2017. 02. 07.

Gördülő sztrájk német módra

A Verdi felhívására két hétig sztrájkoltak Hessen tartomány autóbuszvezetői, majd a kinevezett közvetítők útján megállapodtak a felek. Az utasoknak és egyes kollégáknak is okoztak problémákat, amit majd a szolgáltatóknak és a közlekedési szövetségeknek kell elsimítaniuk.





A munkavállalói oldalt képviselő Verdi tartományi szervezete még január 4-én adott ki január 9-től kezdődően határozatlan időtartamú sztrájkfelhívást a Hessen tartományban érvényes Landesverband Hessischer Omnibusunternehmer e.V. (LHO) tarifatáblázata szerint fizetett tagság számára. Indokként az egy hónap után zátonyra futott tárgyalásokat jelölték meg, amiben 2018. júniusig kívánták 13,50 €-ra emeltetni az alapórabért. Ezen felül a pihenőidő és a munkáltató által fizetett nyugdíjbiztosítás területén is változásokat fogalmaztak meg. Az LHO a munkaadói oldalt képviseli a bértárgyalások során és gyakorlatilag minden tartományi autóbuszos vállalkozás tagja. A 20 legnagyobb cég foglalkoztatja a járművezetők 90 %-át, ami 2500 járművezetőt jelent. A munkaadók 2018. decemberi határidővel vállalták az alapórabér 12,65 €-re emelését. Különös élt adott a felhívásnak, hogy a téli szünet utáni első munkanaptól szüntették be a munkát, ami akkor még csak két napos figyelmeztető sztrájknak indult.
Hessen területén az összes (két nagyobb és két kisebb) közlekedési szövetséget érintette a munkavállalók akciója. A nagyobb városok (Frankfurt am Main, Fulda, Kassel, Darmstadt) mellett a regionális vonalak is erősen korlátozott szolgáltatást nyújtottak, a legtöbb helyen az iskolabuszok és az igényalapú vonalak is érintettek voltak.

A kasseli buszok is erősen korlátozott szolgáltatást nyújtottak a sztrájk idején – még az iskolabuszok mindegyike sem indult el
(fotók: Halász Péter)

Miután keddig egyik fél sem engedett az ajánlatokból, az akció a Gaskó István-féle gördülő sztrájkká változott. A sztrájkállapot meghosszabbításának híre általában délután érkezett, többé kevésbé menetrendszerűen. Több helyen (önként?) szolidaritási sztrájkot tartottak nem Verdi-tagok is, a legnagyobb ilyen akciót csütörtöktől kezdődően a darmstadti villamosüzem teljes leállása jelentette.
Vasárnap az LHO szerda és péntek közé tette az újabb ajánlat kidolgozását, de a szakszervezet továbbra is a munkabeszüntetés folytatására szólított fel. Hétfőn helyenként már kezdett lefutni az utolsó sor cérna is: az iskolaköteles gyerekeket többnyire a szülők hordták be, a buszvezetők és a HEAG egymásra mutogatott a kocsiszínek eltorlaszolása ügyében. Kedden az LHO közvetítőkön keresztül kívánta rendezni a vitát, ami a Verdi szerint új ajánlat hiányában értelmezhetetlen.
Szerdán a munkaadói oldal 13 €-ról szóló ajánlattal kívánta asztal mellé ültetni a szakszervezetet. A Verdi szerint a másnap 10 órakor kezdődő tárgyalás kimenetelére a sztrájk megegyezésig történő folyatatásával lehet nyomatékosítani, ezért már szinte megszokott módon másnap sem közlekedtek a járművek. Csütörtök délután megtörni látszott a lendület: a felek közvetítői tárgyalásban egyeztek meg, de a munkabeszüntetést hétfő reggelig folytatták. Az LHO 13,78 €-t ajánlott, de ebben a Verdi szerint pótlékok is voltak. Két hét után végre fellélegezhettek az utasok, bár a jegyek és bérletek részarányos visszatérítésére csak az NVV vállalt garanciát, az RMV viszont pénzhiányra és felettes kényszerre hivatkozott. A munkavállalókat Rudolf Hausmann képviselte, aki korábban a baden-württembergi közlekedési szakszervezet bérszakértője majd tartományi politikus volt. A munkáltatók a tartományi közlekedési minisztérium mobilitási megbízottját, az RMV korábbi szóvivőjét nevezte meg tárgyalófélként.
A sztrájk a tartományi gyűlés január 26-i ülésén is téma volt: a baloldal szerint a közszolgáltatást hibás a pályáztatási kényszer helyett köztulajdonú cégek feladata lenne, a zöldpárti közlekedési miniszter szerint viszont a két éve előírt tarifakötelezettség jól funkcionál, a jobboldal szerint a pályáztatásokkal növelhető a munkahelyek száma és növeli a versenyt.
Február 3-án egy időre pont került az ügy végére, többlépcsős béremelésben állapodtak meg a felek. Február 1-től 12,50 €, januártól 13,00 €, decembertől 13,50 € lesz a legalacsonyabb órabér.
Ahogy itthon, úgy Európa más részein is hiányszakma a járművezető. A képzés nem olcsó, a felelősség hatalmas, a kereset viszont legtöbbször nem tükrözi ezeket. A Magyarországon tapasztalható 2,80-3,50 €/órához hasonlítva jól hangzik a 12-14 €/óra, de Berlinben 18-20 €/óra mellett is folyamatos a munkaerőhiány. A megélhetési költségek nem arányosan magasabbak, ezért a munkabér nagyobb hányada spórolható meg. A munka megbecsülése és attraktivitása még 5-10 éve is sokkal nagyobb volt, mint manapság. Kevesen jelentkeznek, a jelentkezők között viszont sok az alkalmatlan. Ugyanezek a problémák nem csak a személyszállítás, de a teherszállításban is jelentkeznek. Ennek egyfajta megoldása a januártól Németországban általánosan engedélyezett Gigaliner vagy Lang-LKW (25,25 m, 40 t), amivel járművezető spórolható meg.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.