Új rovattal bővül a RegionalBahn oldala: heti összefoglalónkban minden olyan érdekességet, hírt megírunk, amit valamilyen módon eleddig kimaradt az oldal tartalmából mert egy nagyobb cikket talán nem ért meg, érdemes tudni róla vagy egyszerűen valóban csak egy apró érdekességről van szó. Nézzük hát, az elmúlt egy hétben mi minden történt, amiről nem adtunk szót külön-külön oldalunkon.
Neki már mindegy
Berlin | Németország — A BVG reklámjában ismertté lett rapper, énekes Kazim Akboga öngyilkos lett. A 34 éves művész már régóta küzdött lelki bajokkal, ezen a berlini közlekedési cég megbízásából készült, rendkívül népszerűvé vált performansza sem tudott segíteni. Bár Kazim Akboga örült a videó sikerének, amely az „Is' mir egal”, azaz „Nekem mindegy” címet viseli, de a dal másik változatával a „Deutschland sucht den Superstar” című tehetségkutatóban is fellépett korábban. A BVG-s reklámvideót eddig mintegy tízmillióan látták a YouTubeon.
Személyvonat ütközött tehervonattal
Bettemburg, Zoufftgen | Luxemburg — Súlyos vasúti baleset történt Luxemburgban Bettemburg és Zoufftgen között kedden kora reggel. A hírek szerint egy személyvonat és egy tehervonat ütközött össze, a személyszállító vonat mozdonyvezetője a balesetben életét vesztette. A balesetnek egy sérültje volt: a személyszállító vonat jegyvizsgálója.
(forrás: Police Grand-Ducale)
A vasúttársaság, a Chemins de Fer Luxembourgeois kedden délután közölte, hogy a baleset az elsődleges vizsgálatok szerint azért történhetett meg, mert a személyszállító vonat vezetője figyelmen kívül hagyta az egyik főjelző továbbhaladást tiltó jelzését és az érkező tehervonattal szembeközlekedett. A helyszínen nem üzemelt a magas biztonságot nyújtó ETCS Level 2 szintű vonatbefolyásolás, mindössze a gyér biztonságot kínáló régi Memor II+ eszközei voltak telepítve. A rendszer csak jelzi a mozdonyvezetőnek, ha baj van, beavatkozni csak a továbbhaladást tiltó jelzés meghaladása után fog, a kényszerfékezést pedig el lehet törölni.
A balesetben a CFL 2211-es azonosítójú Alstom Coradia Duplex motorvonata és a belga vasút, az SNCB/NMBS 1309-es azonosítójú villamosmozdonya érintett.
Zoufftgen mellett történt több mint tíz éve, 2006 őszén a CFL eddigi legsúlyosabb vasúti balesete: akkor is személyszállító vonat és egy tehervonat ütközött össze. A balesetben akkor 12 ember meghalt, 21 megsérült.
Bakra tolt ICE T
Frankfurt am Main | Németország — Február 17-ére virradó éjszaka kiütötte a bakot egy ICE T-szerelvény Frankfurt-Griesheim állomáson. A balesetben nem sérült meg senki, annak ellenére, hogy a szerelvény első kocsija szinte teljes egészében a peronon landolt. A kisiklott vonatot a fuldai baleseti daru segítségével helyezik vissza a vágányokra – tudatta a Deutsche Bahn AG. Az eredetileg a Frankfurt-Griesheim bázisra tartó 1154-es számú vonat eseménye és a mentés miatt a gyorsvasúti közlekedést korlátozni kell: az S2-es viszonylat vonatai Frankfurt-Höchst és Offenbach Ost között elmaradnak; az S1-es vonatai pedig terelve járnak, Frankfurt-Nied és Frankfurt-Griesheim megállóhelyet kihagyják.
(forrás: DPA)
Intelligens hulladékgyűjtés a Deutsche Bahnnál
Düsseldorf | Németország — A Vodafone és a DB Systel együttműködésében elkészült az első intelligens hulladékgyűjtő, ami a beépített érzékelők által szolgáltatott adatok alapján értesíti a DB Station&Service illetékeseit a töltöttségről. Az újnak számító Narrowband-IoT (dolgok keskenysávú internete) technológián kommunikáló szenzormodul előnye, hogy a kis fogyasztású rádióadó nem igényel nagy akkumulátort, így a tenyérnyi eszköz hónapokon keresztül dolgozhat gondozásmentesen.
