Hosszú ideig tabunak számított a DB AG-nál a mozdonyok és elsősorban a nagytejlesítményű vonali mozdonyok értékesítése a versenytársak számára. Ám az utóbbi időben nem csak a DB AG által részben tulajdonolt magánvasutak, hanem „idegenek” is vehettek nagy mozdonyokat. Ám az, hogy egy zászlóshajót, nevesül egy népes gyorsvonati forgalmú gép egyikét adják el, az külön érdekes.
A DB Fernverkehrnél éppen feleslegessé vált nagyjából tíz éve több 120-as s. A DB Regionak viszont kellett a nagy gyorsítóképességű, nagyteljesítményű, legalább 160 km/h-s tempóra alkalmas mozdony a Hanburg és Rostock közötti RE-viszonylatra, egy évvel későbbp edig az Aachen és Siegen közötti járatokra is. Így összesen nyolc 120-as sorozatú gépet alakítottak át a regionális forgalom igényeinek megfelelően: kijelzőket kaptak, átalakították a távvezérlési rendszerüket és oldalszelektív ajtóvezérlést is kaptak a járművek.
A 120 205-ös a rostocki főpályaudvaron – pont ez a mozdony most a BTE-nél dolgozik, egyelőre bérletben egy évig
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
Ám a távolsági forgalomban megbízható gépek nem igazán feleltek meg az elővárosi forgalom kívánalmainak, a sűrűn megálló vonatok gyorsítása-fékezése nem igazán tette megbízhatóvá a gépeket. Így változtattak a terveken és a DB Regio a DB Schenkertől átvett EuroSprintereket vetette be inkább, ezek a gépek jobban bírják a gyűrődést, ezt a drezdai S-Bahnon és az ÖBB-nél is bizonyította már a típus.
A sűrűn megálló regionális vonatok nem igazán felelnek meg a 120-asoknak – pedig eredetileg univerzális mozdonynak épültek. Helyüket most a 182-esek veszik majd át, a gépek egy része pedig a Berlin és Hamburg között IRE-ket továbbítja majd a bérmozdonyok helyett
(fotó: Günter Jazbec / DB AG)
(fotó: Günter Jazbec / DB AG)
A hírek szerint a rostocki telephelyen felszabaduló 120.2-esek a Berlin és Hamburg közötti IRE-ken debütálnak majd hamarosan és itt leváltják majd a bérelt MRCE-s Teknőket. Egy gép azonban mgé a tartalékokkal együtt is feleslegessé válik majd, így azt bérbe adják, illetve eladják a tervek szerint. Jelen állás szerint a Bahn Touristik Express, a BTE lesz a vevő, aki már korábban vásárolt a DB Regiotól dízel- és villamosmozdonyt is. Ezt a tervet erősíti az is, hogy a 120 205-ös például január 29-én a privát HKX vonatát húzta Hamburg és Köln között, ahol a vasúti partner pont a BTE. Igaz, a BTE elvileg a Hamburg és Lörrach közötti vonatokhoz vette bérbe a gépet – de két város közötti autószállító vonatok szünnapjain más BTE-s vonat élén is megfordulhat a mozdony.
Halász Péter