2017. 01. 16.

Közszolgáltató lenne a Westbahn

A Westbahn GmbH már egy ideje jelen van az osztrák vasúti piacon, de eddig csak a saját piaci kockázatára közlekedtetett vonatokat a távolsági forgalomban – most viszont erősen feni a fogát a részben a francia vasút tulajdonában álló cég a közszolgáltatásokra is. Tirolban ugyanis beszállnak a versenybe a regionális közlekedésért folytatott küzdelemben.




Egy, az ÖBB-nél mintegy 25 millió euróval olcsóbb ajánlatot mutatott be a Westbahn GmbH a nagyközönségnek és a szakmának a szövetségi közlekedési tárca és Vorarlberg tartományv vezetésével megkötött korábbi megállapodás alapján.
A többségében privát befektetők tulajdonában álló cég – 49,9 százalékban a Haselsteiner Familienprivatstiftung, a 32,7 százalékban az Augusta Holding és 17,4 százalékban a francia államvasút, az SNCF a tulajdonos – tíz éves távlatban gondolkodik és jelenleg legalább 25 millió euróval olcsóbb lenne a közszolgáltatás az ÖBB által kínáltnál. A Westbahn vezetője, Erich Forster az ORF-nek úgy nyilatkozott, hogy ha őket bízza meg a regionális közlekedés lebonyolításával a tartomány, akkor 26 új vonatot vásárolnak, amelyek darabja 300 körüli ülőhelyet kínál és 36 kerékpáros helyet is kialakítanak rajtuk. A Westbahn nyitott az érdekképviseletekkel való tárgyalásra is, a munkahelyek biztonságát szavatoló törvény előírásainak megfelelően átvenné az érintett dolgozókat is az ÖBB-től. Hangsúlyozták: nem „fapados szolgáltatóról” van szó, hanem egy, az ÖBB-nél egyszerűbben és hatékonyabban működő szervezetről. A Westbahn január 10-én hivatalosan is benyújtotta ajánlatot a szaktárcának és a tartományi kormányzatnak.

A Westbahn a Bécs és Salzburg közötti távolsági közlekedés mellett betenné a lábát a regionális járatok piacára is, első körben Vorarlberg lesz a kíséret helyszíne
(fotók: Halász Péter)

A magánvasút már korábban jelezte, hogy igényt tart a pályázaton való részvételre. Tavaly nyáron a tartomány és az ÖBB között született megállapodás, ami szerint 400 millió eurónyi támogatásért cserében 2019-től jelentősen fejleszti a vasúti közlekedést és annak kínálatát az ÖBB a térségben – eme offenzíva része lehet a legutóbbi motorvonat-rendelés is: 21 új Talent 3-ast állítanak forgalomba a legutóbbi keretszerződésből lehívva. A fejlesztés része többek között a Lustenau és Dornbirn közötti S-Bahn-vonal megszervezése is – konkrétan ezért tiltakozott is a Westbahn, de a tartományi bíróság és a szövetségi bíróság is elutasította a keresetet, egyelőre az ítélőszék, a legfelsőbb bíróság előtt van az ügy.
A Westbahn részéről a hírek szerint a vorarlbergi próbálkozás egyelőre csak kísérlet, de ha bejön, akkor elsősorban a regionális közlekedésre helyeznék át a hangsúlyt, a távolsági forgalomban ugyanis nem lát fantáziát a cég – legalábbis ami a Vorarlbergbe vezető távolsági vonatokat illeti.
Az EU-s előírások szerint a tagállamok 2023-tól meg kell nyissák vasúti piacukat a vállalkozók előtt, az állami monopóliumokat ekkortól meg kell szüntetni. Ez az előírás az osztrák ÖBB-t éppen annyira érzékenyen érintheti, mint a jelenleg szintén monopolhelyzetet élvező MÁV-START-ot Magyarországon, a cégeknek pedig fel kell készülni a piaci versenyre.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.