2017. 02. 28.

Elkészül az összes Flexity

Lehívja a BVG az utolsó opciót is a Bombardierrel kötött keretszerződéséből, így hamarosan összesen 210 Flexity villamos járja majd a német főváros villamoshálózatát. Az utolsó opció 21 járműre vonatkozik.







Összesen 71 millió euróra rúg a mostani rendelés: 21 darab új Flexity-villamost rendelt Berlin. A BVG így lehívta a korábban kötött keretszerződésben rögzített valamennyi villamost és erre szükségük is van a rohamosan fejlődő német fővárosban. A Bombardier kocsijainak prototípusai 2008-ban jelentek meg, a sorozatban készült járművek pedig 2011-ben álltak szolgálatba – a villamosok azóta összesen 29 millió kilométert teljesítettek. A teljes egészében alacsonypadlós kocsikból négyféle változat létezik.
  • ötrészes, egyirányú (3000-es sorozat)
  • ötrészes, kétirányú (4000-es sorozat)
  • hétrészes, egyirányú (8000-es sorozat)
  • hétrészes, kétirányú (9000-es sorozat)
A fentiek közül persze nem mindegyik létezik, hiszen a rövid egyirányú prototípust is átalakították pár évvel ezelőtt hétrészes szériakocsivá.


A BVG-nél az összes Flexityt lehívják – ezzel megszámláltattak a magaspadlós kocsik napjai


A BVG-nél közlekedő villamosok 295 milliméteres belépési magassággal bírnak, villamosberendezéseik pedig korszerűek, komoly energiamegtakarítást jelent a visszatápláló fékezés a BVG számára.
A sorozatból két járművet rendelt Strausberg is: a 0041-es és a 0042-es kocsikat a berlinivel azonos kivitelben kapta meg a Strausberger Eisenbahn.
A kocsikat több sorozatban rendelte meg a BVG: még 2006-ban a négy változatból egy-egy prototípust; majd 99 szerelvényt 2009-ben hívtak le. További 39 vonatot 2012-ben, majd 2015-ben 47 villamost rendeltek be. Az utsolsó körben, most 2017-ben pedig 21 szerelvénnyel bővül a flotta, ami azt jelenti, hogy rövidesen végleg eltűnnek Berlin utcáiról a csehszlovák eredeti KT4Dm-ek.

Az egyirányú, hétrészes prototípus a közönségnek 2008. szeptember 23-án mutatkozott be. Ekkor kaptuk le a villamost az Alexanderplatzon

Pár nappal később a 9001-es prototípus pedig az InnoTranson várta a szakmai közönséget
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter