2017. 01. 24.

Bécsi évértékelés: minden évben ugyanúgy?

Viszonylag korán, már januárban nyilvánosságra hozta a Wiener Linien a 2016-os utasszámokat és az ehhez kapcsolódó adatokat. Az éves bérletek és az utasok száma növekszik, de az összes utazásból való részesedése a Wiener Liniennek stagnál – ez volt tehát 2016 a bécsi közlekedésben.



A Wiener Linien szokatlanul korán, már január közepén nyilvánosságra hozta az előző évet értékelő számadatait. Ebből évről évre három adatsort szoktunk kiragadni, ami jól mutatja a helyzetet Bécsben. Abban a Bécsben, amellyel szívesen példálózik a városvezetés éppúgy, mint az átlagos utazó is. Nézzük hát a fontos számsorokat!

2016-ban a Wiener Linien járatait 954,2 millió utas választotta – ez jelentős, majd tizenötmillió fős növekedés az előző évhez (939,1 millió fő) képest. A növekvő utasszám mögött alighanem az áll, hogy az elmúlt évek során viszonylag sok ingázó jár be Bécsbe (Magyarországról is), de a menedékkérők/gazdasági-illegális bevándorlók/stb. számának növekedése és az ők városon belüli mobilitása is inkább már 2016-ban jelentkezett, még ha a nagy hullám 2015-ben is érkezett Bécsbe.


A mintegy 15 milliós növekedéssel érdemes párhuzamba állítani az eladott éves bérletek számát is: amíg 2015-ben kerek 700 ezer bérletet vásároltak a bécsiek, addig 2016-ban 733 ezer éves bérletet adott el a közlekedési cég. Az éves utazási jogosultság megváltása népszerű, különösen 2012. május 1-je óta, amikortól a zöldpárti javaslatra csökkentették a jegy árát: azóta folyamatosan és meredeken emelkedik az eladott jegyek száma. Ezt diktálja a józan ész is - a tömegközlekedést szinte csak hétvégén használók számára is már-már megéri az éves bérlet.


A harmadik mutató, amit ilyenkor mindig kiemelünk, az a modal split, azaz az egyes közlekedési módok és ágazatok részesedése az összes megtett utazásból. Itt látható, hogy az előző évhez képest érdemben nem változott semmi, tehát az utazások száma ugyan valószínűleg minden ágazatban nőtt, de mindenki maradt a megszokott járműnél, utazási módnál. Itt azt is érdemes megemlíteni, hogy az autósok életét az elmúlt években nagyban megkeserítő, hosszú távú korlátozásokkal járó útfelújítások a tavalyi évben viszonylag szolidabb formában zajlottak, viszonylag jól autózható maradt a város.

(grafikák: APA / Wiener Linien)

A 2016-os számokhoz érdemes hozzátenni azt is, hogy hálózatfejlesztésben nem volt különösen kiemelkedő év: a metróhálózat csak idén gyarapodik majd, ami viszont elsősorban a városi déli részén és a déli elővárosban hozhat átrendeződést az utazási módok és az utasszámok tekintetében. A járműpark önmagában láthatóan nem elég vonzó az autóról vagy robogóról tömegközlekedésre váltásra, pedig a régi gázos buszok cseréje folyamatos az elmúlt évek során. Mindezek fényében kíváncsian várjuk majd a 2017-es adatokat – egy év múlva visszatérünk majd erre.

Halász Péter