2017. 02. 02.

A 103-asok vége?

Sokáig csak pletyka volt, de most már úgy tűnik, végleges, hogy a típus búcsúja után több mint egy évtizeddel véget ér a 103-as sorozatú mozdonyok sokadik virágkora. Igaz, legutóbb már csak München térségében és csak egy napos fordában dolgozott egy mozdony, de a biztos munka mára a múlté lett.




A menetrendváltáskor még csak homályos ígéret volt, hogy a müncheni 103 245-ös talán idénre is kap majd fix menetrendfordulót. A menetrendváltáskor, úgy néz ki, hogy találtak elegendő mozdonyt, így az egynapos müncheni fordulót nem kapta meg a mozdony, ellentétben az előző évekkel. Jelenleg úgy néz ki, hogy a 2019-2020-ig érvényes fővizsgával rendelkező 103 113-as és a 103 245-ös nem kap újabb megbízatást. A gépek sorsa egyelőre bizonytalan: a 113-ast várhatóan vasútbarátok kaphatják meg – a 103 245-ös kapcsán viszont e lehetőség mellett felmerült az is, hogy az üzemképes mozdonyt eladják másnak: potenciális vevőként a Rail Adventure jelent meg a hírekben és ők már rendelkeznek is némi tapasztalattal a 103-asokkal, hiszen a 103 222-es már jó ideje megbízhatóan üzemel a különleges vasúti szállításban jelentős rutinnal bíró cég flottájában.

A 103 245-ös sorsa bizonytalan, még az is lehet, hogy magánvasúti kezekbe kerül a legmagasabb pályaszámú, hosszú 103-as
(fotók: Halász Péter)

A 103 245-ös nem mellesleg a DB Fernverkehr utolsó üzemben lévő 103-asa: a gép a típus 2003-as hivatalos búcsúja óta ez az egy mozdony, ami végig és folyamatosan a távolsági flotta része maradt. Legutóbbi fővizsgáját a két müncheni mozdony 2012. május 11-én (IS 700, 103 113) és 2013. február 1-én (IS 700, 103 245) kapták a dessaui műhelyben. A mozdonyok fővizsgája 7 évig érvényes.
2015-ben mi magunk is meglátogattuk a patinás járműveket: a 103 245-ösről képes írásunkban számoltunk be.

Halász Péter