2017. 03. 03.

Westbahn: az ÖBB és a Stadler intézi a karbantartást

Közös leányvállalatot alapított a Stadler Rail és az ÖBB Technische Services GmbH az Ausztriában üzemelő Stadler-motorvonatok karbantartására – ez azt jelenti lényegében, hogy az ÖBB felel majd a konkurens vasúttársaság, a Westbahn GmbH járműveinek karbantartásáért.




A tervek szerint 2018-ra áll majd fel az ÖBB és a Stadler közös leánycége, az ÖBB Stadler Service GmbH, amelynek feladata lesz, hogy a Westbahn GmbH-nál üzemelő KISS-motorvonatok karbantartását intézze. A dolog azért meglepő, mert így a Westbahn legnagyobb ellenlábasa, az ÖBB felel majd a járművek karbantartásáért. Tegyük hozzá, papíron nyilván jól elkülönülő szervezeti egységekről van szó az ÖBB Personenverkehr és az ÖBB Technische Services esetében.

A megfelelő flottamenedzsment alapfeltétel a Westbahnnál, hiszen várhatóan idén nyártól a jelenlegi hét darabosról 17 darabosra nő a cég motorvonat-flottája az új KISS-ek forgalomba állításával. A 2011-ben WESTbox néven Linzben felépített karbantartóbázis viszont nem rendelkezik megfelelő kapacitásokkal, ráadásul a „Bécs-központú” menetrendszerkezethez sem illeszkedik a jelenlegi karbantartási helyszín.

Az ÖBB és a Stadler Rail vegyesvállalata tartja majd karban a Westbahn KISS-eit
(fotók: Halász Péter)

Az ÖBB és a Stadler közös cégben összpontosítja majd nem csak a tudását, hanem a tapasztalatait és a rendelkezésre álló erőforrásokat is közösen használják majd ki. A tervek szerint az egyik fontos változás lesz, hogy a Westbahn-motorvonatok karbantartását Bécsben oldják meg.
A tervek szerint a távolsági forgalomtól mentesült Westbahnhof és az ahhoz kapcsolódó fűtőház területén épülhet majd meg a szükséges bázis, melyhez több millió eurós beruházásra lesz szükség. A cég többségében az ÖBB-hez tartozik majd (60%-ban), míg a svájci járműgyártó a kisebbségi tulajdonos lesz a maga 40%-ával – az ÖBB többségi tulajdona azt jelenti, hogy ők adják az ingatlant, ahol az új karbantartó cég működhet majd. Az előrejelzések szerint 2018 végéig mintegy negyven főt vesznek majd fel az új céghez.

Halász Péter