Úgy tűnik, Európában a tél az kissé késve érkezik: január elején érkeznek a hírek sokfelől a havazásról. Ezúttal is kapott szerkesztőségünk persze sajtóközleményt, hogy a vasút felkészült a télre, az utasoknak és a fuvaroztatóknak a legkevesebb kényelmetlenséget szeretnék okozni ilyenkor is. Nézzük hát hogyan készülnek a téli időjárásra – Svájcban.
Január első napjaiban Svájcban is beköszöntött az igazi, havas tél. Ez pedig azt jelenti, hogy a hálózat nagy részét üzemeltető SBB-nél is csúcsra jár a téli üzem: háromszázhatvan vasutast irányítanak ilyenkor az SBB üzemirányításától, Bernből, akik azért dolgoznak, hogy havazás idején is biztonságosan és lehetőség szerint pontosan érjék el az utasok az úticéljukat.
Az SBB közleménye szerint minden évben október közepétől március végéig tart az alpesi országban a téli készenlét. Ilyenkor a háromszázhatvan dolgozó készenlétben várja a bevetést, természetesen az időjárási előrejelzések szerint csoportosítják át őket az országban. A pontos előrejelzéseknek köszönhetően állomásokra lebontva tudják beosztani a munkát az SBB-nél és a rendszernek köszönhetően akár három napos folyamatos havazás sem akasztja meg a helvét vasút üzemét.
A váltófűtések mellett a vágányok takarítása is fontos feladat az SBB-nél, ehhez számos célgép áll a helvét vasút rendelkezésére
A téli felkészülés egyik fontos része a fagyos időben használt váltófűtések karbantartása, üzembiztosságának garantálása. Az SBB adatai szerint a hálózaton található kitérők mintegy fele fűthető, ami összesen 7400 váltófűtő berendezést jelent. A rendszerek 38%-a gázüzemű, míg a maradék 62% villamos váltófűtés. Ezek automatikusan kapcsolhatók ki és be; az adatokat a meteorológiai mérőrendszerekből veszik, valamint a sínhőmérsékletet figyelő rendszerek adatait is figyelembe veszik. A nyári időszakban az SBB folyamatosan dolgozik azon, hogy minél energiahatékonyabb berendezésekre cseréljék a régi váltófűtéseket.
Svájcban komoly mennyiségű hó hullhat rövid időn belül, de az SBB készenléti rendszere akár három napig folyamatosan tartó havazással is fel tudja venni a küzdelmet
Az SBB felhívja arra is a figyelmet, hogy a téli időszakban valóban előfordulhatnak késések, ám ezeket igyekeznek kiküszöbölni. A vasúttársaság azonban jelzi: a vonatok által felkavart porhó olvasztása és eltávolítása a vonatokról időigényes feladat. Nem árt azt sem tudni, hogy egy-egy kocsi akár négy tonnányi havat-jeget is összeszedhet. Az alagutaknál és a váltóknál a nagyobb jégdarabok a járművekről leeshetnek, ami komolyabb gondokat okozhatnak, ezért nem árt óvatosnak lenni.
Az SBB jelezte azt is, hogy a jegesedés miatt az utascsere is lassabb lehet, a peronok átbocsátóképessége is rosszabb lehet télen.
Az utasforgalmi területek tisztántartása, síkosságmentesítése kiemelt feladat, igaz, télen ezek átbocsátóképessége is szűkösebb lehet
A helvét vasúttársaság azt is közölte, hogy télen a motorvonatok és a személyszállító vonatok mozdonyai amolyan „készenléti állapotban” várakoznak: ebben az állapotban lehetőség van a vonatok, személykocsik fűtésének energiával való ellátására. Ezen túlmenően pedig a járművek tetején lévő berendezések is kevésbé hajlamosak a jegesedésre akkor, amikor feszültség alatt vannak az eszközök.
A vonatokat megfelelően tárolva télen is megfelelő szolgálatkészség érhető el
(fotók: SBB)
(fotók: SBB)
Halász Péter