2017. 01. 26.

Mozdonyátépítés Szlovákiában

Komoly ütemben halad a ZSSK mozdonyfelújítási és -átépítési programja: az egykori egyenáramú mozdonyok megújulásuk után váltóáramról is képesek üzemelni és akár az ingavonati üzemben is alkalmazhatók, amelyet mostanában fedezett fel magának a cseh vasút mellett a szlovák is.





Még 2009 őszén mutatta be a ŽOS Vrútky a.s. az első, 163-as sorozatú mozdonyból átépített kétáramnemű járművét. A ZSSK flottájában 361 001-es számot kapott korábbi 163 053-as a villamosberendezések felújításával és cseréjével, a forgóvázak és a hajtás cseréjével a korábbi 120 helyett akár 140 km/h-val is közlekedhetett. A ZSSK-nak volt igénye a kétáramrendszerű gépekre, ugyanis az ország legfontosabb fővonalán, a Pozsony–Zsolna–Kassa tengelyen részben 25 kV 50 Hz-es váltóáram, míg Púchovtól keletre 3 kV-os egyenáram leledzik a felsővezetékben. Ez a korábbi Csehszlovák villamosítási programok maradéka, hiszen a kassai vonal északi fele az egyenáramú északi korridor volt Prágából, míg a dél-szlovákiai váltóáramú hálózat a mai Csehország déli és nyugati részén lévő hálózattal volt szoros kapcsolatban. Ez a kettősség szorította rá a ČSD-t arra, hogy már nagyon korán kétáramnemű mozdonyokat vethessen be, így születtek meg a Škoda műhelyében a Gorillák, majd később a 363-as, illetve a 362-es sorozatú gépek.
Utóbbiakból épült egyáramrendszerű változat is: a legnépesebb flotta a 163-asoké: a Peršingekből 1984 és 1986 között 147 darab hagyta el a pilzeni gyárat. 1991-ben hatvan mozdonyt átépítettek 162-es sorozatúvá, ami azt jelenti, hogy a hajtás módosításával akár 140 km/h-val is közlekedhettek a korábbi 120 km/h helyett. A ČSD emellett szolgálatba állított még 1984 és 1990 között 181 darab 363-as sorozatú kétáramnemű gépet, amelyekből 1991-től fogva építették át az összesen 81 darab 362-est. Készült még amúgy kizárólag váltóáramról működő masina is, a Princezna becenevű 263-asokból 1984-ben és 1988-ban összesen 12 darab hagyta el a gyárat.

A ZSSK 361 003-as pályaszámú gépe Poprádon
(a képek forrása: Wikipedia)

A Szlovákiába került 162-es és 163-as sorozatú mozdonyok bevetési lehetőségei az idők folyamán némileg lecsökkentek, a nemzetközi forgalom átrendeződésével és a belföldi közlekedési igények megváltozásával ugyanis elsősorban a többáramrendszerű járművekre mutatkozott igény. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a szlovákok elsősorban a váltóáramú vasútvillamosítást preferálják az utóbbi időben és hosszú távon a meglévő egyenáramú hálózatot is szeretnék átállítani váltóáramúra.
A modernizációs program keretében előbb öt mozdonyt építettek át Ruttkán, ezek lettek a 361.0-ás sorozat. A következő tíz, majd a további gépekkel ellentétben ezek a masinák csak 140 km/h-val közlekedhettek, de a 361.1-es sorozat már akár 160-al is húzhatja a vonatokat.
A mozdonyok elsősorban a Pozsony–Kassa tengely könnyű személy- és gyorsvonati forgalomban közlekednek. Ezen túlmenően a Csehország felé közlekedő EuroCity-járatokon is megfordulnak, de Kassa és Ágcsernyő között is akad számukra vontatnivaló.
A 86 tonna szolgálati tömegű mozdonyok egyenáram alatt 3600; váltóáram alatt 3200 kW teljesítmény leadására képesek. A 361-esek két telephelyen, Pozsonyban és Kassán honosak. A fővárosban a 361 101-110 és a 361 124-128-as pályaszámtartományú gépek honosak, a keleti nagyvárosban pedig a 361 001-005 és a 361 120-123-as számú gépek leltek otthonra. A hírek szerint hamarosan elkészül a 361 129-es is (ex 163 121), várhatóan ez a gép is Pozsonyba kerül. Ekkortól a ZSSK-nak már csak összesen 12 darab 163-as sorozatú gépe lesz csak, ezek mindegyike (163 101, 163 104-110) mind Kassán honosak és napirenden van az átépítési program kiterjesztése is ezekre a mozdonyokra.

RegionalBahn hírösszefoglaló