2017. 03. 17.

Hétvégi gyors – 2017. március 11-17.

Buszbeszerzés Essenben: a Sprubusok egyelőre maradnak. A Stadler szállítja a MÁV-START új motorvonatait. Zürichben már a 2019-es menetrend készül és eközben a kínaiak a bolgár vasútra pályáznak. Továbbra is sörözhetünk az étkezőkocsikban Németországban. Hírösszefoglalónk a hétvégére.







A Stadler hozza a nagykapacitású motorvonatokat


Budapest | Magyarország — A MÁV-csoport közleménye szerint a svájci Stadler Rail nyerte meg a nagy kapacitású elővárosi vonatokra kiírt tendert. A MÁV-START szűkszavú híradása szerint a 2016. december 9-én kiírt pályázatát eredményét a vasúttársaság megküldte az ajánlattevőnek. Ez alapján a két vállalat hamarosan megköti a keretmegállapodást. A részletekről a felek a szerződés aláírása után tájékoztatják a nyilvánosságot – ígéri a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. A hírek szerint és a korábbi tenderkiírás is erre utal: emeletes motorvonatok is szóba kerülhetnek a tender keretében. Egy korábbi háttérbeszélgetés során már felmerült annak lehetősége, hogy ilyen járműszekrényeket a Stadler szolnoki üzemében is gyárthatnak, kérdés, hogy Magyarországra hozza-e a termelést a svájci járműgyártó?

Az ODEG négy részes emeletes KISS-motorvonata Berlinben – vajon hasonlóakat már a MÁV-csoport színeiben is láthatunk majd rövidesen?
(fotó: Halász Péter)



Esseni buszdömping


Essen | Németország — Két részletben, mintegy 25 millió euró értékben rendelt új Mercedes-Benz Citaro 2-es autóbuszokat az esseni közlekedési cég, az EVAG. A buszokból 2017-ben és 2018-ban is 23-23 csuklós és 14-14 szóló autóbuszt szállít az EvoBus. A járművek egy része a korábbi, jobbra 2004-ben és 2005-ben forgalomba állított Mercedes-Benz Citarókat váltja majd ki, míg más részük a jelenlegi flotta bővítését szolgálja majd. Az EVAG tervei szerint a felszabaduló buszok egy részét értékesítik majd, más részüket viszont egyelőre megtartja az EVAG és tartalékjárműként, villamospótlóként és különjárati kocsiként folytatják a pályafutásukat.

Az alvállalkozóknál már nem ismeretlen a Mercedes-Benz Citaro 2-es, most az EVAG-nál is komoly mennyiségben megjelenhetnek ezek a buszok. A felvétel a Baldeneysee végállomáson készült a Nickel kocsijáról
(fotó: Halász Péter)

A mostani beszerzéssel jelentős mértékben csökken a régebbi buszok állománya, a kérdés csak az, hogy vajon mi lesz a most még üzemben maradó Spurbus-vonalakkal? A hírek ugyanis nem szólnak arról, hogy a Citaro 2-esek is alkalmasak lesznek a kényszervezetéses pályán való közlekedésre vagy sem.



Marad az alkohol az étkezőkocsiban


Berlin | Németország — A Deutsche Bahn járatain továbbra is lehet majd alkoholtartalmú italokat fogasztani. A vasúttársaság egyértelművé tette: nem tervezik az alkoholtartalmú italok forgalmazásának megszüntetését a fedélzeti gasztronómiában. A titlást a Claus Weselsky vezette szakszervezet, a GdL szerette volna bevezetni, mondván az utasok alkoholos befolyásoltság alatt állva sokkal többször zaklatják munkatársaikat. Arról azonban nem szól a GdL, hogy ezek az utasok nem a büfékocsiban vásárolt italokat fogasztják, hanem már eleve részegen érkeznek a vasútállomásokra és a saját magukkal hozott italokat fogyasztják. A GdL állítja: felmérésük szerint a vasutasok támogatják a tiltást, a 34 ezer alkalmazott 15%-át kérdezték meg és a válaszadók 82%-a látja szükségesnek a tiltást – háromnegyedüket már korábban valamilyen inzultus érte már az utasok részéről. A DB hozzátette azt is, hogy nem tervezik az átfogó alkoholtilalmat a vonatokon: ennek betartása a társaság és a rendőrség szakszervezete szerint is esélytelen lenne. Ennek ellenére egyre több regionális vonat fedélzetén tiltják meg, elsősorban helyi vagy tartományi szabályozás alapján az alkoholfogyasztást.



Zürichben már a 2019-es menetrend készül


Zürich | Svájc — Svájc legnagyobb városának igen kiterjedt közlekedési hálózatát szervező ZVV (Zürcher Verkehrsverbund) március végéig várja változtatási javaslatokat a helyi lakosok részéről. De nem a jövő héti, vagy a nyári, hanem a 2018-as és 2019-es évad menetrendjéhez. A tervek természetesen már elérhetőek az interneten, de nem csak a hálózatterv, hanem a pontos indulási idők és csatlakozások is.