Az intelligens hulladékgyűjtők és az érzékelőmodul mintapéldánya a Vodafone Open Lab megnyitóján
Az NB-IoT a mobiltelefonokkal kapcsolatban már ismert LTE technológia 2016 júniusában megjelent alacsony sebességű (250 kbps/250 kbps) verziója. Az alkalmazott technológia előnye, hogy hagyományos rádiókommunikációs technológiákkal nehezen lefedhető területeken is alkalmazható. A DB Systel ügyvezetője, Christa Koenen szerint az intelligens hulladékgyűjtők mellett műszaki létesítmények felügyeletében vagy nehezen hozzáférhető helyeken lévő jeladóknál is alkalmazható lehet a technológia. A Netze BW energiaszolgáltató saját munkatársai részére fejlesztett ki és tesztelt sikeresen ugyanezen az alapon segélyhívó rendszert.
Az ÖBB 19 további Herkulest venne bérbe
Bécs | Ausztria — Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) tendert írt ki 19 darab Siemens Eurorunner ER20-asra, melyekből már jelenleg is üzemeltet 100 példányt – írja a Railway Journal. A meglévők azonban nem elegendőek a feladatok ellátására, így az osztrákok most körülnéznének, hogy nincs-e valahol felesleg, amit bérbe vehetnének. A piros Herkulesek jelenleg is sokat járnak Ausztrián kívül tehervonatokkal, Csehországtól Magyarországon át Horvátországig. A külföldi vontatási szolgáltatások bővítésének keretében az ÖBB épp új villanymozdonyok beszerzésén dolgozik, mely képbe jól illik az univerzális dízelmozdonyok bérlésére kiírt pályázat is.
Többszörösen archív felvétel az ingavonatával Hamburg-Altona felé tartó DE2000-05-ös számú ER20-asról: a menetrendváltás óta a NOB helyét a DB Regio vette át, a kocsikat pedig ősz óta nem szabad használni az EBA rendelkezése nyomán. A mozdonyok korábban a CB Railhez, most pedig egy részük a luxemburgi székhelyű Ascendoshoz tartozik
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A Stadler szállíthat 52 metrószerelvényt Liverpoolba
Liverpool | Egyesült Királyság — Február 16-án csütörtökön írta alá a Stadler Rail és a Liverpool környéki közösségi közlekedést üzemeltető Merseytravel azt a szerződést, mely szerint a svájci járműgyártó fog 52 négyrészes szerelvényt gyártani a brit város metróhálózatának. A szerződés összértéke 700 millió font, amiben a 2021-től szállított járművek 35 évnyi teljes körű karbantartása is benne foglaltatik.
A Stadler Rail leendő liverpooli motorvonatának látványterve
A Liverpool környéki gyorsvasúti hálózatot üzemeltető Merseyrail flottája jelenleg a 40 éves átlagos életkorral a legidősebb a brit szigeteken, ami azonban hamarosan gyökeresen megváltozik, ugyanis az új alacsonypadlós szerelvények az angol város teljes elöregedett állományát leváltják majd.
Komoly kapacitást kínál majd a brit űrszelvénybe beszuszakolt motorvonat
(grafikák: Stadler Rail)
(grafikák: Stadler Rail)
Az utasok is bőven fognak profitálni a modern vonatok érkezésével, a közlekedési társaság a teljes hálózatra akadálymentes utazást ígér, illetve az új szerelvények klimatizáltak is, továbbá a jobb menettulajdonságoknak köszönhetően még az utazási idők is csökkenhetnek akár 10%-al.
Siemens motorvonatot rendel a DB Regio
Stuttgart | Németország — A Siemenstől rendeli meg a Rajna-völgyi regionális járatokra szánt új motorvonatokat a DB Regio. A Baden-Württemberg tartománnyal kötött közszolgáltatási szerződés szerint a Karlsruhe–Freiburg–Basel tengelyen 2020-tól új vonatokat állít szolgálatba a regionális közlekedésben a német vasút. A személyvonati forgalomra a három részes, 220 ülőhelyes Mireo motorvonatokat, míg a RegionalExpress-járatokra a négy részes, egyszintű motor- és kétszintes betétkocsikból álló, 410 ülőhelyes Siemens Desiro HC-ket szánja a DB.
A Siemens Mireo motorvonataiból ez az első komoly megrendelés, a platform az InnoTranson mutatkozott be még 2016-ban a szakmai közönség előtt. Az új szerelvények 2020-ban állnak majd forgalomba.
Így festenek majd a Desiro HC-k kívülről...
...és belülről. Tágas látberet ígér a Siemens, de vajon a belső, emeleti ülésen az utas válla is kényelmesen elfér majd?
