A nyáron két, korábban bezárt mellékvonalon indul újra a személyszállítás – persze nem Magyarországon, hanem a piaci verseny szelét már érző Szlovákiában. Az egyik vonalon egy magán operátor, a másikon pedig az állami vasúttársaság veszi fel újra a forgalmat.
Elsősorban idegenforgalmi célú forgalomra számítanak mindkét, a még 2017 nyarán újraindítandó mellékvonal esetében a szlovák szaktárcánál. Két vasúttársaság jelentkezett be két, egymástól földrajzilag is távol álló vasútvonal üzemeltetésére: az egyik a PolRegio nevű cég, amely a tervek szerint július 1-jétől szeptember 3-áig közlekedtetne vonatokat Rzeszów, Sanok és Medzilaborce (Mezőlaborc) között. Itt a Łupków–Medzilaborce szakaszon 2011 májusa óta szünetel a határforgalomban a vonatközlekedés. Az új szolgáltató a tervek szerint SA134-es és SA135-ös sorozatú dízel motorkocsikkal A 15,6 kilométer hosszú vonal esetében rendszeresen felmerül, hogy vissza kellene állítani a vasúti személyszállítást, ám erre eleddig nem került sor.
Szlovákia felől manapság a végállomás Mezőlaborc, azaz Medzilaborce állomása, amely ezen a képen is látható – a határátmenetben a lengyelek felé 2011 óta szünetel a forgalom
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A másik vonalon sokkal korábban, 14 éve, 2003-ban ment el az utolsó vonat. A Szlovákia nyugati részén található Zohor és Plavecké Pohradie (Detrekőváralja) között veszik fel a forgalmat a ZSSK járataival április 29-étől és a szezon október 1-jéig tart majd. Itt, az újranyitott 30 kilométer hosszú vonalon napi két pár vonat közlekedik majd, kizárólag hétvégente. Ezek a járatok a Záhorská Ves (Magyarfalu)–Zohor viszonylatú vonatok meghosszabbításaival jönnek majd létre és a pozsonyi közlekedési rendszer, a BID részeként üzemelnek majd. A vonal üzemeltetését a régió is támogatja anyagi hozzájárulásával.
Halász Péter