A legnagyobb változások a zürichi S-Bahnhálózat bővítése miatt lesznek, így pl Winterthur környékén, vagy a Tösstalban. Ezen változtatások a vasúti menetrendben természetesen közvetlenül befojásolják a buszok közlekedését is. Ezek mellett teljesen új koncepciót vezetnek majd be a Flaachtal és Weinland régiókban is.



A kínaiak Bulgáriában terjeszkednének


Szófia | Bulgária — A kínaiak ékegyszerűségű „megvesszük kilóra” gazdaságpolitikájának következő, a balkáni stratégiát elnézve teljesen logikus lépése érkezett el: az állami mindenes vasútvállalat, a China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) ajánlatot tett a döglődő bolgár államvasút (BDZ) pénzügyi „megsegítésére”. A családi ezüstöt áruló bolgár kormány számára minden bizonnyal kecsegtető az ajánlat, ami sok szempontból hasonlít a Budapest–Kelebia vasútvonal felújítására kitalált konstrukcióhóz - azzal a különbséggel, hogy itt pálya helyett kínai járműveket venne a BDZ, kínai hitelből, 170 millió euro értékben. A kínaiak szerint a járművek szinte azonnal rendelkezésre állnának, ami önmagában is visszautasíthatatlan ajánlat egy olyan cégnél, ahol 2016-ban félmillió eurot költött csak a szolgálatképtelenné vált járművek miatt lemondott vonatok buszos pótlására. A „win-win” üzletek már csak ilyenek: a kínaiak ezzel megszabadulnak a gyártási túlkapacitásuk egy töredékétől és hitelként ki tudják helyezni elfekvő pénzüket is. A CRRC még egy gyárat is felhúzna Bulgáriában, ami szintén mindkét félnek kedvező lehet, míg a potenciális versenytársat jelentő nyugat-európai gyártók vakarhatják a fejüket. Felkészül Románia? Az előzmények ismeretében inkább az lenne meglepő, ha a szintén padlót fogott és ott is ragadt CFR-holdingra nem tenne záros határidőn belül hasonló ajánlatot a kínai mammut. A kérdés már csak az, hogy miért nem csaptak le a nemrég magánosított görög vasútra.



Nem emberi hiba okozta az RhB siklását


Chur | Svájc — Még 2014 augusztusában történt egy komolyabb baleset a világörökség részét képező Albula-vasúton, amelyről akkor a Regionalbahn oldalain is részletesen beszámoltunk. Az azóta eltelt két és fél évben a svájci baleseteket kivizsgáló SUST (Schweizer Sicherheitsuntersuchungsstelle) alaposan górcső alá vette az esetet. Most megjelent jelentésükben részletesen beszámolnak a körülményekről és a baleset okairól, illetve hogy elkerülhető lett volna-e.

A baleseti jelentés szerint a szerencsétlenséget megelőző napokban az átlagosnál jóval nagyobb mennyiségű eső esett, ami végül egy olyan sárlavinát eredményezett, amire semmilyen előzetes jel nem utalt. Fél órával a baleset előtt az ellenkező irányban haladó vonat sem észlelt semmi gyanúsat. A vonat, amely második kocsiját a földcsuszamlás teljesen lesodort a pályáról, a vonali sebességnek megfelelően 50 km/ó-val haladt, majd a mozdonyvezető a síneken fekvő faágakra lett figyelmes, ezután azonnali vészfékezéssel megállította a vonatot, de ez már késő volt. A vonatszemélyzet az előírások szerint cselekedett, megpróbálták segítséget hívni, de se a fedélzeti rádió, sem pedig a személyes mobiltelefonjuk nem tudott hálózathoz kapcsolódni. A mozdonyvezető a vonatkísérőt a helyszínen hagyva a vasúti pálya mentén aztán negyed óra elteltével tudta értesíteni a mentőket illetve az RhB központját.

A fent leírtakból is látszik, hogy a személyzet és a vasúttársaság sem hibázott, a sajnálatos események összejátszását nem tudták elkerülni. Ennek ellenére a SUST ajánlása szerint a Rhätische Bahnnak az eset után felül kéne vizsgálnia a teljes vonalhálózatot, hogy mindenhol legyen lehetőség a rádiós vagy mobiltelefonos kommunikációra.



Lengyel vasútbiztonsági kampány


Białystok | Lengyelország — Levezetésként álljon itt egy kissé morbid óriásplakát a baráti Lengyelországból! Kollégánk Białystok állomásán kapta végre ezt a hirdetményt (jelentése „Átugrani?”), mely sok hasonló hangulatú és felütésű társával együtt hívja fel a lengyel közvélemény figyelmét a vasúti pályák veszélyeire. A kampány indokoltnak tűnik, mivel sok más közép-kelet európai országhoz hasonlóan Lengyelországban is sok helyen hiányzik a vasúti infrastruktúra megfelelő elkülönítése, és a hazaihoz hasonló „illegális átjárók” ott is szép számmal találhatóak a vasútvonalakon.



Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán