2017. 03. 28.

Kocsibeszerzés a DB-nél

A DB AG újabb járműbeszerzésen gondolkodik: ezúttal a távolsági forgalomban közlekedő járművek utódlása a cél. A tervek szerint valamikor a közeljövőben indulhat meg az új generációs mozdonyok és személykocsik fejlesztése.





Nemrégiben jelent meg a Deutsche Bahn AG pályázati felhívása, aminek keretében új személykocsikat vásárolnának az távolsági forgalom számára. A megjelent felhívás szerint keretszerződést kötnének a teljes szerelvények, tehát a kocsik mellett mozdonyok fejlesztésére és gyártására.
A kocsikról egyelőre annyit lehet tudni, hogy egyszintű járműveket akar a DB és a német pályák mellett az osztrák engedélyek szükségesek, de ezeket a közlekedési lehetőségeket kiterjesztenék Európa maradék részére is. Az járművek legalább 200 km/h-s sebességre kell, hogy alkalmasak legyenek, opcionálisan viszont akár a 230 km/h-s sebesség is szóba kerülhet. A vonatoknak legalább 485 ülőhelyet kell biztosítania és a szállítást 2021-től kellene kezdenie a nyertesnek.

A hagyományos InterCity-vonatokban közlekedő személykocsik nem mai darabok: a fiatalabbak az 1990-es elején épültek, a régebbi kocsik pedig már akkor a sokadig felújításon voltak túl. A képen látható 61 80 18-90 187-5 pályaszámú, Apmz127.1 sorozatú a fotó elkészülte (2015. augusztus 26.) óta már átépítették Apmz126.1 sorozatúvá – eredetileg pedig a berlini Waggon Union építette 1976-ban, mint 73 80 18-90 787-8 pályaszámú, Apmz117 sorozatú kocsiként

Érdekesség a mozdonyok és a személykocsik fejlesztésének összekötése: eleddig ilyenre nem került sor, bár az IC2-es emeletes ingavonatok már ide sorolhatók lehetnek, de itt egy járműgyártó (a Bombardier) egy adott járműcsaládjából (TWINDEXX és TRAXX) rendelt, némileg a saját igényeire szabva. Nem lennénk meglepve persze, ha érdekes pályázatok bukkannának fel a tenderen: a magyar IC+-nak sok esélye ugyan nincs, de a Siemens Viaggio-platformján alapuló, német igényekre szabott Railjetek és az EuroSprinterek utódjának tekinthető Vectronok kombinációja igazán érdekes lehetne. Viszont kérdés, hogy mennyire köti az ebet a karóhoz a DB AG: lehet-e külön jelentkezni a kocsiépítéssel a tenderen?

A legutóbbi mozdonyos beszerzés az IC2-esként ismert emeletes vonatok voltak, de ezek egy adott gyártó már akkor létező, személyre szabott termékei voltak. A képen 2015 őszén egy próbázó IC2-es szerelvény várakozik a lipcsei főpályaudvaron

A DB AG utolsó nagy megrendelése a távolsági forgalom számára az ICE-k beszerzése volt, de a mozdonyos vonatok kategóriájában az IC2-ket nem számítva valamikor az 1990-es években volt, amikor a Bpmz291 és a Bvmz185 sorozatú személykocsikat vették újonnan és nagy mennyiségen. A mozdonyvontatású távolsági flotta gerincét azonban az 1970-es és az 1980-as években nagy számban az InterCity-forgalom számára épített és többször átépített járművek képezik, jobbára már tervezett élettartamuk végén. Mozdonyok esetében pedig ez a vízválasztó volt a 101-es sorozatú mozdonyok forgalomba állítása – de azok is csak a 103-asokat váltották ki, előrelépést nem jelentett érdemben.

2016. október 11-én az EC 172 számú vonat végén a DB 61 80 84-91 102-2 pályaszámú, Bpmmbdz284.1 sorozatú kocsija közledett. Kora ellenére is színvonalas utazást kínál
(fotók: Halász Péter)

Egy biztos: a mostani tender a vasúti járműpark fejlődését évekre, évtizedekre meghatározhatja, így kíváncsian várjuk majd a leendő gyártók ajánlatait és ötleteit.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.