Tizennégy év alatt felnőhet egy generáció – de legalábbis aki a mai képeink készítésekor született, ma már erősen gondolkodik, hogy milyen középiskolát válasszon, intenzíven kommunikál Facebookon és Snapchaten és még ki tudja hol? Miközben azok számára, akik viszont 14 évvel ezelőtt fotóztak, csak pár pillanat volt ez a majd' másfél évtized. Nem is egy, hanem mindjárt három képet hoztunk 2003-ból.
A most közzétett képek nem kevesebb, mint 14 év telt el – a most következő képek ugyanis 2003. január 23-án délelőtt, tíz óra előtt pár perccel készültek. A helyszín talán ismerős is lehet sokaknak, de akinek nem, felfedjük: a 47-es és a 49-es villamos Deák Ferenc tér nevű, tulajdonképpen azonban a Károly körúton, a Madách térnél található végállomásán járunk.
A képek készítése óta eltelt 14 év során a budapesti utcákról az UV-k is eltűntek, csak pár kocsi közlekedik nosztalgiajárműként. A kiszolgált villamosok nagy részét civilek vették meg – két egyesület is bír több-kevesebb UV-val. Ezek közül az egyik még vasútvállalati babérokra is tört, csak éppen az önkénteseinek nagy részét elvesztette az elmúlt évek során. Ennek ellenére azért maradt bőven üzemképes UV Budapesten, köszönhetően a BKV munkatársainak. Ezek a kocsik rendszeresen járják az utcákat, hol Fényvillamosként, hol éppen valami alkalmi tujaként, hol egyszerűen csak nosztalgiajáratként.
Az elmúlt 14 év alatt felújították a Kiskörutat, a végállomáson legalább elméleti lehetősége lett a Tarlós István által nem éppen kedvelt és ezért az ő ciklusa alatt bizonnyal meg nem valósuló Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal továbbvezetésének. A Városháza Bazárt lebontották, de a helyével és a Városháza hátsó udvarával azóta sem tudott semmit sem kezdeni a városvezetés. A „BKV+” megállók lassan szintén a múlté lesznek, ami talán annyira nem is baj, bár ekkoriban még a megújulást jelentették. A jobbára csak pénznyelőként funkcionáló BKV-s jegykiadó gépekről nem is beszélve. Egy valami marad: a villamosok, hiszen az UV-kat váltó Ganz ICS-ket a BKV most akarja felújítani még egy 15-20 évnyi üzem érdekében a Kiskörúton.
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter