2017. 02. 28.

Visszavonták a távolsági tendert

A szlovák Közlekedési és Szállítási Minisztérium hivatalosan is visszavonta a Pozsony és Besztercebánya közötti, közszolgáltatás keretében végzendő távolsági személyszállítás tenderét. Hiába jelentkezett több ajánlattevő is, a megváltozó jogi környezet és több hiba miatt inkább visszavonta a tendert a szaktárca.



A szlovák szaktárca a Pozsony–Nagysurány–Léva–Zólyom–Besztercebánya közötti, 230 kilométer hosszú viszonylatra kiírt közszolgáltatási tenderét. A tíz millió eurós közszolgáltatási díjjal kecsegtető tender iránt többen érdeklődtek a hírek szerint. Az eredetileg 2015 novemberében meghirdetettbár már korábban közhírré tett – tenderre 2016. január 15-ig lehetett jelentkezni.
Az ajánlattevők között a ZSSK mellett ott volt a DB AG külföldi érdekeltsége, az Arriva is, valamint a Csehországban jelentős piaci szereplőként elkönyvelt RegioJet és a LEO Express is. Meglepő ajánlattevő volt az ÖBB és a Slovak Lines buszos cég konzorciuma is: a Slovak Lines ugyanis az egykori csehszlovák, majd szlovák „Volánbuszból”, a ČSAD, később a SAD pozsonyi kirendeltségéből jött létre és igen aktív az elővárosi buszközlekedésben a szlovák főváros térségében.
A hosszas értékelési folyamat és az elhúzódó tárgyalások eredményeként azonban nem hirdetett eredményt a szaktárca tenderen, mondván, időközben jelentősen megváltoztak és megváltoznak a jogi környezet szabályai – többek között az EU negyedik vasúti csomagja is „segített” e döntés meghozásában.
A szakminiszter, Érsek Árpád a sajtónak úgy nyilatkozott: számos hibát találtak a tenderkiírásban, viszont úgy gondolják, hogy a szaktárca feladata, hogy tanuljon ezekből a hibákból és alapos, megfontolt és fair döntési folyamat nyomán kerüljön sor a szlovák vasúti személyszállítási piac liberalizációjára. Megállapították, hogy nem csak a távolsági forgalomban kell „kísérletezni”, hanem a regionális szegmensben is is előre kell lépni e témában.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.