2017. 03. 20.

Villamosított körvasút

Az elmúlt évtizedek során berlini belső körgyűrű teherforgalmi vágányai jobbára Csipkerózsika-álmukat aludták, miután a város egyesítése után a vasúti teherszállítás komoly visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.




A korlátozott átbocsátóképességű tranzit-útvonalak miatt komoly szerepe volt a vasúti közlekedésnek Nyugat-Berlin ellátásában. Az 1990-es újraegyesítés után azonban rohamosan elvesztette pozícióit a DR, sorra számolták fel a rakodási helyeket, teherpályaudvarokat, rendezőket. A Ringbahn melletti teherforgalmi vágányokon is meggyérült a forgalom, különösen akkor, amikor a szövetségesek megszálló erői végleg elhagyták a várost.
Az elmúlt időszakban azonban ismét fellendülni látszik a teherforgalom és egyre több helyen újra igény mutatkozik az árurakodásra. Elsősorban persze a tömegárukat szállító vonatok, zárt irányvonatok a jellemzők és azon belül is elsősorban a kombinált fuvarozásnak van meghatározó szerepe.

A Tempelhof állomásra érkező S-Bahn-szerelvény mögött látszanak a régi teherpályaudvar vágányai és az azóta elbontott jelzőhíd (a felvétel 2014-ben készült) – hamarosan a nagyvasúti vágányokat is eléri a villamosítás?

Az elmúlt évek során a DB AG sokszor felvetette, hogy megszüntetné a vágányokat, ám végül mégis a felújítás mellett döntöttek: a belső vasúti gyűrű teherforgalmi vágányai elsősorban a nyugati és a déli szektorban megújultak és most külön projekt keretében villamosítanák is a vonalat.

A nyugati Ringbahn teherforgalmi vágányainak felújítása lassan véget ér, az EBA a zajcsökkentés miatt viszont elvárja a villamosítást a napi néhány tehervonat mellett is

Persze, magától a DB AG nem villamosítaná a pályát, erre a szövetségi vasúti hatóság, az EBA hívta fel a vasutat, miután fejleszteni nem akartak, csak a korábbi állapotokat helyreállítani. Ez a munka 13 millió euróba került és elsősorban a Südkreuz térségére koncentráltak, ahol a főpályaudvar építéséhez kapcsolódóan történtek átalakítások. Az EBA viszont elvárja fejlesztést is és azt, hogy térségben élőket terhelő zajszennyezés csökkenjen, így viszont mindenképpen szükségessé válik a tehervonati vágányok villamosítása is. Ezen túlmenően sok helyen közvetlenül a vágányok mellett épül majd zajvédő fal, de csak ott, ahol ez indokolt és a városképet nem vagy kevéssé rontó alacsony kivitelben. A munkák évekig elhúzódhatnak majd a Südring térségében, de egyszer lesz végre lehetőség arra, hogy a teljes Ringbahn mellett villamos vontatással közlekedjenek a tehervonatok.

A volt Kelet-Berlinben a Ringbahn melletti nagyvasúti vágányok villamosítva voltak és részben vannak – a képen az Ostkreuz térségének átépítése miatt bontották vissza a Schnöneweide felé vezető ágon a felsővezetéket
(fotók: Halász Péter)

A Ringbahn keleti felén megvan a villamos felsővezeték, illetve egy részét az Ostkreuz (át)építése kapcsán bontották vissza Schöneweide térségében. Az Ostringen lehetett ugyanis eljutni többek között a volt kelet-berlini „főpályaudvarra” Lichtenbergre a forgalmas Berlin–Drezda tengelyen közeledő vonatokkal, így a budapesti vonatok is előbb Schöneweidében megállva jutottak el Lichtenberg pályaudvarra.

Halász Péter