2017. 02. 22.

Tendergondok a ČD-nél

Tavaly áprilisban és decemberben is írt ki mozdonylízingre tendert a cseh vasút, ám ezek sorra eredménytelennek bizonyultak. Most újra nekifutnak, mert több áramrendszerű és nagysebességű mozdonyra igencsak szükségük lenne.





Már kétszer is próbálkozott a cseh vasút, a ČD mozdonylízinggel, eddig egyik 2016-os (áprilisban és decemberben) kiírt tender sem lett eredményes. Ezúttal azonban ismét megpróbálkozik a ČD a pályázattal, hátha most lesz befutó a tenderen. A korábbiakhoz képest nem sok változott a kiírásban: továbbra is tíz darab, több áramrendszerű, 200 km/h-s sebességre alkalmas mozdonyt lízingelnének 120 hónapig és a karbantartást is megrendelnék. Cserében 48 millió eurós büdzsé áll a ČD rendelkezésére. A jelentkezéseket március 27-éig várják.

A ČD-nek ugyan van megfelelő járműve a németországi forgalomra, de a 380-asokat egyelőre a német hatóságok nem engedélyezték, így marad továbbra is a gépcsere Drezdában a cseh 371-esekről a német 101-esekre
(fotók: ČD)

A ČD-nek amúgy van a feltételeknek megfelelő mozdonya, igaz, nem túl sok: a 380-as sorozatú, Škoda 109E típusú mozdonyból húsz darabos flottával bírnak. A járművek Ausztria, Magyarország és Szlovákia területén is közlekedhetnek, Németországban azonban nem. Viszont a DB-vel életbe lépett együttműködési megállapodás szerint a Prága–Drezda–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő EC-k mozdonycsere nélküli közlekedése fontos szempont, ám a német engedélyek hiánya miatt egyelőre erről nem lehet szó. Így marad a Prága és Drezda közötti szakaszon a 371-es sorozatú gépek közlekedése, amelyeket Drezdában a DB mozdonyaira cserélnek továbbra is. A mostani tender keretében e forgalomra megfelelő gépeket keresnek – kérdés, hogy találnak-e? Mindenesetre az biztos, hogy a húsz 380-as meglehetősen szűkre szabott flottának számít, ha belegondolunk abba, hogy a szlovák 350-esek egy részét is ezek a mozdonyok váltották le Prága és Budapest között.

Halász Péter