. Hennigsdorfban csak a városi járművek (villamos, gyorsvasút) fejlesztése maradna. 270 dolgozótól 2016 végéig elköszöntek, további 800-tól idén terveznek. A dolgozók tüntetéssel adtak hangot nemtetszésüknek és sztrájkot is kilátásba helyeztek. A cégvezetés júliusra ígért végleges döntést az ügyben.
Eközben A Stadler a megrendelések kielégítése miatt bővíti és fejleszti a velteni üzemet, hogy a gyártás dinamikusabban tervezhető legyen. Peter Spuhler tevékenységét ismerve nem meglepő a lépés, talán a dolgozókat sem kell sokáig keresnie a személyzeti osztálynak.
Eközben A Stadler a megrendelések kielégítése miatt bővíti és fejleszti a velteni üzemet, hogy a gyártás dinamikusabban tervezhető legyen. Peter Spuhler tevékenységét ismerve nem meglepő a lépés, talán a dolgozókat sem kell sokáig keresnie a személyzeti osztálynak.
Elindult a Stadtbahn Dresden 2020
Drezda | Németország — A DVB Stadtbahn Dresden 2020 elnevezésű terve a megvalósulás útjára lépett, ugyanis Strehlen kerületben elkezdődtek a munkálatok a Wasaplatzon és környékén. 1100 méternyi kétvágányú pályát helyeznek át egy utcával arrébb, így Strehlen állomás városi kapcsolatait javítják. Eddig csak a mindig zsúfolt és többnyire pontatlanul közlekedő 61-es busz szolgálta ki az állomást, de a napi 32.000 utas elszállítására még a nemrég beszerzett 21 méteres Mercedes-Benz Capacity L típusú buszok is csak korlátozottan alkalmasak. A döntés egyáltalán nem öncélú, a Technische Universität Dresden kampuszát a jövőben villamossal kívánják kiszolgálni, amit később továbbvezetnének Gruna és Striesen kerületek felé. A beruházásra az eddigi pálya leromlott állapota miatt amúgy is szükség volt, mellékhatásként növekszik a lakói parkolóhelyek száma. 2018 márciusában már az új vonalon lehet utazni, a vasútbarátilag látványos munkát viszont csak nyáron kezdik, addig az egyéb vonalas műtárgyak (távfűtés, távközlés, energiaellátás) áthelyezése van soron, a villamosok a nyári szünetig a régi útvonalat használják. A 19,7 millió eurós költségvetésből 3,3-at a szövetségi kormányzat, 5,1-et a Szász Szabadállam támogatásai fedezik, a többit a város és a közszolgáltató vállalatok teremtik elő.
forrás: DVB AG Projekt-Tagebuch
Retro szerelvény az AVG-nél
Karlsruhe | Németország — Az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH 60 éves fennállásának alkalmából a 322-es pályaszámú Bombardier Flexity Swift a kezdeti időkben az első csuklós motorkocsikon a '80-as évek közepéig alkalmazott fényezést kapta. Az 1959-ben Rastattban gyártott és 1983-ban napi forgalomból kivont 12-es pályaszámú muzeális jármű ugyanezt a fényezést viseli.
forrás: Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH
Dora utasokat is szállít
Berlin | Németország — A BVG a metróhálózat D sorozatú, az U55-ös vonalon újra forgalomba állítandó kocsijainak tartam- és utasforgalmi próbáját az U5-ös vonal Hönow és Frankfurter Allee állomásai között végzi el. A tesztek március végéig tartanak, általában 8 és 16 óra között. Az 1,9 millió euróból megújult 6 kocsi az U55-ön szolgáló 6 F79 sorozatú kocsit váltja és a tervek szerint évi 40.000 kilométert tesznek majd meg a Kanzlerbahnon. A járművek 1955 és 1965 között épültek, egyes példányaik Phenjanban szolgálnak.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán