2017. 02. 23.

Csak egy kép – Motorvonati emlék

Kilenc évvel ezelőtt Damoklész kardjaként lebegett a megszüntetés réme a Körmend és Zalalövő közötti vasútvonal felett. Sajnos majd egy évvel később sem sikerült megmenteni a szabaddemokrata szakminisztérium ámokfutásától – a döntést előkészítő és támogató „szakértők” némelyike persze még mindig rendelhet pizzát „vasútgyilkos” jeligére... Miközben a személyforgalomtól megfosztott vasútvonal jövője a mai napig bizonytalan. Ma egy képet hoztunk csak egy azóta megszüntetett vasútvonalról...


Jó ideje már csak napi néhány pár vonat látta el a rövidke, 23 kilométeres vasútvonal személyforgalmát. Ám 2009. december 12-én itt is megszűnt a vasúti közlekedés, egészen pontosan a személyforgalom. Papíron és persze a vasútgyilkos szaktanácsadók szerint attól még a vasútvonal megmaradt – csak éppen forgalma nem volt. Nem is csoda, hiszen a 20-30 km/h-val billegő motorvonatok nem voltak éppen versenyképesek a párhuzamos 86-os főútvonalon Körmend és Zalalövő között közlekedő autóbuszokkal a járatok. A pályafelújítás és a versenyképessé tétel helyett azonban jött a bezárás.
Pedig a vasútvonalnak komoly üzemi szerepe lehetne: az újjáépített őrségi vasút és a GYSEV Szombathely–Szentgotthárd vasútvonala közötti fontos kapcsos lehetne, felújítása után pedig komoly eleme a nyugat-dunanántúli tranzit-vasútvonalaknak is. 2011-től jogilag a GYSEV lett itt is a vasútvonal kezelője és fel-felmerült a vonatközlekedés újraindítása – ám ebből végül nem lett semmi.

(fotó: Halász Péter)

Mai felvételünk kerek 9 évvel ezelőtt, 2008. február 23-án fél tizenkettő körül készült a Körmendről Zalalövőre közlekedő 39132-es számú vonatról a nem épp rövid névvel bíró Zalaháshágy-Szőce megállóhelyen. Az egykor alighanem szebb napokat látott megállóhely épülete ekkor még megvolt, bár az ablakokat bedeszkázták és az építmény sem volt éppen bizalomgerjesztő állapotú. Ám a napközbeni vonatról így is volt egy-két leszálló utas – ők ma már alighanem a Vasi Volán, később pedig az ÉNYKK járatait választva jutnak haza az „Almásláda” helyett...

Halász Péter