A Siemens Mireo motorvonataiból ez az első komoly megrendelés, a platform az InnoTranson mutatkozott be még 2016-ban a szakmai közönség előtt. Az új szerelvények 2020-ban állnak majd forgalomba.
A „bokorugrós” vonatokra a DB Regio a Siemens Mireo motorvonatait szánja – ez az első komoly megrendelés az új motorvonat-platformból
Ilyen lesz a motorvonat belső tere. Kicsit talán zsúfoltnak hat, de az élet majd megmutatja, hogy a forgóvázaknál magas(abb) padlós szerelvényeket az utasok mennyire kedvelik meg
(grafikák: Siemens)
(grafikák: Siemens)
A Baden-Württemberg állam által elvárt tartományi színekben pompázó szerelvények a jelenleg 111-es és 146-os sorozatú mozdonyokkal továbbított egyszintes, n-Wagenekből és emeletes kocsikból álló ingavonatokat váltják majd ki.
A motorvonatok fényezése kapcsán már fel is lángolt a vita: miért a sváb többség akarata érvényesül? Elvégre Baden és Württemberg 1952-ig, a mai tartomány létrehozásáig önálló volt és a badeni színeknek a sárga-vörös-sárga fényezés felelne meg, ez jellemezné az igazi identitását a helyi vonatoknak, nem pedig a svábok által erőltetett württembergi színek, a fehér és a sárga.
Csak mozdonyvezetős közlekedés - újabb felvonás az amerikai szappanoperában
Washington | Amerikai Egyesült Államok — Lassan brazil szappanoperák helyett is érdemes követni a hazai vaspályákon „CSM”, azaz csak mozdonyvezetővel történő közlekedés engedélyeztetése körül zajló polémiát az Amerikai Egyesült Államokban. A történet legújabb felvonásában a Szövetségi Vasúti Hivatal (Federal Railroad Administration, FRA) évek óta tartó egyeztetések után 2016 decemberében végre javaslatot tett le az Obama-kabinet asztalára, ám a törvénytervezet belefutott a kormányváltás körüli pakolásba, így visszaküldték az FRA-nak azzal a felszólítással, hogy majd a Trump-kormányzatnak küldjék át újra - amint Elaine L. Chao, az új közlekedési miniszter ráér ezzel foglalkozni.
Az FRA javaslata egyébként nagyjából a mostani állapotokat tartaná fenn: alapvetően kétszemélyes mozdonyszemélyzetet (mozdonyvezető és vonatvezető) ír elő, mely alól külön kérelemmel lehet felmentést kérni és csak mozdonyvezetővel közlekedni. A mostani gyakorlat szerint az Amtrak Északkeleti Folyosó (Northeast Corridor) Boston–Washington fővonalán, illetve a legtöbb elővárosi személyszállítást végző vasútnál engedélyezik az csak mozdonyvezetős közlekedést. A teherszállító vasutak (mind a nagy „Class I”, mind a kisebb cégek) aktívan lobbiznak a CSM közlekedésért, melyet szerintük a szakszervezetekkel kellene letárgyalni a vasutaknak a szövetségi hivatal és előírások helyett. A kérdés nem egyszerű, ugyanis akár egy néhány kocsival helyi ipartelepeken tolató „shorthline” társaság tehervonatánál is szükség lehet két emberre bizonyos helyzetekben, nem is beszélve mondjuk egy féknehézmény miatt fekve maradt 3 kilométeres szénvonatra a montanai télben. A Trump-kabinet ezen a téren elég nehéz pályán mozog. A foglalkoztatással kapcsolatos ígéretek miatt érdekükben állna a kétfős mozdonyszemélyzet előírása, viszont az üzleti élet felpezsdítésének, azaz a nyeresgétermelés útjában álló akadályok lebontása a CSM közlekedést diktálná.
Hogy a helyzet még szórakoztatóbb legyen, az új összetételű Kongresszus megalakulása után nem sokkal Don Young alaszkai republikánus képviselő törvényjavaslatot nyújtott be, mely a kétfős személyzetet írná elő. Ezzel egyidőben több tagállam is fontolgatja, hogy saját területén maga szabályozza a kérdést.
