2017. 03. 15.

420 001: a jövő bizonytalan

Egyelőre meglehetősen bizonytalannak tűnik a müncheni gyorsvasút nosztalgia-motorvonatának sorsa: a 2015 óta programok nélkül félreállított szerelvény ugyanis egyre rosszabb állapotban van, felújítása pedig annak ellenére kétséges, hogy elvileg még érvényes fővizsgája lehetne a legendás motorvonatnak.


Legutóbb a müncheni Múzeumok Éjszakája alkalmából, 2015. október 17-én közlekedett a bajor főváros gyorsvasútjának nosztalgia motorvonata, a 420 001-es számot viselő szerelvény. Az „Olympiazug”, amely köztudomásúlag az 1972-es nyári olimpiára átadott gyorsvasúti hálózat első járműve volt azóta csak várja sorsát: a steinhauseni telephelyen szabad ég alatt leállítva. A motorvonat nem csak a grafittiseknek, hanem az időjárásnak is ki van téve: a nem megfelelően bezárt utastéri ajtók miatt a járművek beltere beázik, az egész szerelvény korrodál. A motorvonat üzemeltetésében komoly részt vállaló Interessengemeinschaft S-Bahn Muenchen e.V. (IGS) nevű egyesület majd egy évet várt arra, hogy eldőljön, mi lesz a motorvonat sorsa a jövőben?

Még üzemben volt a kép készítésekor a 420 001-es – ki tudja, mikor lesz újra ilyen lehetőség? A felvétel a müncheni Ostbahnhofon készült a vonatról
(a képek forrás: Wikipedia)

Az S-Bahn München vezetése végül 2016 őszén hívta megbeszélésre a vasútbarátokat, ahol közölték: a DB Museum lichtenfelsi telephelyére viszik a vonatot. A helyszínválasztáskor szempont volt a fedett helyen való tárolás lehetősége és az, hogy a vonat ne kerüljön el Bajorországból, mivel a tartomány által védett műszaki emléknek számít a szerelvény. Végül azonban a vonat mégsem Lichtenfelsbe, hanem az év végén Nürnbergbe került a vonat – miközben a vasútbarátok azon dolgoztak, hogy Lichtefelsben szabad bejárásuk legyen a müncheni motorvonathoz. Ráadásul Nürnbergben is a szabadban, nem pedig fedett csarnokban várja sorsát a szerelvény.
Egyelőre azt sem tudni, hogy miért vált hirtelen olyan feleslegessé Münchenben a motorvonat: a helyet alig foglalta, bár az biztos, hogy a típust ismerő munkatársaknak a forgalmi 420-asokkal sokkal több feladatukat adódott az utóbbi időben. Ráadásul az IGS továbbra is felajánlotta a segítségét a vonat megőrzésében, ám erre az S-Bahn Münchennek kapacitáshiány és forráshiány miatt amúgy sem volt szüksége.
A vonatnak – ha kap hosszabbításokat – 2020-ig érvényes fővizsgája van. Ráadásul az üzemelő szerelvénynél sokkal könnyebben meg lehet oldani a 2020 utáni üzemhez szükséges vizsgákat, mintha megszakadna  lánc és egy ideig nem lenne érvénes papírja a motorvonatnak. Kérdés, hogy mi lesz a sorsa az egykor olyannyira népszerű szerelvénynek, hiszen ráadásul a sorozat első szériáiból ez az egyetlen (üzemképesen) megőrzött szerelvény.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.