Az FRA javaslata egyébként nagyjából a mostani állapotokat tartaná fenn: alapvetően kétszemélyes mozdonyszemélyzetet (mozdonyvezető és vonatvezető) ír elő, mely alól külön kérelemmel lehet felmentést kérni és csak mozdonyvezetővel közlekedni. A mostani gyakorlat szerint az Amtrak Északkeleti Folyosó (Northeast Corridor) Boston–Washington fővonalán, illetve a legtöbb elővárosi személyszállítást végző vasútnál engedélyezik az csak mozdonyvezetős közlekedést. A teherszállító vasutak (mind a nagy „Class I”, mind a kisebb cégek) aktívan lobbiznak a CSM közlekedésért, melyet szerintük a szakszervezetekkel kellene letárgyalni a vasutaknak a szövetségi hivatal és előírások helyett. A kérdés nem egyszerű, ugyanis akár egy néhány kocsival helyi ipartelepeken tolató „shorthline” társaság tehervonatánál is szükség lehet két emberre bizonyos helyzetekben, nem is beszélve mondjuk egy féknehézmény miatt fekve maradt 3 kilométeres szénvonatra a montanai télben. A Trump-kabinet ezen a téren elég nehéz pályán mozog. A foglalkoztatással kapcsolatos ígéretek miatt érdekükben állna a kétfős mozdonyszemélyzet előírása, viszont az üzleti élet felpezsdítésének, azaz a nyeresgétermelés útjában álló akadályok lebontása a CSM közlekedést diktálná.
Hogy a helyzet még szórakoztatóbb legyen, az új összetételű Kongresszus megalakulása után nem sokkal Don Young alaszkai republikánus képviselő törvényjavaslatot nyújtott be, mely a kétfős személyzetet írná elő. Ezzel egyidőben több tagállam is fontolgatja, hogy saját területén maga szabályozza a kérdést.
Elbukott az útdíj
Berlin | Németország — A német szövetségi közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt nagyon szeretné bevezetni az útdíjat Németországban a személygépkocsik számára, ám ez nem előszörül bukik el. Ezúttal a bajor CSU politikusának elképzeléseit a Bundestag tudományos szolgálatának megbízásából készült tanulmány fekteti kétvállra, mondván, semmilyen formában nem egyeztethető össze az európai normákkal az útdíj tervezett megoldása, ami szerint a belföldiek más formában fizetnék azt meg, mint a külföldi autósok. A bevezetés ellen már hivatalosan tiltakoztak az osztrákok és a hollandok is, nyilván ők tranzitban is sokat használják a német utakat. A belföldi autósok számára az útdíj bevezetése pedig amúgy sem lenne célszerű, hiszen idén szeptemberben szövetségi választások lesznek.
Ami viszont biztos: az útdíj-mentesség továbbra sem tesz jót a vasúti személyszállításnak, hiszen így a távolsági buszok sem fizetnek az általuk használt infrastruktúráért, ellentétben a vasúttal, ahol komoly pályahasználati díjak forognak. Így persze a buszos cégeknek is könnyebb gazdaságos üzleti modell mellett dömpingárakon kínálni a buszjegyeket.
Ami viszont biztos: az útdíj-mentesség továbbra sem tesz jót a vasúti személyszállításnak, hiszen így a távolsági buszok sem fizetnek az általuk használt infrastruktúráért, ellentétben a vasúttal, ahol komoly pályahasználati díjak forognak. Így persze a buszos cégeknek is könnyebb gazdaságos üzleti modell mellett dömpingárakon kínálni a buszjegyeket.
Összetört pótlóbusz
Berlin | Németország — Egy közlekedési balesetben összetört az egyik S-Bahn-pótló autóbusz Berlinben. Az eredetileg az osnabrücki városi közlekedési cég 272-es azonosítószámú kocsijaként futó Mercedes-Benz O405GN2-es az éjszakánként biztosítóberendezési munkák miatt lezárt Stadtbahn vonatait pótolta. Február 16-ára virradó éjjel az Otto-Braun-Straße és a Mollstraße kereszteződésében történt az eset, amikor egy meghibásodott közlekedési lámpánál a busz nekiütközött egy másik autóbusznak.
A busz információink szerint egy magánvállalkozó tulajdona, aki több hasonló járművel is rendelkezik. Ezek közül kettőt nosztalgiakocsiként üzemeltet, illetve újít fel, a többi járművel pedig az ehhez szükséges pénzt keresi meg a buszbarát vállalkozó. A nosztalgiabuszos projektról a www.stadtbus-o405gn.de oldalon olvashatók részletek.
A busz információink szerint egy magánvállalkozó tulajdona, aki több hasonló járművel is rendelkezik. Ezek közül kettőt nosztalgiakocsiként üzemeltet, illetve újít fel, a többi járművel pedig az ehhez szükséges pénzt keresi meg a buszbarát vállalkozó. A nosztalgiabuszos projektról a www.stadtbus-o405gn.de oldalon olvashatók részletek.
Pihenőn az SST-k
Budapest | Magyarország – A BKV, mint a budapesti trolibuszok üzemeltetője kivonta a forgalomból a hálózaton közlekedő 16 csuklós és és 20 szóló Škoda-Solaris Trollino trolibuszt. A közlekedési társaság és a megrendelőszervezet, a BKK által jegyzett közlemény szerint a lengyel-cseh koprodukcióban készült korszerű trolibuszok ajtóvezérlő szoftverével van baj. A BKV átmeneti intézkedésként február 13-án déltől folyamatosan behívta a Zách utcai telephelyre az SST-ket, a helyüket régebbi trolibuszok, jellemzően Ikarus-GVM 280.94-esek vették át, de számos helyen dízelüzemű kocsik is közlekedtek.
Másnaptól, február 14-étől „normalizálódott” a helyzet, ami annyit jelent, hogy a Belvárosban a 73-as és a 79-es vonalon; Zuglóban pedig a 77-es és a 82-es trolibusz vonalán tiszta dízelüzemet vezettek be a menetrend megtartásával. A BKV igyekszik legalább minimális mértékben biztosítani az alacsonypadlós szolgáltatást is az indítási idők megtartása mellett. Az alacsonypadlós kocsikat kereső utasok a futar.bkk.hu oldalon vagy a BKK utazástervező applikációjában (Android, iOS, Windows Phone) kaphatnak friss információkat az akadálymentes járművekről.
Közlekedésbarátoknak csemege lehet, hogy a 82-es vonalon az alacsonypadlós autóbusz jellemzően a Dél-Pesti Garázs kötelékébe tartozó Van Hool-csuklós; az Ikarus 435-ös trolibuszok pedig fellelhetők többek között a 75-ös vonalon és a zuglói, „csáposbuszokkal” üzemelő vonalakon is.
Hivatalosan meg nem erősített sajtóhírek szerint akár hetekig is a garázsban maradhatnak a korszerű, önjáró trolibuszok, amíg a vélt hibákat megtalálják és javítják a szakemberek. Addig viszont maradnak a „büdösbuszok” és a régebbi trolik is a forgalomban.
Tulajdonképpen „ő” is egy trolibusz: a kasztnit a 211-es GVM adta, a többit pedig a BPI-995-ös dízelbusz. A 82-es trolibusz helyett közlekedő egyik kocsi volt ez a jármű február 14-én. A Vezér utcán, az Egressy út előtt várja a lámpa szabad jelzését a busz
Ha pedig 82-es vonal: február 14-étől tervezetten egy Van Hool csuklós segítségével biztosítja a BKV az alacsonypadlós szolgáltatást
Másnaptól, február 14-étől „normalizálódott” a helyzet, ami annyit jelent, hogy a Belvárosban a 73-as és a 79-es vonalon; Zuglóban pedig a 77-es és a 82-es trolibusz vonalán tiszta dízelüzemet vezettek be a menetrend megtartásával. A BKV igyekszik legalább minimális mértékben biztosítani az alacsonypadlós szolgáltatást is az indítási idők megtartása mellett. Az alacsonypadlós kocsikat kereső utasok a futar.bkk.hu oldalon vagy a BKK utazástervező applikációjában (Android, iOS, Windows Phone) kaphatnak friss információkat az akadálymentes járművekről.
Az SST-k leállítása miatti járműhiány néha furcsa dolgokat produkál: „természetes élőhelyüktől”, a zuglói vonalaktól távol is találkozhatunk az Ikarus 435T-kkel: itt éppen a Váci utat keresztezi a 311-es a Dózsa György útnál
Közlekedésbarátoknak csemege lehet, hogy a 82-es vonalon az alacsonypadlós autóbusz jellemzően a Dél-Pesti Garázs kötelékébe tartozó Van Hool-csuklós; az Ikarus 435-ös trolibuszok pedig fellelhetők többek között a 75-ös vonalon és a zuglói, „csáposbuszokkal” üzemelő vonalakon is.
Hivatalosan nem megerősített hírek szerint még egy darabig szokni kell a szokatlant: a 80A vonalán az Ikarus 435-ös troli üzemszerű jelenség, de mögötte a 73-ason eleddig csak operatív pótláskor találkozhattunk az egykori piros 7-es vonalára felújított kocsikkal – most a buszok jelenléte is üzemszerű és tervezett
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Hivatalosan meg nem erősített sajtóhírek szerint akár hetekig is a garázsban maradhatnak a korszerű, önjáró trolibuszok, amíg a vélt hibákat megtalálják és javítják a szakemberek. Addig viszont maradnak a „büdösbuszok” és a régebbi trolik is a forgalomban.
Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán
szerkesztette: Halász Péter
szerkesztette: Halász Péter